Från Viagra till Bolt

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag har lärt mig en massa på detta som iaf är en bra sak.

Jag hade ju enkelt kunnat mäta motstånd på stiften också tom.
Den som är paj visar 4,3kohm och den som funkar 4,97khom och den är specad för 5kohm.

Så det hade jag kunnat lösa med min multimeter enkelt igår.

Men murphys law som alltid. Jag var HELT säkert på att jag inte hade gnista på någon av stiften och då är det elfel.

Men sen i morse gjorde jag om testet och fick gnista på ena stiftet. Jag måste alltså ha gjort ett slarvigt test igår... suck.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Tjöp stift på Bilbuttriks, kolla nån tabell/nätet vad du ska ha för värmetal och gänga, de där kryptiska beteckningarna som står på stiftet, typ "NGK BPR7ES".
Tack! Blir att köpa samma på Biltema. Lika bra att ta två nya också.
Kan ju passa på att mäta och se hur stiften mår också när de är nya om den går fet / magert.

Alltså, gamla japanska hojar är så sjukt roliga att bygga på för det är old school och man kan meka med allt och mäta allt. Men när det strular så får man pisk som fan av den. =) haha
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
LIKET LEVER!

Hurra, tårarna rinner för min kind av glädje samtidigt som det luktar goa avgaser i garaget och tvättstugan nu!

Sporthoj.com! Vilken gemenskap, som i en sekt likt pingstkyrkan ställer alla upp och hjälper till!

Nya tändstift av det high performance märket "CarTheme" på Engelska. Så mycket riktigt så puffade hojen igång!

Jag får också ge mig cred, satan vilken otur jag hade som trodde att båda stiften var ur funktion istället för ett. Ett slarvigt test jag förlorade 3-4h på i felsökning.

Men nu kommer jag såklart att dra om all el! Jag kan varenda kabel nu till hojen och har även hittat ett elschema som stämmer med min modell!

Mycket kan optimeras bort och det kommer bli en eldragning som får Yamahas OEM härva att se patetisk ut! Allt om inte behövs kommer att rensas!

All min fina el som jag arbetade med förra veckan (4-5h totalt) har jag klippt upp men jag är inte ledsen. Att meka är kul, och snacka om att man har lärt sig av denna fadäs!

Viagran lever! Over and out!
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Så himla nöjd att det var tändstift för 48kr istället för en TCI box som på ebay kostar runt 2500SEK begagnad utan att vara garanterad att fungera. Sjukt dyra prylar fortfarande.

Ett tips är att posta sin egen till en annan virago användare här på forumet som kan utföra ett test. Om någon behöver hjälp med detta för en Virago vx1100 så stället jag självklart upp att testa också.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Vart är ett bra ställe att sätta en killswitch?

Jag tänker power till CDI boxen? Eller finns det bättre sätt. Orginal sitter ju nyckeln där.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ska köra utan plastlock på filter och pumpen. Någon som ser något problem med detta förutom mer skit kan komma in där. Men tänkte om det skulle vara något värmeskydd för bränslefiltret mest.
 

Bifogat

  • IMG_20240316_204741.jpg
    IMG_20240316_204741.jpg
    2.8 MB · Visningar: 22

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Eftersom jag har el OCD och minst en onödig kabel låg i härvan så rev jag allt. Haha


Någon som vet vad detta är? Den går från TCI för fuel. Är det någon mätare eller är det en diode? Aldrig sett detta innan...
 

Bifogat

  • IMG_20240319_165042.jpg
    IMG_20240319_165042.jpg
    2.5 MB · Visningar: 16

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
"Fusible lead" skulle jag tro.
Har du inget elchema?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
"Fusible lead" skulle jag tro.
Har du inget elchema?
Jo. Men bara alla årtal förutom just mitt. Sjukt också hur färgerna är ändrade för varje år tyvärr.

Har ett som jag tror kan vara för en 97:a men ser inte någon detalj kring den kabeln? Någon som är bättre på elschema än mig? :)
 

Bifogat

  • 2008-04-23_120900_wiring-xv11001996-onward.gif
    2008-04-23_120900_wiring-xv11001996-onward.gif
    223.8 KB · Visningar: 7

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vart är ett bra ställe att sätta en killswitch?

Jag tänker power till CDI boxen? Eller finns det bättre sätt. Orginal sitter ju nyckeln där.
Jag hade en Kill Switch till magnettändningen under sadeln på min R60. Enkelt stöldskydd.
 
Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Mitt custom elshema in progress! =)

Fyll i den svart/vita kabeln om någon vet innan jag manuellt följer den jäveln. Tror att den skall jorda startkabeln för att få startmotorn att snurra runt. Killgissning dock...
 

Bifogat

  • ViragoWiringDiagram.png
    ViragoWiringDiagram.png
    69.7 KB · Visningar: 9

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Vad är detta? Den svarta sladden som är inom den röda rektangeln. Det är en kabel som går upp till sadeln som jag inte kan tracka, tror det är den. En vanlig jord kabel? Vad är det för symbol längst nere på strecket?
 

Bifogat

  • Jord.PNG
    Jord.PNG
    287.1 KB · Visningar: 19

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Vad är detta? Den svarta sladden som är inom den röda rektangeln. Det är en kabel som går upp till sadeln som jag inte kan tracka, tror det är den. En vanlig jord kabel? Vad är det för symbol längst nere på strecket?
Svarta triangeln är där den är ansluten till ram/chassi, dvs jordpunkt.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Blir bra detta. Tack vare den enda kabeln jag störde mig på rev jag hela härvan.

35% av org kabelhärva då alla leds kan använda 24awg samt jag drar om kretsen som blir enklare utan instrumentering. Typ 10 kablar mindre också.

Med ledlampor så kan man köra en enda säkring på allt på 15ampere. Visst, allt pajar på en gång men då är det ändå allvarligt fel med Regulator/likriktare eller batteri om så stor kräm kommer in i kretsen.

Finns en svart kabel som hänger fritt som är markerad "Mystery cable" hahaa

Så gött att bli av med diodepaketet då detta främst används för att rikta bort parlellkopplingar av indikatorlamporna. Så inte de lyser samtidigt etc.
 

Bifogat

  • IMG_20240323_105935.jpg
    IMG_20240323_105935.jpg
    2.9 MB · Visningar: 7

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Med ledlampor så kan man köra en enda säkring på allt på 15ampere. Visst, allt pajar på en gång men då är det ändå allvarligt fel med Regulator/likriktare eller batteri om så stor kräm kommer in i kretsen.
En säkring är till för att inte kabeln ska börja brinna om det blir kortslutning på förbrukarsidan.
R/R kommer inte att få spunk och trycka in ström i ledningen.
Så säkra efter din kabeldiameter, den klenaste i kretsen som säkringen ska skydda.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
En säkring är till för att inte kabeln ska börja brinna om det blir kortslutning på förbrukarsidan.
R/R kommer inte att få spunk och trycka in ström i ledningen.
Så säkra efter din kabeldiameter, den klenaste i kretsen som säkringen ska skydda.
Aha, här har jag nog tänkt fel. Så det är inte primärt för ifall det uppstår något galet pga en trasig apparat utan ifall det blir kortslutning.

Nu ser det ut såhär:

Batteri- säkring 15amp - on/off switch (rating 20A) - kabel till resten som lyse RR etc.

15amp är för lite amp om jag jämför med kabeln men tänkte att bättre att säkringen brinner före att kabeln blir riktigt varm / smälter.

De mindre kablarna som till led etc är tunn diameter så dessa kommer smälta och gå av fort. Men det är by design.

Tänker jag rätt?
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top