FZR 600 -89 voltregulator?

Rokkor

Snigelkott
Gick med
16 Jun 2010
Ort
Umeå
Hoj
1989 Yamaha FZR 600
Tjena SH!

Ny när säsongen börjar komma igång så har jag försökt fixa min lilla pärla. Men har lite bekymmer kvar...

Det började förra sommaren när jag köpte den. Fick den billigt med ett fel, att volt regulatorn var sönder så den laddade i 18 eller om det var 19 volt, så batteriet hade kokat över några gånger. Den gick dock väldigt bra.

Efter många om, men och telefonsamtal lyckades vi få tag i en regulator från en mc-skrot (tror det var spinning wheel eller något). Det var dock inte en äkta och dom sa att den skulle funka och dom bygde om den så att den skulle passa min hoj.

När jag fick den så bytte jag ut min gamla och den nya passade bra. Jag körde lite korta sträckor till jobbet och tillbaka och det gick okej.
En solig dag ville jag ut och ta en tur och jag brummade iväg, efter ca 1 mil eller något började mc:n svara lite dåligt på gasen och om jag inte minns fel baktände den lite. Till sist dog mc:n och all el. Jag rullade av vägen, jävlades ett tag och började köra så fort jag kunde hem igen.
Den dog nog på samma sätt ca 4 - 5 gånger på vägen hem och när det bara var 2 - 3 km kvar så dog den helt och jag fick inte igång den.

Jag fraktade hem och började undersöka lite. Batteriet var nytt men trodde att det blivit dåligt pga att det kokat över ett par gånger. Var lite eretion på batteripolen som jag slipade bort. Fick nästan alltid rulla igång mc:n under hela sommaren för att det var för lite ström i batteriet. Tror dock det började hända efter jag bytte regulatorn.

Nu har den stått över vintern och jag har börjat fixa till den. Jag har köpt nytt batteri och nya tändstift. Efter lite mek fick jag igång den och den gick på 3 cylindrar i början (tredje cylindern ville inte riktigt tända). Efter ett tag gick den på alla 4. For iväg direkt till bilprovningen för att besiktiga den men det var såklart stängt. Körde sedan hem och den gick bra hela vägen. Det var ca 1.5 mil.

När jag senare under kvällen skulle starta den och köra in den i garaget ville den nästan inte starta och batteriet kändes nästan helt slut. Startmotorn vart segare och segare så jag rullade igång den istället och det gick bra.

Batteriet var fulladdat när jag for och körde i prinsip 1.5 mil och sedan stängde jag av den och den stod i ca 4 timmar.
Kan inte riktigt förstå hur en splitternytt fulladdat batteri kan nästan ta slut av att köra 1.5 mil och sedan låta den stå avstängd i 4 timmar?

Tror ni att min volt regulator som jag bytt till kan vara defekt? Att den dämpar för mycket eller något? Ifall den gör det kan det då förklara att den tänder lite konstigt? Läste att många olika volt regulatorer passar till en fzr 600 -89, vet någon vilka som kan passa? Den ser ut såhär
fetch.php
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om du laddade batteriet med 18-19V långa stunder så tog du ju helt korrekt död på det. Använde du sedan det batteriet till den nya laddregulatorn så finns risken att batteriet tog död på den. Och är trasig så ger den antingen 0V eller alldeles för många V, båda kommer ta död på ditt nya batteri...

Generellt sett ska man akta sig för laddregulatorer som inte har kylflänsar, dom kan bli rätt varma! Jag antar att du har 3 kablar ut ur generatorn? Isf kan du ta en laddregulator från vilken hoj som helst! R1'or och iaf SRAD-gixxrar har stoooora fina kylflänsar på sig.

Ut och mät på batteriet, dels med allt av, med tändningen på och lyset tänt, motorn på tomgång och på 4-5k varv så har du lite att gå vidare med! :tummenupp
 

Rokkor

Snigelkott
Gick med
16 Jun 2010
Ort
Umeå
Hoj
1989 Yamaha FZR 600
Tackar så jättemycket för svaret! Ska ut imorgon och kolla till den då jag får tag i ett mätinstrument!
 

Rokkor

Snigelkott
Gick med
16 Jun 2010
Ort
Umeå
Hoj
1989 Yamaha FZR 600
Har nu varit ute och mätt med en multimeter. Jag mätte på batteriets plus och minus poler.

Allt av med fullt batteri - 12.87 v
Tändningen på med alla lampor - 12.05 v

Startade mc:n och kollade men det kom jag inte riktigt ihåg nu, men det var runt 12 då på tomgången. Jag körde runt en lite sväng på 10 minuter och mätte sen.

På tomgången med lampan på- 11.74
3000 varv - 11.74
4000 varv - 11.74
8000 varv - 11.74 (big surprise)

Jag vet inte om jag kanske inte skulle ha mätt på batteripolerna eller någon annan stans, men det verkar lite lite va?

Förslag på vad / var jag ska mäta mera? Antar att det som verkar spöka är volt regulatorn eller generator. Var borde jag mäta mera för att se var felet sitter?
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Det allra bästa om man skall byta R/R är att byta till en med MOSFET kretsar istället för tyristorer då har man definitivt bytt för sista gången :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har nu varit ute och mätt med en multimeter. Jag mätte på batteriets plus och minus poler.

Allt av med fullt batteri - 12.87 v
Tändningen på med alla lampor - 12.05 v

Startade mc:n och kollade men det kom jag inte riktigt ihåg nu, men det var runt 12 då på tomgången. Jag körde runt en lite sväng på 10 minuter och mätte sen.

På tomgången med lampan på- 11.74
3000 varv - 11.74
4000 varv - 11.74
8000 varv - 11.74 (big surprise)

Jag vet inte om jag kanske inte skulle ha mätt på batteripolerna eller någon annan stans, men det verkar lite lite va?

Förslag på vad / var jag ska mäta mera? Antar att det som verkar spöka är volt regulatorn eller generator. Var borde jag mäta mera för att se var felet sitter?
Du har ca 2-2,5V för lite när du varvar, så antingen är laddregulatorn eller generatorn slut. Nu har jag inte alla siffror på laddregulatorn i huvudet, men ut från generatorn ska du ha tre kablar. Mellan varje par ska du ha 60-70V med lite varv på motorn (3-4k). Har du det är regulatorn slut, har du inte det så är generatorn slut.

Och ja, du gjorde helt rätt som mätte över polerna :tummenupp
 

Rokkor

Snigelkott
Gick med
16 Jun 2010
Ort
Umeå
Hoj
1989 Yamaha FZR 600
Alright! Ska se om jag kan hitta åt generatorn då och se om jag kan mäta lite där med!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Med stoppad motor kan du också mäta motståndet i varje par, ska vara mindre än 1 Ohm
Mellan varje par ska du ha 60-70V med lite varv på motorn (3-4k).
Tänk på att det är växelspänning ut från generatorn så voltmetern ska ska på V AC eller nått liknande.
(För jag mätte själv nyligen växelström med voltmetern på V DC och drog helt fel slutsatser av resultatet 0V :confused:, ja det skulle väl aldrig du göra :) )
 
Last edited:

Rokkor

Snigelkott
Gick med
16 Jun 2010
Ort
Umeå
Hoj
1989 Yamaha FZR 600
Hehe okej, var just ute och kollade och funderade på vart fasen generatorn satt. :)
Ska se om jag kan få ut något ifrån regulatorn då

kollat runt llite på regulatorn nu. Jag har itne hållit på med el så mycket men detta är vad jag antar i alla fall.

Det är 5 sladdar vid regulatorn, en röd, en svart och 3 vita. Röd går in i regulatorn och jag antar att det är batteriets plus sladd. svart sitter jordad i ramen och antar att det är minus. Och dom 3 vita sladdarna är generatorn då eller har jag helt fel?

kollat runt llite på regulatorn nu. Jag har itne hållit på med el så mycket men detta är vad jag antar i alla fall.

Det är 5 sladdar vid regulatorn, en röd, en svart och 3 vita. Röd går in i regulatorn och jag antar att det är batteriets plus sladd. svart sitter jordad i ramen och antar att det är minus. Och dom 3 vita sladdarna är generatorn då eller har jag helt fel?

Okej var just ute och provade lite. Fick dock inte farm något vettigt. Tror jag kanske gjorde fel. Provade mäta mella dom vita sladdarna och då låg det på några volt men när jag gasade upp till ungefär 4000 varv så gick det ner till 0.5 volt
Mellan vilka sladdar ska jag mäta?
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hehe okej, var just ute och kollade och funderade på vart fasen generatorn satt. :)
Ska se om jag kan få ut något ifrån regulatorn då

kollat runt llite på regulatorn nu. Jag har itne hållit på med el så mycket men detta är vad jag antar i alla fall.

Det är 5 sladdar vid regulatorn, en röd, en svart och 3 vita. Röd går in i regulatorn och jag antar att det är batteriets plus sladd. svart sitter jordad i ramen och antar att det är minus. Och dom 3 vita sladdarna är generatorn då eller har jag helt fel?

kollat runt llite på regulatorn nu. Jag har itne hållit på med el så mycket men detta är vad jag antar i alla fall.

Det är 5 sladdar vid regulatorn, en röd, en svart och 3 vita. Röd går in i regulatorn och jag antar att det är batteriets plus sladd. svart sitter jordad i ramen och antar att det är minus. Och dom 3 vita sladdarna är generatorn då eller har jag helt fel?

Okej var just ute och provade lite. Fick dock inte farm något vettigt. Tror jag kanske gjorde fel. Provade mäta mella dom vita sladdarna och då låg det på några volt men när jag gasade upp till ungefär 4000 varv så gick det ner till 0.5 volt
Mellan vilka sladdar ska jag mäta?
Helt rätt, 3 vita är trefas från generatorn, svart är jord/minus och röd är plus :tummenupp

Du ska ha 60-70V mellan vilka vita som helst, så har du nästan 0V så kan man nog anta att din generator har sagt upp sig :(
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tänk på att när du mäter ska de vita sladdarna inte vara anslutna till regulatorn. Och tänk på att du ska mäta växelspänning Volt AC.
Och ta och mät motståndet med stillastående motor, fortfarande vita sladdarna inte anslutna till regulatorn. Motståndet ska vara mindre än 1 Ohm i varje par.
 

Rokkor

Snigelkott
Gick med
16 Jun 2010
Ort
Umeå
Hoj
1989 Yamaha FZR 600
ah kan vara det då, mina sladdar satt i regulatorn. Ska prova ta loss den och prova igen. Tackar så jättemycket för all bra feedback ni ger!
 

Rokkor

Snigelkott
Gick med
16 Jun 2010
Ort
Umeå
Hoj
1989 Yamaha FZR 600
Provade mäta nu utan voltregulatorn på. Gav i prinsip inget utslag alls. Såg att ena vita sladden verkar ha blivit så varm att plastkuben som man sätter i i voltregulatorn har smält runt kontakten där den sitter fast.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Antar att detta inte är en voltregulators bästa dagar.
Det som ser värst ut för mig är att det blivit så varmt så plasten har smält på kontakten som kopplas mot spänningsregulatorn. Det tyder på mycket hög ström, t.ex. på kortis i spänningsregulatorn.
Vad du kan kolla är motståndet mellan vit sladd och chassi eller motor eller skruv i ramen. Det motståndet ska vara "oändligt" och som jag redan skrivit motståndet mellan 2 vita sladdar (3 par) ska vara mindre än 1 Ohm. Har du lågt motstånd mellan vit sladd från generator och chassi eller motor eller skruv i ramen så har generatorlindningarnas isolering smält ner => byte av lindningar = byte av generatorstator.
Har du högt motstånd mellan par av vita sladdar så har den gemensamma "mitten" för de tre faserna brunnit av.
Men har isoleringen smält ner så du har lågt motstånd mellan vit sladd från generator och chassi eller motor eller skruv i ramen så kan också motståndet mellan 2 vita sladdar vara lågt.
 
Last edited:

Rokkor

Snigelkott
Gick med
16 Jun 2010
Ort
Umeå
Hoj
1989 Yamaha FZR 600
okej! Ska kolla upp det på fredag. Har motorcykeln i en annan stad 10 mil härifrån och jag ska dit då. Jag tror jag gjorde det du sa tidigare med denåterfödde att jag mätte ström med fel läge på multimetern, var lite stressad sist för jag skulle iväg :p. Men jag ska kolla alltid på fredag och höra av mig!
Tackar alla för att ni är så hjälpsamma!
 

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Det ser ut som du har exakt samma problem som jag fått på min gixxer.

Enligt Haynes-manualen kan man mäta om regulatorn är trasig genom att mäta motståndet mellan de 5 sladdarna. Min gav inget utslag på någon, och kontakten ser ut som din, dvs söndersmält.

Däremot verkar min generator vara hel. Den gav 70V mellan "faserna", och motståndet låg på 0,6Ohm.

Har du provat att mäta spänningen på kontakten som kommer från generatorn utan att regulatorn är inkopplad? Dvs mätt på de 3 sladdarna?
Som det står tidigare i tråden ska Multimetern vara inställd på ACV.

Du bör ha ca 60-80V vid 5000rpm
 

Rokkor

Snigelkott
Gick med
16 Jun 2010
Ort
Umeå
Hoj
1989 Yamaha FZR 600
Jag provade mäta men jag fick jättelåga resultat. Men jag tror jag hade fel inställning på multimetern. Har aldrig använt en förrut så jag hade den inställd på hur man mätade volten på batteriet.
 

Rokkor

Snigelkott
Gick med
16 Jun 2010
Ort
Umeå
Hoj
1989 Yamaha FZR 600
Har suttit och tittat runt lite på volt regualtorer på ebay. Passar en voltregulator från en 400cc till en 600cc om det är samma kontakt eller är den för svag och bara går sönder? Prisskildnaden var enorm mellan dom. Vad är det för skildnad på dom?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top