Framhjul rullar väldigt trögt, kan det bero på hjullagren? Om inte, vad annars?

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Kan detta bero på dåliga hjullager? Det knäpper eller knakar inget. Har sökt men inget på första sidorna som behandlade detta, jag är dock säker på att det finns trådar som behandlat det men jag har inte hittat dem.

mvh
Martin
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Har du kolla så att inte bromsarna ligger på?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Troligen inte dåliga hjullager, de brukar glappa, låta illa eller hugga när de är riktigt slut. Blåser man bort fettet och ersätter med vatten så går de så klart trögare än vanligt ett tag innan de tar slut men knappast så mycket att hjulet rullar väldigt trögt.

Det är inte bromsarna som ligger på?
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Jag bytte precis däck, och när jag satte dit det så var det väldigt trögt att få oken över skivorna, och de kändes inte centrerade över skivorna. Men hur ska man ändra detta? Det var ju inte så när jag tog av dem? (inte så illa iaf)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har du monterat fälgen åt rätt håll (rotationsriktning) och satt tillbaka alla distanser korrekt?
Hoj?
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Ta bort bromsoken, kolla om det blir bättre.:)
kolla sen om bromsokens glid bultar är in fettade, det kan var dom som kärvar.
Eller ännu värre du har fått bromsskivan på fel sida om beläggen :näsblod
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag bytte precis däck, och när jag satte dit det så var det väldigt trögt att få oken över skivorna, och de kändes inte centrerade över skivorna. Men hur ska man ändra detta? Det var ju inte så när jag tog av dem? (inte så illa iaf)

När jag plockar av hjulet för däckbyte så tar jag också loss bromsoken och tar av bromsbeläggen och kontrollerar att jag lätt kan trycka in bromskolvarna med fingrarna.
Går det lätt trycka in bromskolvarna med fingrarna är det bara sätta dit bromsbeläggen igen och eftersom bromskolvarna är intryckta är det lätt montera dit bromsoken igen när hjulet är på plats.
Går det INTE lätt trycka in bromskolvarna med fingrarna är det dags för rengöring av bromskolvarna, tryck ut dom, borsta ren med tandborste. Smörj kolven med bromskolvfett.
Nu ska det gå lätt.

Går det fortfarande inte lätt så är det dags göra rent i i bromskolvcylindrarna.
Jag låser på 4 kolvsok 3 kolvar med buntband, lägger nått av trä eller plast emellan och blåser ut den 4e kolven med tryckluft.
Sedan lyfta ut "fyrkant" ringarna i cylindern med O-ringsverktyg. Och rengöring i "fyrkant" ringspåren med tandborste / plastskrapa.
Skit i spåren kan göra att "fyrkant" ringarna pressar mot kolven så den går trögt.
När rengjort och sköljt med bromsvätska, dit med "fyrkant" ringarna och kolven.
Och sedan är det bara att ta och göra rent nästa kolv...../ kolvcylinder med ringar och ringspår.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Inte så att behållaren för bromsvätska är överfylld? Blir lätt så när man efterfyller för att kompensera den sjunkande vätskenivåerna som uppstår när beläggen slits.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Du har inte dragit åt framaxeln åt helvetes för hårt?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
kan ju ha satt fälgen på fel håll dock, kunde inte se nån rotationsriktning vad jag kan minnas

Är de en KTM 950 sm de gäller? Om så är faller ser du på fälgarnas ekrar/stolpar vilken väg fälgen ska vara, kolla på bakfälgen vilken väg urholkningen är på ekrarna och sätt samma väg som den.
Ang bromsoken så finns inga glidpinnar att rengöra för de är kolvar från bägge håll (fyrkolvsok)
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
"Ang bromsoken så finns inga glidpinnar att rengöra för de är kolvar från bägge håll (fyrkolvsok)"
Ja just det :crash
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Troligen inte dåliga hjullager, de brukar glappa, låta illa eller hugga när de är riktigt slut. Blåser man bort fettet och ersätter med vatten så går de så klart trögare än vanligt ett tag innan de tar slut men knappast så mycket att hjulet rullar väldigt trögt.

Det är inte bromsarna som ligger på?

Fast det är väl så att ett lager går mycket trögare MED fett i lagret, än när det är helt tomt? Dock inte särskilt länge...
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Problemet är löst! Jag steg av hojen och inspekterade fälgen noggrant och letade fram färdriktningen, fälgen var felvänd :) Tack för tipset, det hjälpte mitt hjärnsläpp och sparade mig några 100lappar på nya hjullager :tummenupp
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Fast det är väl så att ett lager går mycket trögare MED fett i lagret, än när det är helt tomt? Dock inte särskilt länge...

Ersätter man fettet med vatten rostar det rätt kvickt och då går det trögt.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
När jag plockar av hjulet för däckbyte så tar jag också loss bromsoken och tar av bromsbeläggen och kontrollerar att jag lätt kan trycka in bromskolvarna med fingrarna.
Går det lätt trycka in bromskolvarna med fingrarna är det bara sätta dit bromsbeläggen igen och eftersom bromskolvarna är intryckta är det lätt montera dit bromsoken igen när hjulet är på plats.
Går det INTE lätt trycka in bromskolvarna med fingrarna är det dags för rengöring av bromskolvarna, tryck ut dom, borsta ren med tandborste. Smörj kolven med bromskolvfett.
Nu ska det gå lätt.

Går det fortfarande inte lätt så är det dags göra rent i i bromskolvcylindrarna.
Jag låser på 4 kolvsok 3 kolvar med buntband, lägger nått av trä eller plast emellan och blåser ut den 4e kolven med tryckluft.
Sedan lyfta ut "fyrkant" ringarna i cylindern med O-ringsverktyg. Och rengöring i "fyrkant" ringspåren med tandborste / plastskrapa.
Skit i spåren kan göra att "fyrkant" ringarna pressar mot kolven så den går trögt.
När rengjort och sköljt med bromsvätska, dit med "fyrkant" ringarna och kolven.
Och sedan är det bara att ta och göra rent nästa kolv...../ kolvcylinder med ringar och ringspår.


Jag har med väldigt få undantag kunnat trycka in bromscylindrar "lätt med fingrarna" så att säga. Snarare med typ litet koben eller 2 st korsade större skruvmejslar. Hur gör du? Locket av på behållaren på styret? Öppnar luftnippeln? Bättre skick på grejerna?
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top