Frekvensstyrd vattenpump

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
men det står ju Ger konstant tryck oavsett
vattenuttag. Startar och stoppar pumpen automatiskt
och det ända sättet att göra det är att starta och stoppa pumen eller att frekvensstyra, eller?:confused:

Jag gissar på att den har varvtalsreglering modell polermaskin, du gasar upp den till önskat flöde och har pressostat som sköter till/från-slag.

Men kolla, det vore kul om den var "riktig".
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
ja där är luft.
Anledningen till frågan är så att när jag fick pumpen i mina ägor så öppnade jag hydrópressen och den såg inte fin ut kn jag säga, samt att halva botten från brunnen låg där.

Så allt rensades men "locket" var i ganska dåligt skick.
för några dagar sen såg jag att väggen var blöt.
Och det tog inte så lång stund att konstatera att det fanns ett microskåpiskt hål.
så en väldigt fin stråle...


nu är det dock tätat med silikon.

Men antingen gör jag ett rostfritt lock eller så byter jag hela skiten.

och sóm det är nu så tex när man duschar så startar den 5 sekunder slår av 15-20.
jag har justerat in den så att det är ett minimalistiskt litet tryckfall mellan de olika till o frånslag dvs ganske jämt tryck.

Låter som att du justerat lite galet då. Bättre att ha större hysteres, dvs. skillnad mellan tillslag och frånslag, då får pumpen gå en stund varje gång istället för ständiga till och frånslag.

Diffar trycket för mycket då har du för liten anläggning i förhållande till det vattenuttag du har.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag bytte tryckställare på min nästan sprillans nya Robota i stugan i somras då något klåp hade lyft i den delen och haft av skiten. När jag drog igång den så slog den av och på jävligt tätt och det är riktigt irriterande så jag justerade med ganska stor spännvidd mellan av och till och jag märker inte mycket tryckfall vid dusch, man kan ana ett liiiiitet innan pumpen går igång.

Så justera vidare, folk använder ju hydroforpumpar mest hela dagarna utan att störa sig.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Låter som att du justerat lite galet då. Bättre att ha större hysteres, dvs. skillnad mellan tillslag och frånslag, då får pumpen gå en stund varje gång istället för ständiga till och frånslag.

Diffar trycket för mycket då har du för liten anläggning i förhållande till det vattenuttag du har.

Fast den fyller ju systemet till tror det är 3-3,5bar, max tror jag är 4 men som sagt det är inte en ny pump.
Tillslag ligger nog runt 2 bar
Och en större vill jag inte ha för då kommer det finnas ännu större mängd vatten som "står stilla*.


Alternativet är att den får stå o gå hela tiden men det är inte så kul heller... även om det inte är så snällt med från och tillslag
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Fast den fyller ju systemet till tror det är 3-3,5bar, max tror jag är 4 men som sagt det är inte en ny pump.
Tillslag ligger nog runt 2 bar
Och en större vill jag inte ha för då kommer det finnas ännu större mängd vatten som "står stilla*.


Alternativet är att den får stå o gå hela tiden men det är inte så kul heller... även om det inte är så snällt med från och tillslag

Volymen på hydrofor/press styr tiden mellan till och frånslag, inte mycket att göra åt det. Men pumparna håller i storleksordningen tjugo år oavsett.

Är du rädd för stillastående vatten är inte hydropressen att föredra utan hydroforen och då är större bättre än mindre.

Det är inga som helst problem att låta vattnet stå halvårsvis i en hydrofor på 2-300 liter, hur länge räknar du med att det skall stå oanvänt?
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Volymen på hydrofor/press styr tiden mellan till och frånslag, inte mycket att göra åt det. Men pumparna håller i storleksordningen tjugo år oavsett.

Är du rädd för stillastående vatten är inte hydropressen att föredra utan hydroforen och då är större bättre än mindre.

Det är inga som helst problem att låta vattnet stå halvårsvis i en hydrofor på 2-300 liter, hur länge räknar du med att det skall stå oanvänt?

Haha men va fan jag vill ha en jävla frekvensstyrd pump:krama

Nä men den kommer stå oanvänd i 8-12h om dagen så ingen jätte fara ur någon hälsorisk men kallt vatten är godare än 12h fesljummet.
Om det nu finns en pump som styr frekvensen efter behov så är det ju bra.
Den kan stå o gå helt själv och inget stillastående vatten, inte ett jävla liv vid start och ja.. varför inte:7peta
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Haha men va fan jag vill ha en jävla frekvensstyrd pump:krama

Nä men den kommer stå oanvänd i 8-12h om dagen så ingen jätte fara ur någon hälsorisk men kallt vatten är godare än 12h fesljummet.
Om det nu finns en pump som styr frekvensen efter behov så är det ju bra.
Den kan stå o gå helt själv och inget stillastående vatten, inte ett jävla liv vid start och ja.. varför inte:7peta

Jag kan ordna en offert, men du kommer inte att gilla den, jag lovar.


Vafan, nu funkar inte huvudfotingarna.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top