Fyra blinkers fram. Tillåtet?

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Tja!

Det är dags för besiktning och jag har har monterat speglar med blinkers i för ett tag sedan. Själv upplever jag det som som mer trafiksäkert (syns ju mer) men vad säger lagen?


/David
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är ju 4 blinkers fram på bilar sedan 15-20 år bakåt. Det började med extra blinkers i skärmarna o senare med extra blinkers i just backspeglar.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det korta svaret är att alla motorcyklar som är registrerade efter 17 juni 1999 är typgodkända/helfordonsgodkända och då får du inte ta bort, lägga till eller byta ut utrustning till något som inte är typgodkänt på hojen.
Så nej, men....
Det kan ju gå igenom om besiktningsmannen inte är nitisk.
Du kan ju alltid ha koll på reglerna som gäller för blinkers i Sverige och hänvisa till dessa om han har åsikter. Men han kan bara säga nej för att den inte längre är typgodkänd.

Är du intresserad av exakt vad som gäller när det kommer till blinkers så står reglerna här:

Detta är alltså allt som står om blinkers för motorcyklar:
Körriktningsvisare Övergripande krav
62 §
Motorcykel av 1975 eller senare års modell skall ha synliga körriktningsvisare på vardera sidan som bakifrån och framifrån kan visa orangegult ljus bakåt respektive framåt. Motorcykel av 1987 eller senare års modell skall vara utrustad med ett jämnt antal körriktningsvisare på vardera sidan.

63 §
Släpvagn som dras av motorcykel skall ha bakifrån synliga körriktningsvisare med en visare på vardera sidan som kan visa orangegult ljus bakåt.

64 § Körriktningsvisare på motorcykel av 1986 eller senare års modell skall vara typgodkänd 1. enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller 2. enligt ECE-reglemente 6 eller 50, kategori 11 och 12 (se 3 kap. 1 §). Körriktningsvisare på motorcykel av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, Table III i den version FMVSS 108 hade den 1 oktober 1989. Körriktningsvisare på motorcykel av 1985 eller tidigare års modell behöver inte vara typgodkänd. Ljuset från sådan körriktningsvisare skall vid dagsljus och klar sikt vara synligt på 30 m avstånd.

65 §
Körriktningsvisare skall avge blinkande ljus med en blinkfrekvens av 90 30 blinkningar per minut. Installationskrav på motorcykel av 1984 eller senare års modell

66 §
För främre körriktningsvisare på tvåhjulig motorcykel får avståndet mellan de lysande ytorna inte vara mindre än 240 mm och de skall vara placerade utanför de vertikala längsgående plan som tangerar de yttersta kanterna på huvudstrålkastarens lysande ytor. För främre körriktningsvisare får avståndet mellan körriktningsvisarnas lysande ytor och de närmaste halvljusstrålkastarnas lysande ytor inte vara mindre än 1. 75 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisarna på 90 cd, 2. 40 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisarna på 175 cd, 3. 20 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisarna på 250 cd, 4. 20 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisarna på 400 cd. För bakre körriktningsvisare på tvåhjulig motorcykel får avståndet mellan innerkanterna på de bakre körriktningsvisarnas lysande ytor inte vara mindre än 180 mm. Detta gäller även när registreringsskylten är monterad. För körriktningsvisare på trehjulig motorcykel får kanterna på de lysande ytorna som befinner sig längst bort från fordonets symmetrilängdplan, inte befinna sig mer än 400 mm från motorcykelns yttersta kant och avståndet mellan innerkanterna på de lysande ytorna får inte vara mindre än 500 mm. För körriktningsvisare på motorcykel med sidvagn får kanten på den lysande ytan som befinner sig längst bort från fordonets symmetrilängdplan, inte befinna sig mer än 400 mm från motorcykelns yttersta kant och avståndet mellan innerkanterna på de lysande ytorna får inte vara mindre än 600 mm.


67 §
Körriktningsvisares placering i höjdled får vara lägst 350 mm och högst 1 200 mm. På trehjulig motorcykel får körriktningsvisares placering i höjdled vara lägst 350 mm och högst 1 500 mm.

68 §
Körriktningsvisares geometriska synbarhet skall vara 15 uppåt och 15 nedåt samt 80 utåt och 20 inåt. Vinkeln nedåt får reduceras till 5 om körriktningsvisaren är placerad lägre än 750 mm över marken. Om motorcykel har två hjul framtill eller baktill skall den geometriska synbarheten vara 80 utåt och 45 inåt där motorcykeln har två hjul.

69 §
Körriktningsvisare 1. får grupperas med strålkastare eller lykta, 2. får inte kombineras med strålkastare eller lykta, 3. får inte bilda flerfunktion med någon strålkastare eller lykta, 4. får vara särskilt anordnad som varningsanordning om den avger orangegult ljus.

70 §
Körriktningsvisare skall vara så ansluten till fordonets elektriska system att de kan användas oavsett om övrig belysning på fordonet är tänd eller inte.

71 §
Kan föraren från förarplatsen inte se om körriktningsvisare fungerar, skall det vid förarplatsen finnas kontrollampa som visar blinkande ljus. Lampan skall genom avvikande indikering ange när någon av körriktningsvisarna inte fungerar. Kontrollampan bör visa grönt ljus.

Och om någon vill grotta i vad typgodkänd/helfordonsgodkänd innebär så står det här:
(skrivet i mycket EU-byråkratiskt form som inte ens jag orkar läsa)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det är ju 4 blinkers fram på bilar sedan 15-20 år bakåt. Det började med extra blinkers i skärmarna o senare med extra blinkers i just backspeglar.
Nja fast sidoblinkers sitter antingen på spegel eller skärm, när spegelblinkers kom så var det ju en designgrej, plus att på de flesta moderna bilar har man redan en kabel ut till spegeln till värme och inställning. En kabel mindre att dra än om man sätter blinkers på skärmen. Billigare!
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Du kan ju prova att koppla ur blinkersen i speglarna när du ska besiktiga hojen.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Chansa med alla 4 eller koppla ur backspeglarna om det är lätt.

Så länge det inte är trafikfarligt har jag aldrig haft några problem med besiktningen. Sidoblinkers från bil som jag satt i starkare glödlampa, temporärt fasttejpad cykelreflex bakåt, en plastbit som passagerarsadel, ljuddämpare som låter lite för mycket. Å andra sidan vet jag en som 2011 inte fick registrera in en fabriksny EU-godkänd släpkärra från Holland på bilprovningen i Varberg utan att montera lampor framåt på den. Nitisk besiktningsgubbe som hittade på egna regler.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Skulle tro att de inte bryr sig. Hur vet besiktningsmannen att din hoj inte hade spegelblinkers från början? Tror knappast de har sån detaljkoll på varenda hojmodell så så länge det inte ser ut som världens mest fulpulade hemmalösning så kan det nog slinka igenom.

Sist jag besiktigade hoj fick jag nedslag på avsaknad reflex baktill. Besiktningsmannen rådde mig då att gå till lokala bildelsfirman ett stenkast bort och köpa en, så länge jag hann montera den innan de var klara så var det lugnt. När jag satt där med min nyinköpta reflex och funderade på var jag bäst ska fästa den på min rensade bakdel som inte har överdrivet gott om platta ytor med hyfsat rätt vinkel bakåt förutom skylten så säger besiktningsmannen "sätt den på skylten du, vi bryr oss inte så länge du har en reflex. Polisen kan dock ha andra åsikter men för oss är det skitsamma" :hihi
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Tack för infon allihopa! Tror jag kör med svart eltejp över de "extra" blinkersen under besiktningen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Rent generellt gäller att du inte får förändra en helfordonsgodkänd motorcykel. Dvs om du sätter dit blinkers i speglarna så är det per definition inte godkänt eftersom det inte är blinkers som finns med i helfordonsgodkännandet.
Om man bortser från helfordonsgodkännandet så finns en regel att en motorcykel skall ha jämnt antal blinkers på varje sida. Har du fram och bak samt på backspegel så är det 3 vilket då per definition inte är godkänt eftersom 3 inte är ett jämnt antal. Dock har jag extremt svårt att tro att det är något som dom kommer att anmärka på på besiktningen. Så länge som alla blinkers blinkar som dom skall så lär dom släppa igenom det med 99% säkerhet.
Jag har också svårt att tro att polisen påpekar något. Undantaget är om du kört som en bindgalen och du blir stoppad av en nitisk trafikpolis som vill ge dig så många noteringar som möjligt och som verkligen känner till lagtexten.

Men jag har extremt svårt att tro att det skulle vara något problem att du sätter dit extra blinkers i speglarna.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top