Från Lund till Stockholm i helgen?

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Jag hade iallafall tänkt..60mil..7-10 grader blir snarare 3-6 grader på motorvägen

vs

Hyra stort släp med fallucka (ala hästsläp) för 400kr för en hel dag så är att köra upp hojen på en ramp o spänna fast...sitta i en varm bil o lyssna på musik.
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Nackdelen med släpet är att hela dagen försvinner och att man måste köra "relativt" lagligt både upp och ner. Utöver det så tillkommer bensin upp och ner. Kommer ner på en tågbiljett för 600 spänn på 4h.
 

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Jag har kört den sträckan 3-4ggr motorväg på motard och det är inga problem om du inte e värsta bekväma mesen. Senast blev det 75mil 3tank&piss-stopp och de gick på 6.5h. Ja man e lite mör när man kommer fram men va gör det. Bara luta sig fram. Hänga i gasrullen och bara tugga på :)

Då va de ca 10grader hela vägen. Hade skinställ och regnjacka och crosshjälm. Klarade mig undan regn tills de sista skånemilen såklart.
Vindskydd är d viktigaste för kylan. Ssen ligger man ca 30km/h över gränsen så klarar man kortet ifall nån skjuter laser. Men de turerna har ja endast sett en polis 2 ggr.
 
Last edited:

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Oroar mig mest över fingrarna.:död

Jag var ute en timme i söndagskväll, det var plus 6 och jag provade mina nya handskar, dom är lite för små så jag ville börja töja ut dom lite. Helt vidrigt. Till slut vill man bara hem och kör fortare vilket gör det ännu värre.

Har du inte tjockare, fodrade handskar så se till och låna ett par. Klart du ska köra :tummenupp
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Tjocka handskar o byxor!
Jag har som sagt kört Paris-Stockholm ensam non-stop i 10 grader o regn. Inte superkul klockan 4 på morgonen i hällregn o översvämmad motorväg. Tog 22h o var jobbigt. Men det gick. 190 mil
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Nackdelen med släpet är att hela dagen försvinner och att man måste köra "relativt" lagligt både upp och ner. Utöver det så tillkommer bensin upp och ner. Kommer ner på en tågbiljett för 600 spänn på 4h.

Du har ju redan bestämt dig ;) ....kör!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
I början på april förra året gjorde jag exakt samma sak, jag drog ner till Sjöbo och köpte en hoj, drygt 60 mil hem, varav sista 20 i 0-2C, mörker och spöregn. Det gick hur bra som helst, även det hade varit trevligare med +23, men med rätt kläder kommer man långt! Bra lurar och några bra ljudböcker/P3-dokuemntärer så blir resan riktigt njutbar :tummenupp
 

Mr. K

Bättre sist och snygg än först och ful!
Gick med
22 Nov 2010
Ort
Stockholm
Hoj
2009, Kawasaki Z1000 ABS
Finns massa Scandic hotell på vägen och om du är medlem i SMC så får du 15% rabatt. I värsta fall alltså.
Lycka till och kör försiktigt :rock
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Temperaturen i sig fixar du säkert. Men har du kört något sedan du ställde in hojen förra säsongen? Att påbörja säsongen genom att köra 60 mil på en för dig helt ny hoj kanske inte är helt optimalt.

PRECIS så gjorde jag när jag köpte min första hoj 2005. Tog X2000 från Sthlm ner till Lund en tidig morgon och hämtade upp min första hoj. De där 60 kalla milen på E4 hem är några av mina bästa MC-mil hittills :yoparty

Helt perfekt att det var spikrakt hela vägen hem. jag kunde ju ändå inte köra hoj :)


KÖÖÖÖÖR!
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Ang. tipset om plastpåsar, stoppa dem i stövlarna inte utanpå!
Tunna bomullsvantar i skinnhandskar är också bra.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Tärnaby-Stockholm, 90 mil, regn och fanskap. We've all done it, kid. Det gör ont, det är jättejobbit. Det är okey att stanna nånstans vid öschöta-slätten, gråta en skvätt, svära, ta en cigg, bita ihop, in med händerna i muffarna igen, köra vidare. Efteråt älskar man minnet av det och slutar aldrig skryta om det. :hej
 
Last edited:
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top