Framtiden -> Eldrivna hojar

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Mer vrid än en 450 4t, tillgängligt hela tiden. I oberoende tester går den ungefär jämnt med en 250 4t. För mig som amatör tror jag att jag har mer nytta av den låga vikten än avsaknad av effekt. Måste vara bra i endurospåret också, den går ju längre än någon slinga jag känner till, det går snabbt att ladda batteriet och dessutom byter man batteri på en minut utan verktyg så aktionsradien är inget problem.

Var har du läst att den ska gå jämt med en 250cc 4t? Låter helt otroligt men skulle gärna vilja läsa det testet.
Tillverkare av elfordon skryter gärna om mycket vrid från låga varv, det dom inte gärna nämner är att vridmoments kurvan, tvärtemot en kolvmotors, pekar nedåt med ökat varv. Knappast något önskvärt för ett prestandafordon.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ang Zero MX..

I deras egna promotionsvideos så kommer hojjen i alla situationer från en höjd (för att få upp farten), ändå blir det rätt fjantiga skutt.

Verkar vara jämförbart med en 49cc minimoto :D
[YOUTUBE-ID]Sz7-ex7QYlQ[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]0_dSOYLwGO4[/YOUTUBE-ID]
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Den här hobbykonverterade hondan såg rätt intressant ut
[YOUTUBE-ID]yQQch7chbco[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]N3zJoMqE7sw[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Spännande tråd.

Jag kör en elhoj, en hemmabyggd sådan. Det är en Kawasaki GPZ750 från 82 som blivit rensad och ombyggd.

Den väger 200 kg, har en likströmsmotor på 25 kW, och har 25 st LiFePo4 celler som ger nominell batterispänning på 75V och 60 Ah, så det blir 4,5 kWh.

Räckvidden ligger runt 60-70 km och maxhastigheten är runt 105 km/tim. Jag brukar pendla med den till jobbet och då ligger snitthastigheten runt 70 och förbrukningen på 50 Wh/km.

Funkar bra för att dra ut på stan sena sommakvällar utan att väcka ungarna och grannar när man drar iväg från garaget. Brukar ta en tur på Söder, Djurgården, Östermalm och Lidingö samtidigt som man lyssnar på nattradio i ena örat. Bara kedjan och bromsbelägg som rasslar och låter.

Batterierna väger 60 kg och motorn 17 kg. Hade jag haft tillgång till lättare aluminiumram hade jag säkert kunnat minska vikten till 130-150 kg och få bättre prestanda.


DSC_0046.JPG
 
Last edited:

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Spännande tråd.

Jag kör en elhoj, en hemmabyggd sådan. Det är en Kawasaki GPZ750 från 82 som blivit rensad och ombyggd.

Den väger 200 kg, har en likströmsmotor på 25 kW, och har 25 st LiFePo4 celler som ger nominell batterispänning på 75V och 60 Ah, så det blir 4,5 kWh.

Räckvidden ligger runt 60-70 km och maxhastigheten är runt 105 km/tim. Jag brukar pendla med den till jobbet och då ligger snitthastigheten runt 70 och förbrukningen på 50 Wh/km.

Funkar bra för att dra ut på stan sena sommakvällar utan att väcka ungarna och grannar när man drar iväg från garaget. Brukar ta en tur på Söder, Djurgården, Östermalm och Lidingö samtidigt som man lyssnar på nattradio i ena örat. Bara kedjan och bromsbelägg som rasslar och låter.

Batterierna väger 60 kg och motorn 17 kg. Hade jag haft tillgång till lättare aluminiumram hade jag säkert kunnat minska vikten till 130-150 kg och få bättre prestanda.


View attachment 415667

Skitfräck, men hur är den reggad?
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Registreringsbesiktigad så klart. Och det står Drivmedel 1: El i papprena.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Det låter enkelt, var det så också? Förmodar att den nu har mindre effekt än original så bromsar och totalvikt understiger hojens ursprung?
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Det låter enkelt, var det så också? Förmodar att den nu har mindre effekt än original så bromsar och totalvikt understiger hojens ursprung?

Nä, det som var viktigt enligt besiktningsingenjören är att inte överstiga tillåtna axellaster. Föreskrifterna säger att batterivikten inte ska räknas in, men jag ville vara på den säkra sidan så vi räknade med batterivikten.

Det underlättade också att det var en 82:a och då finns det inte så många krav man kan uppfylla, skulle jag ta en mycket nyare motorcykel som är helfordonsgodkänd för konvertering skulle det inte gå.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
IOM att jag pluggar så passar ja även på att gå på en heldel gästföreläsningar, bland annat mycket nu med miljö. "Någon" sa att vi idag har litium för att förse alla dagens bilar EN gång med batteri, sen är det slut. Jag tror inte på Elbilar utan vill ha ett kompliment. Dock väldigt intessant :)
 

996RS

996RS
Gick med
15 Dec 2010
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
996RS
Spännande tråd.

Jag kör en elhoj, en hemmabyggd sådan. Det är en Kawasaki GPZ750 från 82 som blivit rensad och ombyggd.

Den väger 200 kg, har en likströmsmotor på 25 kW, och har 25 st LiFePo4 celler som ger nominell batterispänning på 75V och 60 Ah, så det blir 4,5 kWh.

Räckvidden ligger runt 60-70 km och maxhastigheten är runt 105 km/tim. Jag brukar pendla med den till jobbet och då ligger snitthastigheten runt 70 och förbrukningen på 50 Wh/km.

Funkar bra för att dra ut på stan sena sommakvällar utan att väcka ungarna och grannar när man drar iväg från garaget. Brukar ta en tur på Söder, Djurgården, Östermalm och Lidingö samtidigt som man lyssnar på nattradio i ena örat. Bara kedjan och bromsbelägg som rasslar och låter.

Batterierna väger 60 kg och motorn 17 kg. Hade jag haft tillgång till lättare aluminiumram hade jag säkert kunnat minska vikten till 130-150 kg och få bättre prestanda.


View attachment 415667

Det var coolt, fan nu blir man ju sugen på att bygga något :gnissla
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top