Frågor om KTM 250 på landsväg

FortuN

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2008
Ort
Gotland
Hoj
Ingen
Somsagt, kan köra ganska lugnt och behöver inte ligga snabbt, är mestadels till crossbanorna som jag kommer och köra.

Hör så många olika saker, min kompis som har Yamaha YZ -91 och han kört jäkligt mycket på vägen, han böt dock kolv efter 75 H, och svänglagret tror jag det var. Men verkar gå bra för han =/

Hur ska man göra då? 450 EXC är ju svin dyra =/ 30.000..
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Köp en 250 och var glad. Kör på vettigt sätt så är det inga problem att ta den till stranden enstaka gånger.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Jag kör mycket med min ktm 300 2t på väg.
Funkar bra hitintills, som sagt dreva den högt och variera gasen.
Har iofs inte haft den så länge så kan inte utala mej om hur bra det funkar i längden, men verka funka bra hitils iaf.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Dels gör du sopor av däcken på 15mil och sen måste du hålla rätt bra snurr på grejerna för att leverera nog med effekt för att hålla 100. Med sådant varv vibrerar det så att du hellre går och skjuter hojen längs vägen efter några mil... On top of all this så är det kapitalförstöring deluxe att köra något så serviceintensivt till poolarna. I bästa fall kommer man 1500 mil mellan motorrenoveringarna.....

Racehojar på bana och gatmoppar på vägen.....
Vet inte om jag håller med... kör man lungt och inte för fort så håller ju crossdäck bra, iaf biltemas. :D Nu utgår jag från min gasgas då jag inte har provat nån annan 2t enduro men innan avgasporten öppnar så är ju motorn hur lugn som helst och vibrerar knappt nånting. Med motardhjulen har jag 14/38-drevning och då öppnar avgasporten vid 130 på 6:ans växel. Det är inga problem alls att ligga och puttra mellan 70-120 i jämnfart på högsta växel, motorn spinner på hur lungt och fint som helst och man behöver inte hålla speciellt mkt gas. Om motorn kommer hålla har jag ingen aning om då jag inte hunnit testa så länge än men det får framtiden utvisa som jag skrev i hans andra tråd.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Kvittar nästan hur man kör med crossdäck på asfalt så blir det rundade kanter = noll grepp sen när man kör på grus.
 

FortuN

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2008
Ort
Gotland
Hoj
Ingen
Hmm hur är det med smörjning? Läser att det finns separat smörjning på dem, ska ju tydligen vara bättre om man kör på landsvägen?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
hade en gammal kx125 när jag va 16, körde runt på grusvägar hemma i flera år, sen gav jag den till lillbrorsan som körde runt på den nåt år till innan han sålde den.

gjorde kanske ett oljebyte eller 2 bara :), visst, kolven va utsleten och bottendrag obefintligt, men den gick som fan endå :D 2-takt e ju grymmt
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag håller med boris. cross för bana moppe för gata. Det är stor skillnad på att använda 250 2t som slit o släng moppe eller köra kortare transporter imellan tex enduroprov.

Vi körde väldigt mycke på prästtomta skjutfält förr med grusvägstransporter dit o hem. Men vi tog det ganska piano under transporten.
Vi plöjde ner 2-3tusen i månaden på kolvar,ringar,däck,drivpaket,soppa etc
Så vi ville inte höja service kontot igenom att brassa helvete på nån tråkig transport.

4t- cross verkar vara lika service intensiv som 2t. med täta ventil o olje byten.
något jag inte skulle vilja köra landsväg med iaf
 

FortuN

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2008
Ort
Gotland
Hoj
Ingen
Hmm men många kör ju med 450 4-takt som supermotard? Så varför skulle inte 250 2-takt gå lika bra? Hur kan liksom då kompisens Yz125 2-t från -91 gå så bra på vägen? Ser han köra ofta med den.
 

Sunkis

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Ktm exc
Jag körde min exc 300 2t på grus endel. Det funkade, men inte alls lika bra som en 4t. Den höll bra, men då låg jag inte på samma varvtal/belastning några längre sträckor - de är det som dödar motorn
Ett par gånger körde jag ett par mil på asfalt också

När jag skulle sälja den provkörde snubben, och när han kom tillbaka sprutade oljan ur vevhusventen och kröken va blå.. "nja vadå, jag toppade den bara några gånger" ..

Vevhusventilation på en 2takt??:va
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Vet ej. polarens suzuki 250f krävde ny ventiler VÄLDIGT ofta annars startade den inte.
hade det varit en 2t hade den givetvis startat fasten kolven var slut.
450f'arna varvas ju inte lika mycke, men de kräver nog mycke service. Kör inte cross på väg om du inte älskar att meka.

Vad är gå bra för dig?
Kommer 250 2t gå på bakhjulet förbi kompisens reiju drac? -Ja
Kommer 250 2t som används som moppe kännas som en astmatisk ponny jämfört med en likadan hoj som servas med rätta intervaller o körs på banor o i skog -Ja
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Jag skulle köra den till stranden etc. om det är kortare sträckor, variera varvet och segdra inte allt för mycket så brukar det gå bra.
Dock behöver den nog drevas om. Däck lär gå åt snabbt om det är crossdäck som går på gata, bensinförbrukningen lär ju ligga på ~2l/milen...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hur skulle enduro klara sig på sånhär bana?
http://www.youtube.com/watch?v=ff8Ej8IkuuI

Älskar den filmen otroligt mycket, blir så sjukt sugen när man ser dem hoppa.

Behöver du fråga så är du med 99% den begränsande faktorn och inte en div endurocykel.....

Endurohojjar har ofta lite mjukare fjädring men det är inget som begränsar dig innan du är hyggligt snabb. läs: mindre jättelångsam
 

FortuN

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2008
Ort
Gotland
Hoj
Ingen
Jag skulle köra den till stranden etc. om det är kortare sträckor, variera varvet och segdra inte allt för mycket så brukar det gå bra.
Dock behöver den nog drevas om. Däck lär gå åt snabbt om det är crossdäck som går på gata, bensinförbrukningen lär ju ligga på ~2l/milen...


Alltså rentav köra som man ska köra när man är i skogen? ;)

Segdra, menar du att hålla ett och samma vart? Är det höga varven man ska passa sig för alltså? Och som andra säga varva lite olika.
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Alltså rentav köra som man ska köra när man är i skogen? ;)

Segdra, menar du att hålla ett och samma vart? Är det höga varven man ska passa sig för alltså? Och som andra säga varva lite olika.

Segdra som i att accelerera "otroligt långsamt", en tvåtaktare behöver smörjnig, varva lite lagom ibland.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top