Tjena SH!
Ny när säsongen börjar komma igång så har jag försökt fixa min lilla pärla. Men har lite bekymmer kvar...
Det började förra sommaren när jag köpte den. Fick den billigt med ett fel, att volt regulatorn var sönder så den laddade i 18 eller om det var 19 volt, så batteriet hade kokat över några gånger. Den gick dock väldigt bra.
Efter många om, men och telefonsamtal lyckades vi få tag i en regulator från en mc-skrot (tror det var spinning wheel eller något). Det var dock inte en äkta och dom sa att den skulle funka och dom bygde om den så att den skulle passa min hoj.
När jag fick den så bytte jag ut min gamla och den nya passade bra. Jag körde lite korta sträckor till jobbet och tillbaka och det gick okej.
En solig dag ville jag ut och ta en tur och jag brummade iväg, efter ca 1 mil eller något började mc:n svara lite dåligt på gasen och om jag inte minns fel baktände den lite. Till sist dog mc:n och all el. Jag rullade av vägen, jävlades ett tag och började köra så fort jag kunde hem igen.
Den dog nog på samma sätt ca 4 - 5 gånger på vägen hem och när det bara var 2 - 3 km kvar så dog den helt och jag fick inte igång den.
Jag fraktade hem och började undersöka lite. Batteriet var nytt men trodde att det blivit dåligt pga att det kokat över ett par gånger. Var lite eretion på batteripolen som jag slipade bort. Fick nästan alltid rulla igång mc:n under hela sommaren för att det var för lite ström i batteriet. Tror dock det började hända efter jag bytte regulatorn.
Nu har den stått över vintern och jag har börjat fixa till den. Jag har köpt nytt batteri och nya tändstift. Efter lite mek fick jag igång den och den gick på 3 cylindrar i början (tredje cylindern ville inte riktigt tända). Efter ett tag gick den på alla 4. For iväg direkt till bilprovningen för att besiktiga den men det var såklart stängt. Körde sedan hem och den gick bra hela vägen. Det var ca 1.5 mil.
När jag senare under kvällen skulle starta den och köra in den i garaget ville den nästan inte starta och batteriet kändes nästan helt slut. Startmotorn vart segare och segare så jag rullade igång den istället och det gick bra.
Batteriet var fulladdat när jag for och körde i prinsip 1.5 mil och sedan stängde jag av den och den stod i ca 4 timmar.
Kan inte riktigt förstå hur en splitternytt fulladdat batteri kan nästan ta slut av att köra 1.5 mil och sedan låta den stå avstängd i 4 timmar?
Tror ni att min volt regulator som jag bytt till kan vara defekt? Att den dämpar för mycket eller något? Ifall den gör det kan det då förklara att den tänder lite konstigt? Läste att många olika volt regulatorer passar till en fzr 600 -89, vet någon vilka som kan passa? Den ser ut såhär
Ny när säsongen börjar komma igång så har jag försökt fixa min lilla pärla. Men har lite bekymmer kvar...
Det började förra sommaren när jag köpte den. Fick den billigt med ett fel, att volt regulatorn var sönder så den laddade i 18 eller om det var 19 volt, så batteriet hade kokat över några gånger. Den gick dock väldigt bra.
Efter många om, men och telefonsamtal lyckades vi få tag i en regulator från en mc-skrot (tror det var spinning wheel eller något). Det var dock inte en äkta och dom sa att den skulle funka och dom bygde om den så att den skulle passa min hoj.
När jag fick den så bytte jag ut min gamla och den nya passade bra. Jag körde lite korta sträckor till jobbet och tillbaka och det gick okej.
En solig dag ville jag ut och ta en tur och jag brummade iväg, efter ca 1 mil eller något började mc:n svara lite dåligt på gasen och om jag inte minns fel baktände den lite. Till sist dog mc:n och all el. Jag rullade av vägen, jävlades ett tag och började köra så fort jag kunde hem igen.
Den dog nog på samma sätt ca 4 - 5 gånger på vägen hem och när det bara var 2 - 3 km kvar så dog den helt och jag fick inte igång den.
Jag fraktade hem och började undersöka lite. Batteriet var nytt men trodde att det blivit dåligt pga att det kokat över ett par gånger. Var lite eretion på batteripolen som jag slipade bort. Fick nästan alltid rulla igång mc:n under hela sommaren för att det var för lite ström i batteriet. Tror dock det började hända efter jag bytte regulatorn.
Nu har den stått över vintern och jag har börjat fixa till den. Jag har köpt nytt batteri och nya tändstift. Efter lite mek fick jag igång den och den gick på 3 cylindrar i början (tredje cylindern ville inte riktigt tända). Efter ett tag gick den på alla 4. For iväg direkt till bilprovningen för att besiktiga den men det var såklart stängt. Körde sedan hem och den gick bra hela vägen. Det var ca 1.5 mil.
När jag senare under kvällen skulle starta den och köra in den i garaget ville den nästan inte starta och batteriet kändes nästan helt slut. Startmotorn vart segare och segare så jag rullade igång den istället och det gick bra.
Batteriet var fulladdat när jag for och körde i prinsip 1.5 mil och sedan stängde jag av den och den stod i ca 4 timmar.
Kan inte riktigt förstå hur en splitternytt fulladdat batteri kan nästan ta slut av att köra 1.5 mil och sedan låta den stå avstängd i 4 timmar?
Tror ni att min volt regulator som jag bytt till kan vara defekt? Att den dämpar för mycket eller något? Ifall den gör det kan det då förklara att den tänder lite konstigt? Läste att många olika volt regulatorer passar till en fzr 600 -89, vet någon vilka som kan passa? Den ser ut såhär