FR kam i 660 + ev byte av digitalbox

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
Är det någon som hört någon som byt till FR kamen som även bytt till FR digitalboxen så mkan får en tändkurva som stämmer med kammen? Det kanske inte går att köpa FR boxen? Någon som vet skillnaderna på boxarna?

2003 660 SMC EU (088216)
DIGITAL BOX 660 SUPERMTOTO 03 58339031200

2003 660 SUPERMOTO FACTORY REP D (088198)
DIGITAL BOX 660 SM FACT. 03 57339031100
 
Last edited:

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
ren spekulation men FR 660 såldes ju, därmed bör boxen finnas som reservdel.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Renga skrev:
Är det någon som hört någon som byt till FR kamen som även bytt till FR digitalboxen så mkan får en tändkurva som stämmer med kammen? Det kanske inte går att köpa FR boxen? Någon som vet skillnaderna på boxarna?

2003 660 SMC EU (088216)
DIGITAL BOX 660 SUPERMTOTO 03 58339031200

2003 660 SUPERMOTO FACTORY REP D (088198)
DIGITAL BOX 660 SM FACT. 03 57339031100

Lyfter den tråden lite av rent egoistiska skäl eftersom jag undrar om du hittat någon mer information i frågan? Jag har själv FR-kam och vore intresserad av att veta vad den där tändboxen gör exakt med hojen och om den ger mer effekt/bättre register?

Annars känns det lite som man nått vägs ände när man har helsystem och FR-kam i en 660. Var blir nästa steg om man vill åka fortare i dynojetbänken?

//Eric
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
DR-Zätare skrev:
Lyfter den tråden lite av rent egoistiska skäl eftersom jag undrar om du hittat någon mer information i frågan? Jag har själv FR-kam och vore intresserad av att veta vad den där tändboxen gör exakt med hojen och om den ger mer effekt/bättre register?

Annars känns det lite som man nått vägs ände när man har helsystem och FR-kam i en 660. Var blir nästa steg om man vill åka fortare i dynojetbänken?

//Eric

tujbo
:)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
ozeo skrev:

When in doubt; turborize!!

Det vore faktiskt j*vligt coolt. Det var väl någon som hade en XR650 med turbo i en tidning i våras? Kanske går på 660:n också? Kan man få en 20-30 hästar extra med turbo kanske?

//Eric
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Skicka toppen till AndersBrink :tummenupp


DR-Zätare skrev:
Annars känns det lite som man nått vägs ände när man har helsystem och FR-kam i en 660. Var blir nästa steg om man vill åka fortare i dynojetbänken?

//Eric
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Heda skrev:
Skicka toppen till AndersBrink :tummenupp
Vad gör han med den? Har läst lite trådar här som säger att det inte är någon idé att porta toppen på 660 för det ger inte så mycket. Och det är ju samma ventiler i vanliga 660 som i Factory Replica så han sätter väl inte i större ventiler?

Däremot är det olika part# på FR-toppen och vanliga 660-toppen. Någon som vet vad som skiljer däremellan? Vad mer skiljer dessa två åt i motorn förutom uppenbara saker som kamaxel?

//Eric
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Om du berättar för Anders hur du vill att hojen ska uppträda (register) så fixar han det, jag ville ha mera knuff utan att flytta upp registret någe å så blev det ;);)

Han gjorde i ordning flera (motard) toppar den hösten å alla blev nöjda iaf :)

DR-Zätare skrev:
Vad gör han med den? Har läst lite trådar här som säger att det inte är någon idé att porta toppen på 660 för det ger inte så mycket. Och det är ju samma ventiler i vanliga 660 som i Factory Replica så han sätter väl inte i större ventiler?

Däremot är det olika part# på FR-toppen och vanliga 660-toppen. Någon som vet vad som skiljer däremellan? Vad mer skiljer dessa två åt i motorn förutom uppenbara saker som kamaxel?

//Eric
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag skickade frågan om FR-kam och FR-tändning till KTM-Sommer och fick följande svar:

"hello,

we think standard 660 ignition curve and reached btdc at several throttle position points are perfect, so we can't find any argument to change to Factory replica cdi. (compared to budget)

We think a perfect individualized jetting and f.e. a changed venturitube (important conified!!) is more important than a changing of cdi.(open attachment)
Furthermore i would try the camshaft of factory rallye replica to get a lot stronger middle - allround performance get's better than sm replica camshaft with good top result, but bad low/midrange.

Furthermore additional 2-3 degree preignition can be done (Race only) with 98 or 100 roz fuel. please do not change this for touring.

if interested open attachment.

i hope, we could help a little

best regards"

Bilderna de skickade består av bilder på en luftbox med borttagna "snorklar" och ett stort koniskt luftfilter som fyller hela luftburken. Det är även en närbild på öppningen i luftboxen mot förgasaren med en klisterlapp som säger diameter 63. Är det större diameter än original?

MVH

//Eric

PS. Någon som har en rallye-kam till salu? DS.
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
DR-Zätare skrev:
When in doubt; turborize!!

Det vore faktiskt j*vligt coolt. Det var väl någon som hade en XR650 med turbo i en tidning i våras? Kanske går på 660:n också? Kan man få en 20-30 hästar extra med turbo kanske?

//Eric

boost2 här på forumet byggde den turbo..
den funka fin fint då många har bevittnat den :tummenupp
han va väl på väg o antingen sälja "ritningar" eller bygga hela satser men har inte hört nå mer. :(
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Jag har FR-Kam å vill hellre köra på original... Nån som vill köpa? Men jag orkar inte montera ur den.. Haha...
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
DR-Zätare skrev:
When in doubt; turborize!!

Det vore faktiskt j*vligt coolt. Det var väl någon som hade en XR650 med turbo i en tidning i våras? Kanske går på 660:n också? Kan man få en 20-30 hästar extra med turbo kanske?

//Eric

Stämmer,han finns här på forumet och heter Boost2.

Finns flera trådar om hans Turbo XR.
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
motardnisse skrev:
Stoppa i en rallykam istället!

Ähh, tror original räcker för min del... Vill ju bara ha det lägre vridet, toppeffekt skiter jag nästan fullständigt i faktiskt...
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Zana skrev:
Ähh, tror original räcker för min del... Vill ju bara ha det lägre vridet, toppeffekt skiter jag nästan fullständigt i faktiskt...

Mmm! Med rallykammen så får du vid botten & mellan mer kraft.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Zana skrev:
Jag har FR-Kam å vill hellre köra på original... Nån som vill köpa? Men jag orkar inte montera ur den.. Haha...

Har du helsystem på din? Jag satte i kammen innan jag monterade systemet och när jag körde med originalsystemet gick den så dåligt att jag trodde att kammen var felmonterad. Hela botten och mellan försvann, toppen blev dock bara något sämre än original. Med helsystem går den dock riktigt bra och jag känner inte att jag har tappat något mot originalet däremot är det en helt annan grej på höga varv.

//Eric
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Långa farbron skrev:
Stämmer,han finns här på forumet och heter Boost2.

Finns flera trådar om hans Turbo XR.

Japp Boost 2 har kört x antal hundra mil med sin turbomatade XR 650. Tyvärr står hojen stilla just nu då vetgirigheten om motorns maximalkapacitet överskred vad motorn tillät honom att testa... :brinnerup ...

Har dock förstatjing med min 660 för en eventuell konventering för att utröna hur väl 660 gör sig (håller :näsblod ) med turbo...

Mer info om detta kommer säkert om ett tag , flyttar upp som granne till Boost2 i slutet av nästa vecka... Då börjas det nog skruvas så smått... :banana

Kommer dock inte ladda så mycket som Boost2 utan nöjer mig nog med ca 80 hkr i ett bredare register... :hihi

/G
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
DR-Zätare skrev:
Har du helsystem på din? Jag satte i kammen innan jag monterade systemet och när jag körde med originalsystemet gick den så dåligt att jag trodde att kammen var felmonterad. Hela botten och mellan försvann, toppen blev dock bara något sämre än original. Med helsystem går den dock riktigt bra och jag känner inte att jag har tappat något mot originalet däremot är det en helt annan grej på höga varv.

//Eric

Jodå helsystem i titan... :)


Göran: Lycka till som fan! :yoparty
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Zana skrev:
Jag har FR-Kam å vill hellre köra på original... Nån som vill köpa? Men jag orkar inte montera ur den.. Haha...

Jag kan väl få den för att utföra arbetet att byta tillbaka till originalkam åt dig!! :tummenupp :rolleyes:

/G :rolleyes:
 

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
Jag har en ABP stage 1 kam (kan vara en G1 då den är märkt med G1) köpt från ABP til salu om någom e sugen...
Har någon en rally så e jag intresserad av att köpa den!
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top