Funderar på en r6 och ktm duke vad ska man välja?

lema

BiH
Gick med
26 Jan 2005
Ort
växjö
Hoj
2008 zx6r
Har funderat på att köpa en r6 2009 eller en ktm duke 990 2007.Har haft en zx-10 2008.Nu går man i tankarna på att köpa r6 eller ktm.Jag är 178 och 92 kg och vet inte om r6 blir för liten för mig,har inte möjlighet direkt att provköra den.Så ni som har en r6 eller ktm 990 hur nöjda är ni med dem.Vad finns det för och nackdelar med respektive hojar.jag själv är lite mer för r6 för att har kört alltid sport hojar och är lite rädd att det blir inte samma sak med en ktm.Men å andra sidan har hört så mycket positivt om ktm Hur roliga och lättkörda de är.Så nu tänkte jag fråga er som har sån hoj ,vad ska man satsa på?
 

lema

BiH
Gick med
26 Jan 2005
Ort
växjö
Hoj
2008 zx6r
vet du om det är något store skillnad mellan olika års modellerna Tex mellan 07 eller 09
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
990:n e HELT annorlunda, men på ett trevligt sätt. Skulle gärna vilja ha en av varje
 

Stefan_J

Allmän tok!!!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Kalmar/Trekanten
Hoj
BMW K1200S -2005, Triumph Sprint 1050 ST -05 (Såld), KTM 950 SM -05 (Såld), YZF600RG -95 (Skrotad)
Hade jag fått välja mellan dessa hojjar hade jag tagit KTM:en... Hade en 950SM som vart grymt rolig att köra, Duken är ju det roliga från 2 världar. :)
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Klart du ska Ktm 990 . Mer vrid , du kan utnyttja hela registret inte bara det översta för att det skall bli kul..
+för 990: mer bus , du sitter bättre,roligare i lägre farter "lagliga tom" , billig försäkring ,
Ljudet "smaksak"

Fördel R6 : Bättre vindskydd och behagligare motorgång och bättre att toura på motorväg

Lätt val :)
 

lema

BiH
Gick med
26 Jan 2005
Ort
växjö
Hoj
2008 zx6r
har hört att man skall serva ktm rätt ofta medan yamaha har 1200 mil mellan service intervaller.eller?
 

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Superduke r sjukt kul! på med helsystem och lite lull lull pang 140 twinhästar! kan de bli mer bus?? Roligaste hojen ja kört!
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Kör du mycket gata tror jag du kommer tröttna på R6, speciellt i jämförelse med din förra hoj...stor skillnad framförallt när det gäller vrid. Då är nog KTM:en roligare. Planerar du istället hänga på bana är nog R6:an helt rätt.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Gata - SuperDuken

Bana - R6an

Gata, och en hel del bandagar - SuperDuken

Bara gata, mest stadsbus - 990 SuperMoto


Jag har bara testat R6an som kortast, men den är ju typ som CBR600RR som jag har nu, och bytte till den från SuperDuken.

Kort sagt, samma toppeffekt. SDn har mkt bättre botten dock vilket är fördel på gata där du inte håller varvet över 10000 jämt. Dessutom verkade den gå bättre än 600orna ut ur böj på bana. Men man tappar lite när man kommer upp 150+ pga luftmotståndet.

Alla ni sporthojsfanatiker som tror att sporthoj är så överlägset borde verkligen testa SDn innan ni dömer den. Det är inte kåpan som gör hojen, och SDn är närmare sporthoj än tråkig street-hoj gällande allt. Både komponenter, chassie och motorkaraktär är grymt bra och underbart inspirerande.

Skulle jag köpa en till hoj för att ha på gata skulle det lätt bli en ny SD eller möjligtvis stor-motord.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top