Frånluftsvärmepump nibe

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Sant, klimatzonen spelar ju stor roll. Både du och Zeb bor ju i Danmark så för er är det ju klockrent :D
Jag fick svar från Comfortzone och de hade även skickat med en referenslista med nummer till kunder jag kunde ringa och fråga lite och de som bor högst upp i Sverige befinner sig i Umeå samt Borlänge. Fungerar det för dessa herrar så är jag inte orolig.

Är det stor vinst av att bo nära vatten menar du? Fuktigheten i luften som ger mer energi då? Oftast är det ju is på vintern ändå när det behövs som mest men jag bor precis bredvid en strömmande å som tar ett tag på sig att frysa, undrar om det är en fördel :va



Nej, trots att vi har bundet med Sveriges lägsta elpris så kostar det säkerligen 120öre/kWh ändå :(

Jo, arboga är ju verkligen Norrlands inland. Bonnläpp :tungan

El är inte gratis. 99,5öre/kwh kostar själva elen för oss med alla skatter, men vad tillkommer för skit efter det med framledningsavgifter och fasta avgifter? Bajs sa bull!
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Är det stor vinst av att bo nära vatten menar du? Fuktigheten i luften som ger mer energi då? Oftast är det ju is på vintern ändå när det behövs som mest men jag bor precis bredvid en strömmande å som tar ett tag på sig att frysa, undrar om det är en fördel :va

Tänkte närmast att om man bor nära kusten så blir det inte lika kallt, det är väl ofta kallare i Smålands inland än t.ex. Stockholm som ligger långt norrut.

Fuktig luft ger mer energi i en värmepump men jag vill ändå inte ha över 50-60 Rel luftfuktighet i mitt hus... svamp gör sig bäst i köket :D

Bor man vid ett vattendrag som aldrig fryser torde det gå att plocka väldigt mycket värme ur det, energiinnehållet per grad i en liter vatten torde motsvara ganska många kubikmeter luft.

Nej, trots att vi har bundet med Sveriges lägsta elpris så kostar det säkerligen 120öre/kWh ändå :(

Här nere har vi som hobby att stänga fullt fungerande kärnkraftverk så du kan nog lägga på några procent för oss, tydligen ett jävla underskott och det blir inte bättre att danskarna ska ha en del av det som skickas ner, dom kan väl fan trimma sina jävla kolkraftverk :mad:
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jo, arboga är ju verkligen Norrlands inland. Bonnläpp :tungan

El är inte gratis. 99,5öre/kwh kostar själva elen för oss med alla skatter, men vad tillkommer för skit efter det med framledningsavgifter och fasta avgifter? Bajs sa bull!

Haha, vi har ju åtminstone ett sammanhängande snötäcke på gräsmattan nån gång under året :D

Jag band till 96,5öre/kWh med skatt MEN sen tillkommer ju den fasta avgiften för 16A-säkring= 1700:-/år OCH elöverföring= 19öre/kWh.
Med en årlig förbrukning på ca 7000kWh hamnar vi på 135öre/kWh :mad:

Här nere har vi som hobby att stänga fullt fungerande kärnkraftverk så du kan nog lägga på några procent för oss, tydligen ett jävla underskott och det blir inte bättre att danskarna ska ha en del av det som skickas ner, dom kan väl fan trimma sina jävla kolkraftverk :mad:

Fördelen är ju att du kan precis som jag köpa din el från Skellefteå kraft :tummenupp

Men ja, vi borde avrätta ALLA personer som är negativa mot kärnkraft, framtidens enda rätta energikälla.
 
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Haha, vi har ju åtminstone ett sammanhängande snötäcke på gräsmattan nån gång under året :D

Jag band till 96,5öre/kWh med skatt MEN sen tillkommer ju den fasta avgiften för 16A-säkring= 1700:-/år OCH elöverföring= 19öre/kWh.
Med en årlig förbrukning på ca 7000kWh hamnar vi på 135öre/kWh :mad:



Fördelen är ju att du kan precis som jag köpa din el från Skellefteå kraft :tummenupp

Men ja, vi borde avrätta ALLA personer som är negativa mot kärnkraft, framtidens enda rätta energikälla.

Var glad att du inte har fast avgift för 25A säkring som jag har hemma, förra ägaren måste haft dille på elprylar. Elöverföring är satans påfund! Jävla elbolag.

Vattenvärme är bra skit, det hade ett hus vi spanade på tidigare. Mycket bra så länge det inte bottenfryser :fakta
 

snel_hest

med lem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Mariehamn
Hoj
näj
Mycket intressanta diskussioner. Bergsvärme skulle oxå vara men då drar kostnaderna iväg. Sen lär jag knappast bo "hela livet" i det huset, är bara 22 år nu så.

Är det någon med NIBE som har haft problem? Problem med kompressorer och dylikt?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Var glad att du inte har fast avgift för 25A säkring som jag har hemma, förra ägaren måste haft dille på elprylar. Elöverföring är satans påfund! Jävla elbolag.

Vattenvärme är bra skit, det hade ett hus vi spanade på tidigare. Mycket bra så länge det inte bottenfryser :fakta

Jag betalar för 16A men har 25A i stigaren då det satt en överdimensionerad elpanna här tidigare tippar jag på.

Mycket intressanta diskussioner. Bergsvärme skulle oxå vara men då drar kostnaderna iväg. Sen lär jag knappast bo "hela livet" i det huset, är bara 22 år nu så.

Är det någon med NIBE som har haft problem? Problem med kompressorer och dylikt?

Kolla även upp alternativet Luft/vattenpump då det kan vara något. Ungefär samma pris som FLVP men du slipper installation av lika avancerad ventilation.
 
Last edited:

snel_hest

med lem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Mariehamn
Hoj
näj
Orsaken till att det just är en NIBE 750 jag undrar över är för att skulle få med den med huspaketet från fiskarheden. Är nog med telefon saker och fixande:brinnerup latmask:gnissla
 

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Skall nu inte påstå att jag kan detta men jag fick min Nibe 310P idag! Jag skall dock byta från den gammla Elektrostandard pumpen som jag har idag!
Har talat med ganska många och i mitt fall så så är det inte lönt att installera bergvärme då allt för frånluften redan är färdigt och det bara är pannan som behöver bytas!
Den gammla är från 1993 och har bara lagats ett par ggr under alla år och aldrig nått större eller dyrare reparationer!
Så min erfarenhet hitintills är ju att de frånluftsvärmepumpar/bergvärmepummpar är förhollandevis underhollsfria i ganska många år!
De som gjorde att jag valde en Niba var att jag fick ett så pass bra pris av en polare och att jag för 4500kr får 10 års garanti!
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Fördelen är ju att du kan precis som jag köpa din el från Skellefteå kraft :tummenupp

Men ja, vi borde avrätta ALLA personer som är negativa mot kärnkraft, framtidens enda rätta energikälla.

Gjorde innan fast just nu köper jag elektroner från Göteborg. Får dom levererade inslagna hela vägen hem. :tummenupp

Problemet är att dom ska dela upp riket i zoner där vi längst i söder kommer att få betala mest då vi har brist och av konkurrensskyddssjälv har danskarna lika stor rätt till elen som vi själva.

Å nej, jag säger inte att Kärnkraft är den ENDA rätta energikällan, men delsituationen i Skåne blev ganska mycket jobbigare när 1200 MW försvann sådär, från överskott till underskott.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Orsaken till att det just är en NIBE 750 jag undrar över är för att skulle få med den med huspaketet från fiskarheden. Är nog med telefon saker och fixande:brinnerup latmask:gnissla

Vad jag har läst mig till är Nibe F750 och CZ65 da shit om man nu ska ha FLVP (och kan räkna hem den relativt höga kostnaden). Att det blev CZ65L för mig var främst att som sagt F750n är för hög, får inte plats men annars vet jag inte om man kan motivera 10 papp i kostnadsskillnad (får iof ganska bra pris på CZ så för mig hade det blivit mindre om jag nu hade fått plats). Tror Nibe har bättre interface och är ett mycket större företag på gott och ont (CZ har rykte om sig att vara väldigt bra på support, vet ej vad som gäller Nibe). Använder olika köldmedel, tror Nibe's är mer miljövänlig.
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Finns ingen återförsäljare av CZ här på åland dock

Missade att det var Mariehamn/Åland. :gnissla

Då skulle jag nog gå på Nibe F750. Om rummet den ska stå klarar höjdkraven (den är 210-213 cmd hög, kräver 227 cm reshöjd, vet ej om det inkluderar ev rör som ska vara på ovansida)


Där var nackdelen med att CZ är liten. Dom verkar ha fem kontaktpersoner/försäljare i hela Finland, men ingen på Åland så då blir det båtresa åt antingen Sverige eller Finland (antar det är lättare med det senare, rätt valuta, enklare med kvitton etc vid försäljning), men det försvårar ju det hela, än värre om garantiärenden behövs
 
Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Jag har en FVP Nibe 310P "Fighter" från 2003 i ett hus från samma år. 155m2, 1½ plan, vattengolvvärme i botten, vattenradiatorer i andra planet. Hushållsel + uppvärmning ett kallt år landar på 10,5-11 MWh. Då har vi 23-25C inomhus, behaglig och jämn värme. Det tycker jag är helt ok. Bor i Skåne.

Däremot upplever jag att elpatronen behöver gå in om yttertempraturen sjunker ner mot 0 och frysgrader. Pannan värmare vattnet till 53C och låter det sedan sjunka under ~40 innan det värmer igen.

Hur kallt ska en FVP orka dra utan hjälp (dvs klara sig utan elpatronen), typiskt? Ska man kunna klara minusgrader utan elpatronen?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Hur kallt ska en FVP orka dra utan hjälp (dvs klara sig utan elpatronen), typiskt? Ska man kunna klara minusgrader utan elpatronen?

Vad jag har förstått så är det två saker avgör:

1) Kompressorns maximala avgivna effekt .
2) Temperatur på utluft (är den kallare än uteluften så går man ju "back" på den luft som ventileras ut och ersätts av kall uteluft, undantaget eventuell "bonus" som luftfuktigheten ger)

Hittar någon av dessa siffror för Nibe 310. Många klena äldre FLVP har en kompressorvärmeeffekt på kanske 2kW och en uttemp på strax över nollan och då behöver dom tillskott redan vid nollgradit, en F750 eller CZ65 klarar sig betydligt längre ner. Vad jag har läst på forum är det också ganska många parametrar som kan ställas in i pumparna med husets förväntade värmetröghet etc vilket tydligen ska kunna påverka ganska rejält för när pumpen tycker den behöver hjälp av patron.

Fast 10,5-11 MWh för 155m2 och 23 - 25 grader låter å andra sidan väldigt bra så patronerna kan inte vara inkopplade så där väldans mycket.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Å nej, jag säger inte att Kärnkraft är den ENDA rätta energikällan, men delsituationen i Skåne blev ganska mycket jobbigare när 1200 MW försvann sådär, från överskott till underskott.

Måste bara förtydliga mig lite känner jag; Jag var inte ironisk och menade att du var fel ute när du var negativ till nedläggning av kärnkraft.
Det ÄR den vettigaste energikällan vi har för tillfället, och således bör vi avrätta alla motståndare :machinegu

Inatt hade vi -8 grader som kallast och vi snackar kraftiga temperaturskillnader på olika ställen i huset. 18 grader vid balkongdörren, 23 i ungens rum, 19 i sovrum, 15 i källaren och 25 i hallen vid ytterdörren.
Jag tror att vårt hus skulle må bra av lite tätare fönster :gnissla
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Är det någon med NIBE som har haft problem? Problem med kompressorer och dylikt?

Hus från -03 på 160kvm i mantorp, relativt varmt i huset, nu har nog förbrukningen ökat lite när man blitt farsa och frun går hemma med grappen.
Har ett elvärmt garage som står på +5 på för att saker inte ska frysa sönder. Vi har legat på runt 18MWh/år, ska kolla upp hur det ser ut just nu men våras, efter vintern var det så.
Nibe 310p fighter, jag hoppas den håller 10 år utan service, det är några år till jag tycker att man borde behöva göra nåt åt den.
När det väl går sönder hamnar man på runt 8-14kkr i reparationer har jag läst mig till nånstans och frågan jag kommer ställa mig då är: laga eller köpa nytt?

Den är "knäpp" mellan 0-10 grader utomhus, kan bli både för varmt och för kallt men annars tycker jag den gör ett bra jobb.

Stödeldar med kamin på vintern emellanåt när det blir lite svalt inne :)
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Hus från -03 på 160kvm i mantorp, relativt varmt i huset, nu har nog förbrukningen ökat lite när man blitt farsa och frun går hemma med grappen.
Har ett elvärmt garage som står på +5 på för att saker inte ska frysa sönder. Vi har legat på runt 18MWh/år, ska kolla upp hur det ser ut just nu men våras, efter vintern var det så.
Nibe 310p fighter, jag hoppas den håller 10 år utan service, det är några år till jag tycker att man borde behöva göra nåt åt den.
När det väl går sönder hamnar man på runt 8-14kkr i reparationer har jag läst mig till nånstans och frågan jag kommer ställa mig då är: laga eller köpa nytt?

Den är "knäpp" mellan 0-10 grader utomhus, kan bli både för varmt och för kallt men annars tycker jag den gör ett bra jobb.

Stödeldar med kamin på vintern emellanåt när det blir lite svalt inne :)

Vi har ju typ samma system och problemen mellan 0-5 grader framförallt är störande. Vid -10 grader är det varmt och mysigt överallt, medans det kan vara kallt vid 0 grader. Tweakar man kurvan då blir det ännu varmare vid -10 grader :mad:

Vi har nog samma förbrukning då, och det är ju logiskt, husen är ju ungefär lika stora, erat snedtak undantaget.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Ok, låter som min funkar som den ska. Där är ju bara 2 rattar på framsidan, men under the hood kan man justera en 10 rattar till. Vem vet om de är rätt, det är ju rena raketforskningen?.. Kan man ta dit en mekaniker för att titta på det? Vart hittar man sånt folk?


Jag har ett tryck i pannan på mellan 0.6-0.9 bar och enligt manualen är det ok att ligga mellan 0.5-1.5. men betyder det att trycket borde gå högre än mina 0.9 när den "eldar max"?
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Kan bara medddela att en av kompressordelarna på en 5 år gammal Nibepump1320 40kW haverade idag på jobbet och bytet väntas kosta ca 35K-40K.
Tur att den har två och tur att det inte är jag som får betala.:tummenupp
 

Pizzabagarn

Ödmjukhet...onödigt när pengarna sprutar
Gick med
25 Jul 2010
Ort
där det luktar
Hoj
no focking bike
Det som är coolt med bergvärme är att man med "enkelhet" kan koppla in sig på den kalla sidan och få frikyla.
En klimatanläggning sommartid samtidigt som man återladdar borrhålen.

Kan vara lyxigt att ha till vinkällaren och det heta sovrummet :D
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top