Funderingar ang. dry nos

morathomas

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
MORA
Hoj
GSXR1000T-03"såld" (R1-02 T-projekt) Wr450 -04
Har varit inne på diverse amerikanska hoj sidor, har sett de har lustgassystem för ca 3500-4500:-. Vågar man montera ett sådant s.k.a torrt system. Enlig de ska man kunna ladda ca 40hk gas. Orkar spridarna tillföra den extra soppan som behövs. Har en Gsxr 1000-02. Tänkte prova de 402 i sommar!!!
Någon som har erfarenhet eller kunskap angående detta???
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
morathomas skrev:
Har varit inne på diverse amerikanska hoj sidor, har sett de har lustgassystem för ca 3500-4500:-. Vågar man montera ett sådant s.k.a torrt system. Enlig de ska man kunna ladda ca 40hk gas. Orkar spridarna tillföra den extra soppan som behövs. Har en Gsxr 1000-02. Tänkte prova de 402 i sommar!!!
Någon som har erfarenhet eller kunskap angående detta???

Lustgas är förbjudet i svensk Mc-dragracing from i år.
 

morathomas

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
MORA
Hoj
GSXR1000T-03"såld" (R1-02 T-projekt) Wr450 -04
gixxer_1255 skrev:
Lustgas är förbjudet i svensk Mc-dragracing from i år.
Ska inte vara med och tävla, bor 3km ifrån en nästintill nedlagd flygplats. Brukar få vara där. Skulle vara kul att prova hur stor skillnad det blir. Tycker kostnaden för systemet är överkomligt och behöver inte turbo på gatan.
Tack endå för svaret, visste inte det förbjudits.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Torrsystem... well, som första kontakt med lustgas och som system att installera är det inget jag rekommenderar. Ett våtsystem kan man kalibera in väldigt enkelt, däremot ett torrsystem - är lagom knivigare.

Angående SVEMO och lustgas - de personer som har tagit det beslutet... vet väldigt lite vad det rör sig om. Ungefär som att komma på att 20 stycken 200 liters fat Nitrometan i depån är mindre farligt än en liten 1 kg lustgasflaska. Sätter du däremot på stödhjul på din hoj får du köra med lustgas. Så är reglerna i årets upplaga av SVEMO-bilagan i Grönköpings Veckoblad.
 

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
Av egen erfarenhet så är torrt lustgassystem lätt att instalera,, men lite knivigare att få till rätt setup.
Jag har kört med torrt lustgas i ett år.. och har förbrukar två uppsättningar kolvar.
I tron att magert är farligt.. så har jag kört lite fetare blandning,, skulle ha funkat utmärkt med ett blött system då soppan och gasen kommer samtidigt. Men i mitt fall så gav jag mera soppa vid 100% trottel, och sen sköt jag gas via tutan. Det resullterade i att motorn fick för mycke soppa innan jag sköt gasen,, så soppan rann ner i översta kolvrings-spåret,, när sen lustgasen kom så antändes soppan där och spräckte kolvarna... :mad: :mad:

Men som ett litet exra tillskott på ca 20-25 hk så är torrt system välldigt lätt att instalera och använda... man måste bara veta vad man gör.. så inget går fel.

mvh
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top