Från 1000cc till 600cc

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Släng på ett planetdrev bak på 600a så känns den som en 1000cc.

Nä har man en gång kört 1000cc eller 1000cc med turbo så är allt annat slött hur du en vrider o vänder på det.

En 1000cc vaknar tilliv nästan från tomgång o levererar mer hk redan från 3000-4000varv en vad 600 lämnar i max hk.

Men lär man sig hantera var den ger effekt så är den inte alls tråkig, specielt på kurviga vägar där den nästan kan vara snabbare en vad 1000cc är.


( jag fick abstinensbesvär så jag körde lite Inomhus körning idag o filma det :banana ) ( men tar en stund att tanka upp med mitt långsamma bredband :3freak
 
Last edited:

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Om han tyckte att det var så slött, så tror jag inte en nyare kommer göra honom glad heller:p tur att man inte har en 600 då haha!

varför tror du det kommer ut nya hojar varje år? om det inte varit någon förändring i tekniken hade vi alla kört en 600/1000 kubikare från 18frösijäl. Är inte bara färgen på kåporna som ändras från år till år.

Hur mycket utnyttjar du dina 1000cc på gata? Räknar inte in motorväg där då det inte finns något nöje alls i att plöja motorväg i 200blås.
 

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Sverige
Hoj
Sparkcykel
Ska du ha mindre än 1000cc och inte vill varva ihjäl dig? Stånka, twin eller v4 är svaret. Annars måste du varva satan innan det sänner rolit komma:tummenupp
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Släng på ett planetdrev bak på 600a så känns den som en 1000cc.

Nä har man en gång kört 1000cc eller 1000cc med turbo så är allt annat slött hur du en vrider o vänder på det.

En 1000cc vaknar tilliv nästan från tomgång o levererar mer hk redan från 3000-4000varv en vad 600 lämnar i max hk.

Men lär man sig hantera var den ger effekt så är den inte alls tråkig, specielt på kurviga vägar där den nästan kan vara snabbare en vad 1000cc är.


( jag fick abstinensbesvär så jag körde lite Inomhus körning idag o filma det :banana ) ( men tar en stund att tanka upp med mitt långsamma bredband :3freak

HK = vrid X varv.
Vid 3000-4000 varv lämnar en 1000cc lika mycket effekt som en 500cc vid 6000-8000 varv.
I bästa fall.
 

lema

BiH
Gick med
26 Jan 2005
Ort
växjö
Hoj
2008 zx6r
Har funderat på en zx6 2008,men kan det vara så stor skilnad mellan 2003 och 2008 i motor.Jag kör bara på gatan.Har alltid haft 1000 cc och tänkte prova något nytt men har svårt att vänja mig vid den bottenlösa effekten.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Har funderat på en zx6 2008,men kan det vara så stor skilnad mellan 2003 och 2008 i motor.Jag kör bara på gatan.Har alltid haft 1000 cc och tänkte prova något nytt men har svårt att vänja mig vid den bottenlösa effekten.
Kom det som en stor överraskning att en 600 inte har samma vrid och effekt som 1000? Testa en hoj med stor twin så får du köra något nytt som har bottenvrid, typs sp1 eller nån ducati.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Med det resonemanget så borde du köpa dig en KTM RC8R eller Ducce 1198. Då kommer nästa tråd vara exakt likadan gentemot de patetiskt bottenlösa japs-radfyrorna.


Men som alla andra. Det kom alltså som en chock för dig att 60% av volymen påverkar både register och toppeffekt? Wow
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
600orna handlar om att köra hoj, inte åka. När den poletten trillat ned så är det bara hur kul som helst.
Jag tycker jag hade några av de roligare stunderna hittills på min 636:a (05a) jag hade förra sommaren.

Växellådan sitter där av en anledning, är man för lat för att växla så...vad gör man på en sporthoj till att börja med? :hihi

Det enda jag inte skulle vilja ha en 600a till är touring, för där åker man hoj, man kör inte, då visar sig det klena vridet från sin sämsta sida.

Gatåkare med literklubbor, tumbreda kycklingränder och oskrapade knäpuckar är sådär hett. ;) :arsele
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Med det resonemanget så borde du köpa dig en KTM RC8R eller Ducce 1198. Då kommer nästa tråd vara exakt likadan gentemot de patetiskt bottenlösa japs-radfyrorna.


Men som alla andra. Det kom alltså som en chock för dig att 60% av volymen påverkar både register och toppeffekt? Wow

Varför upplever jag då att v2orna har sämre bottendrag än min japanska radfyra?
Visst jag har bara jämfört med 996sps och SP1 men de har ju inte ens börjat gå rent när min drar iväg med vridet.
1000 rpm går fint att pluttra runt vid om man är sugen.
Vilken V2 gillar det?

Förövrigt så går det att Toura med en 600 också. Jag var nere i Torremolinos med min ZZR 600 i mitten av -90 talet och det var inga problem. Gillar man sin hoj och gillar att köra hoj har jag svårt att se varför den inte skulle duga till att köra på.
Visst en enduro är inget vidare på Autobahn men å andra sidan är en Guldwinge inte kul i skogen heller..
 
Last edited:

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Är inte 600cc för kvinnor och 1000 för riktiga män? Vad jag tycker så ska du inte skaffa dig en nyare 600cc, så jävla stor skillnad är det inte på en 03 och en 08.
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
varför tror du det kommer ut nya hojar varje år? om det inte varit någon förändring i tekniken hade vi alla kört en 600/1000 kubikare från 18frösijäl. Är inte bara färgen på kåporna som ändras från år till år.

Hur mycket utnyttjar du dina 1000cc på gata? Räknar inte in motorväg där då det inte finns något nöje alls i att plöja motorväg i 200blås.
Du får det att låta som 200 blås är något jobbigt på motorvägen med en kåphoj. Tycker du verkligen 210 är en arbetsam fart på E4? Personligen tycker jag inte det är komfortabelt att köra långsammare än ca 220 och eftersom jag på sin höjd är en normalkompetent åkare blir jag misstänksam över sådana uttalanden som ditt. Vindskyddet är fortfarande bra i 220, bra kraft i motorn och jag känner att jag faktiskt rör mig framåt.

Jag förstår TS förvåning, jag har kört en hel del med 600rr/R6 förare och tyckte aldrig jag fick någon lucka att tala om ens vid högfartskörning på motorväg. När jag sedan provade deras hojar kunde jag bara inte fatta hur dom kunde hänga med på motorvägen, känslan av kraft skiljer ju enormt!
Men jag gillar 600:eek:r, dom är helt klart mer lätthanterliga. Största nackdelen är att jag har en känsla av att dom slits mer pga av höga varvtal, det blir gärna 13000rpm+ långa sträckor. Men dom håller kanske lika länge, vad vet jag.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Har funderat på en zx6 2008,men kan det vara så stor skilnad mellan 2003 och 2008 i motor.Jag kör bara på gatan.Har alltid haft 1000 cc och tänkte prova något nytt men har svårt att vänja mig vid den bottenlösa effekten.

ja, i motorn och inte minst Chassie !

man har hos dem flesta lyckats få ut lite mer vrid i 600 klassen dem senare åren även om hk effekten ligger kvar runt 120 som den gjort dem senaste 10 åren....

sen måste man som sagt lära sig köra 600, det är mycket mer aktiv körning (iaf i växellådan) än på en 1000 som förlåter att man glömde växla ner 2 pinnar inför kurvan.....

ut och prova en 08 eller 09 600 och återkom sen, tänk på att använda lådan som sagt.
är du en som "kör med vridet" så är tyvärr en radfyra 600cc inget för dig,
Då finns det andra små motorkombinationer som är bättre,
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
600orna handlar om att köra hoj, inte åka. När den poletten trillat ned så är det bara hur kul som helst.
Jag tycker jag hade några av de roligare stunderna hittills på min 636:a (05a) jag hade förra sommaren.

Växellådan sitter där av en anledning, är man för lat för att växla så...vad gör man på en sporthoj till att börja med? :hihi

Det enda jag inte skulle vilja ha en 600a till är touring, för där åker man hoj, man kör inte, då visar sig det klena vridet från sin sämsta sida.

Gatåkare med literklubbor, tumbreda kycklingränder och oskrapade knäpuckar är sådär hett. ;) :arsele

Håller med helt och hållet!

Vill bara lägga till att 600:eek:r är schyssta touringhojar, funkar fint på semestern!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Varför upplever jag då att v2orna har sämre bottendrag än min japanska radfyra?
Visst jag har bara jämfört med 996sps och SP1 men de har ju inte ens börjat gå rent när min drar iväg med vridet.
1000 rpm går fint att pluttra runt vid om man är sugen.
Vilken V2 gillar det?

Förövrigt så går det att Toura med en 600 också. Jag var nere i Torremolinos med min ZZR 600 i mitten av -90 talet och det var inga problem. Gillar man sin hoj och gillar att köra hoj har jag svårt att se varför den inte skulle duga till att köra på.
Visst en enduro är inget vidare på Autobahn men å andra sidan är en Guldwinge inte kul i skogen heller..

Vad du upplever kan jag inte svara för. Ett skäl skulle kunna va att du har 30% mer volym, ett annat att du har en touringhoj med prioriterad botten och låg toppeffekt. Att du inte jämfört med moderna 180-hästars twinnar utan gamla härken med effekt som en halvgammal 600a påverkar säkert också.

Att du däremot berättár det för mig som åker 600RR förstår jag inte :va
 

Olvik

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2012
Ort
Oslo
Hoj
R108
Är inte 600cc för kvinnor och 1000 för riktiga män? Vad jag tycker så ska du inte skaffa dig en nyare 600cc, så jävla stor skillnad är det inte på en 03 och en 08.

Haha:D

Hur mycket utnyttjar du dina 1000cc på gata? Räknar inte in motorväg där då det inte finns något nöje alls i att plöja motorväg i 200blås.

Måste du ha motorväg för att ligga i 200 blås? :)
Folk har olika glädjen, några gillar att ligga på bakhjulet i 200+, andra gillar att man kan göra en powerwheelie i 2an, känna den sjukt feta kraften som inte ger sig, bara knäppa inn en ny växel och mata vidare(och vad är fel i det, i sig själv? OM man nu bara skulle mata på motorväg? - varför kör folk på strippen t.ex?). Ligga i 150+ på en kruvig väg och ge full fitta så går det på ett hjul precis när kommer ut ur kurvan. Det är väl därför man köper hoj med mest möjligt kraft för pengarna. Samma anledning till att man sätter en snurra på en literhoj, oslagbar känsla när man vrider på rullen
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Att glida motorväg i 200 är inget bekymer med 600a :tungan skildnaden är ju bara ofantligt på varvtalet, jag måste hålla på 6an 10900varv medans på en cbr1000rr 04a behövs bara 8150varv :tungan

Att power weela på 2an är inget bekymmer men det är betydligt lättare på en 1000.

Att köra på smalare asfaltsvägar i skogen är inget bekymer i uppot 200+ men det går snabbare med 1000cc att komma upp i den hastigheten.

En 600cc är roligt, men 1000cc är roligare :)

Jag är kvinna o här kommer mitt åk :tungan

http://www.youtube.com/watch?v=8IDpTAzuKL0&feature=player_embedded
 
Last edited:

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Har ägt både 1000cc och 600cc och alltid haft roligast på 600cc. Om man använder hojen för att pendla med, eller kör mycket motorväg, så är det kanske skönt i längden med en mer bottenstark motor. Jag använder dock hojen nästan uteslutande för nöjesturer på kurviga vägar, och då är en 600cc sjukt mycket roligare än en 1000cc. Jag saknade min gamla R6:a varje gång jag tog ut R1:an på en kurvig väg. Kan inte heller säga att jag tycker att en 600cc är tokslö bara för att jag har ägt en 1000cc.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Att glida motorväg i 200 är inget bekymer med 600a :tungan skildnaden är ju bara ofantligt på varvtalet, jag måste hålla på 6an 10900varv medans på en cbr1000rr 04a behövs bara 8150varv :tungan

Imponerande att du har koll på att det är exakt 10900 varv, och framför allt 8150. Äger du ens en hoj eller är du en drömmande specifikationsrapare?
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top