Funderingar på glidare

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag undrar snarare varför man vill ha barnen med? Känner man sig inte begränsad i sin åkning, att man tänker mer på vad som kan vara farligt eller obehagligt. Jag gör/gjorde mycket saker med mina barn , men då saker där de kan interagera och vara delaktiga. Transporter blev alltid med bil.
För barnens skull kanske, om det nu är något de vill och uppskattar? Tror säkert att mina päron körde annorlunda med mig bakpå än de gjorde när de var själva på kurviga vägar, men jag uppskattade att jag fick åka med och då prioriterade de väl det antar jag. Tror knappast de gjorde det för att de själva tyckte det var skitkul att ha någon bakpå... Kan inte minnas att vi någonsin utförde några rena transportresor på hoj, det gjordes med bil. Hojturer var något man tog för nöjes skull, utan annat mål eller nytta med det.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag undrar snarare varför man vill ha barnen med? Känner man sig inte begränsad i sin åkning, att man tänker mer på vad som kan vara farligt eller obehagligt. Jag gör/gjorde mycket saker med mina barn , men då saker där de kan interagera och vara delaktiga. Transporter blev alltid med bil.
Jag tycker inte det är farligt att köra mc om man kör defensiv. Går man runt med den rädslan blir man nog begränsad i mycket i livet. Du kör ju bara 15 mil per år så det kan vara en förklaring.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Varför skaffa barn? De begränsar ju livet något enormt.
Det har nog många upptäckt. Man kan inte sova på nätterna, måste wabba, gå på möten på dagis, fritis och skola. Man får byta ut Camaron mot en familjebuss, och tvåan i Vasastan mot en fyrarummare i Skärholmen. Det festliga utelivet byts ut mot mysiga middagar hemma och polarna ersätts av barnfamiljerna i grannskapet. Gymbesöken får stå tillbaka mot roliga dagar på "Leos Lekland" och utflykter till Skansen.
Välkommen till verkligheten.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Boss_Hoss_02.jpg

Kanske lika bra att gå för en Boss Hoss? 1000-2000cc blir fort lite tamt. V8 har bättre bottendrag så slipper du växla så ofta.
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Alltså en virago 535 funkar ypperligt bara man byter styre på den. Jag har haft 2 st genom åren och dom är inte så dåliga som alla tror. Jag har även haft en 80st andra hojjar och mer parten har varit bättre än 535an på alla sätt och vis men skall du skjutsa barnen så är den perfekt. När mina kids var små så hade jag sporthojjar som funkar ypperligt oxå men jag köpte en cb1000ra och den älskade dom att åka med på och den var mycket bättre att skjutsa barn på.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Alltså en virago 535 funkar ypperligt bara man byter styre på den. Jag har haft 2 st genom åren och dom är inte så dåliga som alla tror. Jag har även haft en 80st andra hojjar och mer parten har varit bättre än 535an på alla sätt och vis men skall du skjutsa barnen så är den perfekt. När mina kids var små så hade jag sporthojjar som funkar ypperligt oxå men jag köpte en cb1000ra och den älskade dom att åka med på och den var mycket bättre att skjutsa barn på.
Ja, varför inte? Sen kan man ju ha med ungarna i en ryggsäck när man hoppar fallskärm, de kommer älska det. Flygskärm likaså, jättekul för ungarna. De har ju en given plats i selen när man hoppar bungyjump, och varför ska de inte vara med på björnjakten? De blir ju så glada när det rör på sig litet.
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Det är obegripligt att folk kör omkring med sina ungar på mc ö h t. Motorcykel kör man för att det är kul. och hur kul är det att tänka på sina ungar som sitter bakpå hela tiden? Och hur kul har ungarna? Det är bara jobbiga föräldrar som ska försöka tvinga på ungstackarna sina egna intressen. Tro mig, de kommer inte tacka dig längre fram i livet för att de fick åka med på "fina hojturer", eller för att de skolades in i mc-livet redan i unga år.
Det är bara Thailändare o d som packar hojen full med familjemedlemmar, men de har faktiskt inget val. Har man råd med bil så låt ungarna åka tryggt och behagligt istället för att utsätta dem för de risker man tar när man sätter sig på en tvåhjuling.
Det där verkar du inte fatta någonting alls av, kidsen vill åka med för dom tycker det är kul. Mina döttrar som nu är vuxna bråkade alltid om vem av dom som skulle åka med mig, jag fick steppa in och bestämma varannan gång så det blev lugnt :) När man har sitt barn bak på hojjen så kör man med stooora marginaler och tar det lugnt, iallafall gjorde jag det. Sen har bägge 2 ridit häst sen 3års-åldern och det tyckte iallafall jag var farligare men kanske för att jag är rädd för hästar :) :)
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Ja, varför inte? Sen kan man ju ha med ungarna i en ryggsäck när man hoppar fallskärm, de kommer älska det. Flygskärm likaså, jättekul för ungarna. De har ju en given plats i selen när man hoppar bungyjump, och varför ska de inte vara med på björnjakten? De blir ju så glada när det rör på sig litet.
Är du ett Troll ??
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det har nog många upptäckt. Man kan inte sova på nätterna, måste wabba, gå på möten på dagis, fritis och skola. Man får byta ut Camaron mot en familjebuss, och tvåan i Vasastan mot en fyrarummare i Skärholmen. Det festliga utelivet byts ut mot mysiga middagar hemma och polarna ersätts av barnfamiljerna i grannskapet. Gymbesöken får stå tillbaka mot roliga dagar på "Leos Lekland" och utflykter till Skansen.
Välkommen till verkligheten.
Jag har för mig att du har barn? Ångrar du dig? Visst har man gjort tidsmässiga och ekonomiska uppoffringar men för mig har det varit värt det tio gånger om.
Ja, varför inte? Sen kan man ju ha med ungarna i en ryggsäck när man hoppar fallskärm, de kommer älska det. Flygskärm likaså, jättekul för ungarna. De har ju en given plats i selen när man hoppar bungyjump, och varför ska de inte vara med på björnjakten? De blir ju så glada när det rör på sig litet.
Det är alltid en riskavvägning. Om du tycker att skjutsa en unge på hoj någon timme är jämförbart med att ha en unge i en ryggsäck när man hoppar fallskärm är ingen bra jämförelse. Björnjakten kan väl vara kul att ha med lite äldre barn på?

Du hade en brorsa med asperger väl?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag har för mig att du har barn? Ångrar du dig? Visst har man gjort tidsmässiga och ekonomiska uppoffringar men för mig har det varit värt det tio gånger om.
Tyvärr får man bara ett liv. Man får välja mellan att leva "normalt" familjeliv, vilket det flesta gör. Även jag. Eller så väljer man att strunta i det, och lever ungkarlsliv med brudar, resor, uteliv och fester. Jag har ett par bekanta som valt den varianten och verkar nöjda med det.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Det fanns en tid då SH-bladet och aktiva moderatorer satt ett stopp för detta. Men om nu livet redan är slut så.... Jag har kört en 650 Savage en gång. Den varvade ungefär 3000 rpm som max. vibrerade mer än min Husa 650, köregenskaper som en Fiat Panda och toppfart på 120. Hatar du dig själv så slå till.
Instämmer, en av de hemskaste hojar jag kört!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi hade en här som rullade på en Savage, han hade gått all in på fransar och läder och kromade tillbehör.

En harleyåkare gick förbi och frågade " köpte du så mycket tillbehör att du bara hade råd med en halv motor?"
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu har inte jag läst hela tråden men har TS funderat på en SR250? En oerhört åtråvärd motorcykel som, enligt uppgift, bara går och går! :tummenupp
De försvinner vanligtvis snabbt men denna är inte lika dyr som de brukar vara.

1662919839484.png

Annars tillhör jag en minoritet här på SportHoj som kör SportHoj. Men inte bara det utan även skjutsat barn. Att man sitter högre brukar vara dåligt för passagerare men min son slapp se min rygg och kunde se vägen istället. Körde bana och som längs var vi till västra Norge.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Ja, varför inte? Sen kan man ju ha med ungarna i en ryggsäck när man hoppar fallskärm, de kommer älska det. Flygskärm likaså, jättekul för ungarna. De har ju en given plats i selen när man hoppar bungyjump, och varför ska de inte vara med på björnjakten? De blir ju så glada när det rör på sig litet.
Alltså en virago 535 funkar ypperligt bara man byter styre på den. Jag har haft 2 st genom åren och dom är inte så dåliga som alla tror. Jag har även haft en 80st andra hojjar och mer parten har varit bättre än 535an på alla sätt och vis men skall du skjutsa barnen så är den perfekt. När mina kids var små så hade jag sporthojjar som funkar ypperligt oxå men jag köpte en cb1000ra och den älskade dom att åka med på och den var mycket bättre att skjutsa barn på.
Alltså en virago 535 funkar ypperligt bara man byter styre på den. Jag har haft 2 st genom åren och dom är inte så dåliga som alla tror. Jag har även haft en 80st andra hojjar och mer parten har varit bättre än 535an på alla sätt och vis men skall du skjutsa barnen så är den perfekt. När mina kids var små så hade jag sporthojjar som funkar ypperligt oxå men jag köpte en cb1000ra och den älskade dom att åka med på och den var mycket bättre att skjutsa barn på.
- Viragon är en seeeeg historia. Känns som en tung ram med en mopperam i.
Men estetiskt...tja, okey.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top