Fysisk träning

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Bråkdel å bråkdel, en XC-cykel kan lätt kosta runt 20kkr, + trampor, skor mm, för en DH-cykel kan du lätt lägga på 10-20 papp till :näsblod

Jag gick å förälskade mig lite i en Basso, iofs racer, men den kostar 60 kkr exkl trampor :gnissla

Observera "i början". :) För 10' får du en bra hardtail att komplementträna MTB med under vintern. Själv har jag 6st Cannondale's :)

/Fredde
 

Mr.T CBR1000

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2010
Ort
Skåne
Hoj
CBR1000RR -07 Såld, CBR1000RR -08 Såld, Nu CBR600RR -07
Vet inte om det skiljer sig på något vis mellan RR & cross, tänker på om det är olika muskler som jobbar? Kan tänka mig att det är mer muskelmassa som jobbar i cross?

Hur mycket tid har du för träning per vecka?
Vad är dina mål med träningen?
Detta är två viktiga parametrar för att kunna göra ett bra träningsupplägg.

Men bra träning för cross var som någon nämnt kampsport i form av brottning,Thaiboxning mm. Där får du uthållighetsstyrka (mjölksyreträning) samt kordination, balans & kondition.
Kör man det ett par dagar i veckan och springer både intervall pass + långdistans samt kör igenom kroppen på gymmet med lättare vikt och fler reps så är du bra i form till våren!
Dock lika viktigt med sömn och kost om man är uppe i så hög träningsdos annars kommer du att ligga sjuk mer än vad du kommer att kunna träna.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Bråkdel å bråkdel, en XC-cykel kan lätt kosta runt 20kkr, + trampor, skor mm, för en DH-cykel kan du lätt lägga på 10-20 papp till :näsblod

Jag gick å förälskade mig lite i en Basso, iofs racer, men den kostar 60 kkr exkl trampor :gnissla

Jag köpte en sån här ny i somras:
http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=1919

Jag har testat allt från pendling till ren downhill-bana med den, och den har varit hyfsad på allt, tro det eller ej. Ett fynd skulle jag vilja påstå. :tummenupp

Snudd på OT nu kanske, men det känns som sagt som en relevant träningsform på flera sätt.
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
Styrketräning är nog det sista du ska göra. Om det inte är med din kropp. Inte äns crossåkarna i usa tränar styrka jo en, Mike LaRocco men han är en medelmåtta. De bästa där kör roddmaskin eller cyklar eller springer.

Här har du mina tips.
Åka hoj är nog bäst (Cross och enduro)
Roddmaskin
Springa
Cykla
Pilates (mycket mage rygg)
Yooga
Olika koordinationspass

Ingen kör fortare för att de har stora biceps ;)

nä nu får du väl ge dig stevo, att kalla mick larocco en medelmåtta, med tre st mästartittlar och hur månag 2a och 3e platser som hellst, men dom 4a första förslagen är ju riktigt bra, dom tre senare är nog mest för folk i birkenstocksandaler :krama
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Trådlyfter mig i form.

Allvalrigt talat så tycker jag att man vad det gäller löpning kan utöka med terränglöpning med stavar. Roligt samt att man höjer pulsen ca 10 slag/minut.
En positiv sidoeffekt är att man inte blir stum i benen under löpningen med stavar.
Sprang med stavar och pannlampa i det lokala mtb-spåret under förra hösten och det funkade bra.
Vi körde även backträning med stavar=jobbigt och lite roligare än att springa utan stavar.

Väntar på att längdskidsäsongen ska komma igång så man får dra på sig spandexen och känna sig som Gunde.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top