Gäller försäkring på motpartens fordon om du krockar utan körkort

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag kan skriva att jag körde upp för 40 år sedan. Jag lever än men det kan bero på att jag, enligt några högljudda på SportHoj, inte kört en riktig SportHoj de senaste 23 åren. :hej
Nä, per definition kör du troligtvis inte en sporthoj nu.
Och ingen aning om du gjorde det för 40 år sedan, men om du gjorde det så har du kanske en reflektion att delge….om hur du överlevt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nä, per definition kör du troligtvis inte en sporthoj nu.
Och ingen aning om du gjorde det för 40 år sedan, men om du gjorde det så har du kanske en reflektion att delge….om hur du överlevt.
Jag är nöjd att Bilsport utan Mc och Svedea inte försäkrar min SportHoj.
Den var ganska värdelös att tävla med både när den var ny och nu i klass 13 men det stör mig inte.
Jag är väldigt nöjd med min SportHoj oavsett vad högljudda som inte kör SportHoj tycker! :hej
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag är nöjd att Bilsport utan Mc och Svedea inte försäkrar min SportHoj.
Den var ganska värdelös att tävla med både när den var ny och nu i klass 13 men det stör mig inte.
Jag är väldigt nöjd med min SportHoj oavsett vad högljudda som inte kör SportHoj tycker! :hej
Försäkrar den gör dom garanterat, det är dom skyldiga att göra (trafik).
Men mer intressant är ju i så fall att få ta del av dina reflektioner, som i alla fall pekar på att du valde att kanske köra en sporthoj i din ungdom, men inte senare.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Försäkrar den gör dom garanterat, det är dom skyldiga att göra (trafik).
Men mer intressant är ju i så fall att få ta del av dina reflektioner, som i alla fall pekar på att du valde att kanske köra en sporthoj i din ungdom, men inte senare.
Nix, de försäkrar inte även om du har rätt.
Att jag inte kör, och kört, det du inte kallar SportHoj berör mig inte då jag är nöjd med det jag kör oavsett om du gillar det eller inte... :krama
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Nix, de försäkrar inte även om du har rätt.
Att jag inte kör, och kört, det du inte kallar SportHoj berör mig inte då jag är nöjd med det jag kör oavsett om du gillar det eller inte... :krama
Jag har ingen personlig åsikt om valet av hoj, eller hur du benämner den.
Genom åren har ju säkerligen många saker förändrats, med ny teknik och höjd vikt/effekt förhållanden.
Men en trafikförsäkring är alla bolag skyldiga att erbjuda, även om prisbilden kan bil hög :va
Men du säger ju själv att du har ett "glapp" i din ungdom, för mer än 23 år sedan, då du kanske körde en sporthoj per definition, så det var mer det jag funderade över.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har ingen personlig åsikt om valet av hoj, eller hur du benämner den.
Genom åren har ju säkerligen många saker förändrats, med ny teknik och höjd vikt/effekt förhållanden.
Men en trafikförsäkring är alla bolag skyldiga att erbjuda, även om prisbilden kan bil hög :va
Men du säger ju själv att du har ett "glapp" i din ungdom, för mer än 23 år sedan, då du kanske körde en sporthoj per definition, så det var mer det jag funderade över.
Det "glapp" du pratar om har jag själv inte upplevt. :fakta:crash :hej

Alla motorcyklar jag ägt, och kört, har tävlats med. Fast naturligtvis inte med mig på mina motorcyklar. Att jag inte är den snabbaste på banan eller kör som jag trodde på ett liv efter detta på gatan är ett faktum.


Inte Isle of Man men de som det tävlades med då...


Nu är jag född på 60-talet så jag kunde inte tävla då... :rodnar

Nu har jag inte kört en Er6 men den går också att tävla med. :pannkyss
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det "glapp" du pratar om har jag själv inte upplevt. :fakta:crash :hej

Alla motorcyklar jag ägt, och kört, har tävlats med. Fast naturligtvis inte med mig på mina motorcyklar. Att jag inte är den snabbaste på banan eller kör som jag trodde på ett liv efter detta på gatan är ett faktum.


Inte Isle of Man men de som det tävlades med då...


Nu är jag född på 60-talet så jag kunde inte tävla då... :rodnar

Nu har jag inte kört en Er6 men den går också att tävla med. :pannkyss
Ok, jag trodde enligt tidigare inlägg att du började köra hoj för 40 år sedan, och då med den tidens sporthojar.
Och de senaste 23 åren har du kört andra hojtyper, som inte varit av den typen som klassas som ”sporthoj” utifrån teknikutveckling mm.
Det var mest det jag funderade på, med tanke trådens utveckling, och hur TS kanske kan ta sig en funderare om framfarten.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ok, jag trodde enligt tidigare inlägg att du började köra hoj för 40 år sedan, och då med den tidens sporthojar.
Och de senaste 23 åren har du kört andra hojtyper, som inte varit av den typen som klassas som ”sporthoj” utifrån teknikutveckling mm.
Det var mest det jag funderade på, med tanke trådens utveckling, och hur TS kanske kan ta sig en funderare om framfarten.
Jag ber om ursäkt att jag kanske inte fullödigt berättat hela min motorcykelhistoria.
Den första motorcykeln var hyfsat ny och uttagen ett år innan jag 1981 köpte den tillsammans med farsan som man gjorde då. Han skulle köpt en Sunbeam men fick tillräckligt med pengar att köpa en bubbla så det blev ingen motorcykel för hans del då.
SportHoj? Ja, den var det 12 år tidigare när första modellen kom då det tävlades både med original och fabrikare.
Nästa hoj var äldre och således inte den snabbaste heller.
SportHoj? Ja, Malcolm Uphill vann TT på IoM 1969.
It was the Bonnevilles finest hour,and a feat immortalised by Dunlop on the sidewall of every K81 the ‘TT100’.
Den senaste köptes ny för 23 år sedan och var den första med riktig väghållning och bromsar.
SportHoj? Ja, det tävlades både på IoM och här hemman men inte en vinnare direkt.
Om andra inte ser dessa som SportHojar stör inte mig. ;)
Men jag har kört alla typer av motorcyklar och har kamrater som kör alla typer av motorcyklar.:krama

Vad gäller TS så får vi hoppas att det inte är en "SportHoj" som skenförsäkras utan något mer attraktivt som en SR250. :hihi:crash
Och naturligtvis är det Svedea eller Bilsport utan Mc som är det självklara valet. ;)
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag kan skriva att jag körde upp för 40 år sedan. Jag lever än men det kan bero på att jag, enligt några högljudda på SportHoj, inte kört en riktig SportHoj de senaste 23 åren. :hej
Det finns väl ingen som i alla diskussioner, utan att tillföra något till diskussionen i övrigt, måste framhålla att han minsann kör en ”riktig sporthoj”. Vad är det som har hänt som gjort att du måste hävda dig på den punkten hela tiden?

Är det inte bättre att starta ett eget forum för folk som kör 23 år gammal Daytona i stället? Då kan ju du prata med enbart andra ”äkta sporthoj-förare”.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Det finns väl ingen som i alla diskussioner, utan att tillföra något till diskussionen i övrigt, måste framhålla att han minsann kör en ”riktig sporthoj”. Vad är det som har hänt som gjort att du måste hävda dig på den punkten hela tiden?

Är det inte bättre att starta ett eget forum för folk som kör 23 år gammal Daytona i stället? Då kan ju du prata med enbart andra ”äkta sporthoj-förare”.
Ja, blir lite tjatigt... ?

86e5d73c881008b3d9189515d9d107d0--motorcycle-quotes-biker-quotes.jpg
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det finns väl ingen som i alla diskussioner, utan att tillföra något till diskussionen i övrigt, måste framhålla att han minsann kör en ”riktig sporthoj”. Vad är det som har hänt som gjort att du måste hävda dig på den punkten hela tiden?

Är det inte bättre att starta ett eget forum för folk som kör 23 år gammal Daytona i stället? Då kan ju du prata med enbart andra ”äkta sporthoj-förare”.
Handlar väl om att trycka ner, raljera och håna andra. Inget obekant inslag därifrån. Skär sig lite iom att denne skapade tråden ”Har man inget snällt att säga ska man vara tyst”.

Det, eller att man skäms för att man har en GammalTouringHoj. Eller en kombination. Tjatigt är det oavsett.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det finns väl ingen som i alla diskussioner, utan att tillföra något till diskussionen i övrigt, måste framhålla att han minsann kör en ”riktig sporthoj”. Vad är det som har hänt som gjort att du måste hävda dig på den punkten hela tiden?

Är det inte bättre att starta ett eget forum för folk som kör 23 år gammal Daytona i stället? Då kan ju du prata med enbart andra ”äkta sporthoj-förare”.
Jag ber om ursäkt att min uppskattning för min motorcykel som tillhör en motorcykeltyp som inte är så vanlig på detta forum gör dig så upprörd att du måste uppmana till att lämna detta fora.
Nu var det ett inte alltför allvarligt försök att reda ut ett litet missförstånd. Nu hoppas jag, för din skull, att du har en motorcykel som du gillar. Och oavsett vad andra tycker så ska du köra det du gillar.

Men idén med ett eget forum är Juh JeTTebRae! :tummenupp
Tyvärr är den mer än 25 år gammal.

Homer startade t595.net för en motorcykel tillverkad mellan 97 och 01 med den näst senaste tekniken! Det var under småbarnsåren för mig så jag kunde inte åka på deras träffar tyvärr...

Men Zeta startade t955i.net med träffar som var närmare. Vi var som mest 12 likadana motorcyklar tillverkade med den näst senaste tekniken.

Tyvärr tar det ungefär 10 år innan glöden falnar för de flesta så för lite mer än 15 år sedan började jag kolla efter ett annat forum.

Då hittade jag ett forum för SportHojare som kör sportigt. Eftersom jag delade denna grundläggande åsikt så reggade jag mig där. Dessutom fanns där gott om humor, ibland lite udda sådan som jag uppskattade...

Sajtens huvudsakliga inriktning är till för sporthojsåkare och / eller de med intresse för att köra sportigt! Om du inte delar denna grundläggande åsikt, bör du inte registrera dig. Annars, varmt välkommen!

Då det var mera underhållning kunde jag varit Kjellkritisk men sådan humor är i stort sett borta nu...

Nu har jag inte ägt men faktiskt kört alla motorcykeltyper och även snöskoter så det är väl efter mer än 10 år dags att gå vidare.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag hittade ingen tidigare tråd som besvarade denna fråga.

Gäller försäkring på motpartens fordon om du krockar in i dem utan att ha körkort???
Det känns som att du ställt ungefär samma fråga flera gånger och fått ungefär samma svar överallt men ändå fortsätter ställa om samma fråga för att du inte är nöjd med svaret.

Det korta svaret är att trafikförsäkringen gäller alltid.
Men om du som förare saknar körkort så är det olovlig körning.
Dvs som bonus så kommer du att få åtminstone böter för olovlig körning.
Dessutom så kommer försäkringsbolaget att agera på detta.
I bästa fall (för dig) så tar dom ut en förhöjd självrisk om det är olovlig körning.
Har du bara lite otur så betalar som motpartens skador och sedan kräver dom in pengarna från dig med hänvisning till att du framfört ett fordon olovligen.
Om motparten då drabbats av skador som ger någon form av bestående men så kan det vara fråga om mångmiljonbelopp.
Dvs du kommer att få betalningskrav på dig som du inte kommer att kunna betala av under hela din livstid och tills det är återbetalt så får du leva på existensminimum. Dom kommer att sno allt av dina framtida löneutbetalningar som dom inte bedömer att du verkligen måste ha för att överleva.
Som grädde på moset så innebär det att du aldrig kommer att kunna ta ett lån för att köpa en bostad och det kan också innebära svårigheter att få en hyresrätt.

Dvs du sätter dig i en situation där du potentiellt sett kan förstöra resten av ditt liv.

Men för all del. Ställ frågan igen och igen. Följden är densamma.
Eller så skärper du till dig. Tar körkort för det fordon du vill framföra och gör det under lagliga former så slipper du risken att sitta i skiten resten av livet.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Tja dina försäkringar vägrade mej ersättning för att jag körde om efter ett övergångsställe o den jag kör om gör vänster sväng rakt in i min höger sida på hojen.
Det vore intressant med en motivering. Eftersom lagen är rätt tydlig på att den som svänger vänster skall lämna företräde och därmed är vållande.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top