Gänginsats tändstift

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Holloj

Har bara hittat gamla trådar men är det Time-sert som gäller eller finns det billigare varianter idag som fungerar?

Sätt flera med liknande insatser med flens men som inte ser ut att expandera på samma sätt som time-sert. Men det finns ju sådana till glödstift och i en dieselmotor så är de väl ganska bra med tryck? Så tänker att de kanske funkar?

Anledningen till frågan:

Köpte mig en cbr929 -00 i mitten av förra säsongen och under en runda i slutet på säsongen så spottar den ut tändstiftet på burk 1. Efter lite googlande så verkar de inte va så ovanligt att den rensa tändstiftgängorna på just cylinder 1. Så den åkte in i garaget och skulle bli ett vinterprojekt.

Nu när solen börja skina så blev man ju sugen så ur i garaget och testa gängorna med gamla stiftet och upptäcker att gängorna finns där och de går att dra åt till rätt moment. Men stiftet va kass så blev till att byta, så beslutar att byta alla stift.

Cylinder 1, 3 och 4 gick finemang att dra fast men på cylinder 2 bråka de. Funderade på om jag hade lyckats snegänga eller om de va skit i gängorna då jag bara kunde dra ca 1,5-2 varv. Efter mycket testande och bråkande så blev slutsatsen att det bara finns några gängor kvar i botten och att de nöp mot klämmbrickan.

Så har tydligen lyckats köra så i ca 250mil förra säsongen. Men nu är planen att det skall åtgärdas.

Anledningen till att time-sert tar emot är då kittet som heter 4010e rekommenderas då de får till den ickegängade delen på stift NGK CR9EHIX-9 (eller för den delen original denzo iuh27) och de kostar ca 260-270 dollar från USA.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag har lyckats med att reparera t-gängan i ett flertal Volvoturbotoppar med Heli-Coil.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Använde den där röda asken på dotterns Polo för några år sedan, är rätt svår att hålla rak. Dock stod jag illa till när jag gjorde det så ska ju inte skylla allt på verktyget. Hur som helst behövs rätt ordentligt tryck neråt för att det ska funka, och var noga med att hålla rakt. Fick precis dit tändstiftshylsan när jag var klar med den, men det funkade bra i övrigt.
Dotterns bil funkade bra tills hon blev påkörd bakifrån, rejäl smäll, ryggstödet gick av i fästet mot sittdynan.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Biltemas sats verkar vara till 14mm gänga så det är rätt dålig hjälp om det är CR9E tändstift.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Jag har lyckats med att reparera t-gängan i ett flertal Volvoturbotoppar med Heli-Coil.

Okej! Läst lite om Heli-Coil med men förstod de som att de va svårare att få bra och att dom kunde släppa typ?

Vill du hålla budgeten stram så har ju Biltema några olika reparationssatser: https://www.biltema.se/soksida/?query=tändstiftgänga

Biltemas sats verkar vara till 14mm gänga så det är rätt dålig hjälp om det är CR9E tändstift.

Aaa exakt. Är dock liknande kitt jag kollat på fast med m10x1. Sen är ju frågan om de funkar lika bra?

Biltema har ingen med 10mm gänga. De har dock 2 olika satser som båda annars funkar bra. Den ena innehåller tillochmed en gängtapp.

Ebay har dock ett par olika: https://www.ebay.co.uk/itm/Spark-Pl...255209&hash=item28192b628d:g:LYAAAOSw9GhYlHhN

Tänk på att det är tull från UK nu för tiden så det tar ett par veckor extra att få sina saker vilket är värdelöst.

Aa är liknande sånt kitt jag funderat på. Förstår de som att man gängar upp storleken och sätter på insatsen som en distans på tändstift. Funderar dock på hur de tätar då? Menar klämringen hamnar ju på flensen på insatsen.

Eller kan man ha på någon form av gänglåsning så den stannar och tätar? Finns det något som tål värmen?

Och tack för tipset om tullen från UK!
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Jag fick en Honda för att tändstiftsgängan var slut. Jag satte i en insatsgänga. Tätningen skötte tätningsbrickan galant.
Finns inte mycket mer att säga om det.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Okej! Läst lite om Heli-Coil med men förstod de som att de va svårare att få bra och att dom kunde släppa typ?





Aaa exakt. Är dock liknande kitt jag kollat på fast med m10x1. Sen är ju frågan om de funkar lika bra?



Aa är liknande sånt kitt jag funderat på. Förstår de som att man gängar upp storleken och sätter på insatsen som en distans på tändstift. Funderar dock på hur de tätar då? Menar klämringen hamnar ju på flensen på insatsen.

Eller kan man ha på någon form av gänglåsning så den stannar och tätar? Finns det något som tål värmen?

Och tack för tipset om tullen från UK!
De är gjorda så att de skär in i godset, eller åtminstone är biltemas sådana. När man väl skruvat i dem går de inte att få ur. När man sen skruvar i tändstiftet så expanderar metallen ihop såpass att det blir tätt. Man behöver ingen gänglåsning.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lite OT, men jag har en luftkyld Rotax 399 motor som jag köpte för 30 år sen i en skoter som sattes igång i år efter ca 25 års vila. Den har en insatsgänga i ena toppen som satt i då den köptes och den gängan släpper och följer med stiftet om motorn är varm är motorn kall så hålls den kvar i toppen, några tips på om man kan få den att sitta kvar? Misstänker att värmen gör att aluminiumtoppen expanderar så mycket av värmen att gängan inte hålls kvar.

Gängan ser ut som en Helicoil gänga men jag har ingen aning om om det är det fabrikatet är lite irriterande då jag hållit på att bestycka förgasaren och gängan kommer med ut. Nåt tips på detta problem?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
några tips på om man kan få den att sitta kvar? Misstänker att värmen gör att aluminiumtoppen expanderar så mycket av värmen att gängan inte hålls kvar.
Ett par körnslag runt ytterkanten i alu't vid nuvarande insatsgänga och om inte det fungerar, ny typ av insatsgäng eller nytt toplock.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top