Frågor om datorköp (passar följande delar?)

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Jag ska köpa komponenter till att bygga iordning en ny dator (bara lådan) men jag har aldrig byggt själv förrut, så jag är inte riktigt hundra på vad som passar med vad osv, men jag har iaf satt ihop ett "paket" jag tänkt mig.

Detta kan ses på http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=101987

Det som inte är med på listan är ett grafikkort (Gainward GeForce 6800GT 256MB GDDR3 AGP, "Ultra/2400",2ns,DVI, Retail)

Nu är min fråga... passar alla dessa komponenter tillsammans? och vad behöver jag mer än dessa, behöver jag tex köpa till kablar innuti datorn, eller följer det med? (IDE osv...)
 

LJL

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Z800 -14
Ser inga uppenbara problem men du har väl inte missat att moderkortet har 6-kanals ljud. Vad gäller kablar brukar det ingå en IDE till moderkortet och en till DVD/CD läsare. Kolla upp så att det finns med en rejäl uppsättning skruvar.

/Johan
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
LJL skrev:
Ser inga uppenbara problem men du har väl inte missat att moderkortet har 6-kanals ljud. Vad gäller kablar brukar det ingå en IDE till moderkortet och en till DVD/CD läsare. Kolla upp så att det finns med en rejäl uppsättning skruvar.

/Johan

Det angående att det har 6-kanals ljud menar du alltså att jag inte behöver köpa nått separat ljudkort? Men det är inget fel att köpa ett sådant alltså? Jag har bra erfarenheter av Creatives ljudkort.

Var får man tag på skruvar ifall det inte skulle vara tillräkligt med då? Är det vanliga M-gängor har jag inga problem att skaffa sådana av alla storlekar.

/Mattias
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Det ser väl ut att funka. Några kommentarer dock:

I. SATA är väl "bättre" än IDE? Har själv aldrig testat SATA så jag vet inte om man märker någon skillnad mellan SATA och IDE. Men i så fall måste man ha en SATA-disk och inte en IDE-disk. Vet ej heller om SATA-kabel medföljer, men det borde det göra. Aja, IDE funkar bra så glöm vad jag sa.

II. Separat ljudkort är oftast bättre än de integrerade, även om de har 6-kanals ljud. SB A2 är helt säkert ett bra val.

III. 350W kräm borde räcka, men är du säker? Nya Nvidia graffekort drar ström utav bara helsike, en del kräver t.o.m. 2st separata "5gg12" strömanslutningar till graffekortet (du vet de där gul/svart/svart/röd med 5 resp 12V som sitter i alla CD-spelare och hårddiskar). Kanske värt att kolla upp med en av deras säljare? Processorn drar väl en 70-80W bara den har jag för mig, men HDD och CD/DVD är snåla.
 
Last edited:

Matte

....
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Kungsbacka
Hoj
R1 -03
Föreslår att du köper en "riktig" CPU fläkt med. Den (sorry Intel) fläkt som följer med den boxade CPU:n suger. :fakta

Köp typ Zalman eller något. Värt att lägga pengarna på då det egenteligen inte är så mycket att det är något att snacka om. Folk snålar gärna ner på just sådana saker för att istället köpa en snabbare CPU, trots att de egenteligen hade haft mycket mer nytta av en rejäl fläkt som dessutom kostar en struntsumma (i detta sammanhang).

Ang SATA. SATA är snabare än IDE, men inte någon stor skillnad. Dock har det vart en hel del strul med SATA, diskarna hittas inte i uppstarten osv. Så det är nog inte helt dumt att hålla sig till IDE ändå. Skulle du sedan vilja ha SATA så är det ju bara att köpa en disk till.
SATA kablar följer nästan alltid med moderkort som har SATA kontrolller onboard.

Vill du vara på den säkra sidan så köp en 400-450W nätdel. Grafkikkortet drar en del, CPU:n drar en del.

Bara mina rekomendationer :tummenupp
 

Voiceless

Lerskvätt
Gick med
25 Mar 2003
Ort
STHLM, Vallentuna
Hoj
400 EXC
En vidare tanke är problemet som XP/WIN2K har med diskar större än 137gb innan SP1.

Dvs, att det inte funkar så bra om man inte har SP1 redan vid installationen av Win.
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Matte skrev:
Vill du vara på den säkra sidan så köp en 400-450W nätdel. Grafkikkortet drar en del, CPU:n drar en del.

Har hittat en version av det chassi jag tänkt mig utan nätdel, men då finns det nätdelar på 400, 430 och 480W.... ska man satsa på en 430, eller lägga en hundralapp eller så för att ta en 480 eller blir det för mycket?
 

Matte

....
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Kungsbacka
Hoj
R1 -03
Voiceless skrev:
En vidare tanke är problemet som XP/WIN2K har med diskar större än 137gb innan SP1.

Dvs, att det inte funkar så bra om man inte har SP1 redan vid installationen av Win.

Men det är bara att installera SP1 så löser ju det sig. Du behöver inte ha det från början.
Problemet är ju att XP inte klarar av att hantera diskar över 137Gb. Dvs har du en större disk hittas den bara som en 137Gb i XP. Men installerar du sedan SP1 så hittas den som den skall. Så det är inga problem.
 

Matte

....
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Kungsbacka
Hoj
R1 -03
Mattiaz skrev:
Har hittat en version av det chassi jag tänkt mig utan nätdel, men då finns det nätdelar på 400, 430 och 480W.... ska man satsa på en 430, eller lägga en hundralapp eller så för att ta en 480 eller blir det för mycket?

Det kan aldrig bli för mycket :)
En 430W nätdel räcker dock. Det skulle vara om du i framtiden skulle uppgradera och sätta i fler ännu mer strömkrävande delar, då kanske det kan bli problem. Ingen vet ju hur mycket ström framtidens produkter kommre att kräva.......
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Matte skrev:
Det kan aldrig bli för mycket :)
En 430W nätdel räcker dock. Det skulle vara om du i framtiden skulle uppgradera och sätta i fler ännu mer strömkrävande delar, då kanske det kan bli problem. Ingen vet ju hur mycket ström framtidens produkter kommre att kräva.......

Köpte ett likadant chassi utan närdel, och köpte istället en lös sådan på 480W bara för att vara säker :)
Lite trist bara att de inte hade moderkortet och hårddisken hemma just nu... några dagars försening... vill ju ha grejorna NU!

Grafikkortet är dock påväg... :Bugar
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
cRoC skrev:
Såg inga minnen med på listan?

Som sagt köp en bättre kylare, tex denna, den är tyst! http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=101987

Har beställt delarna nu, bytte kylaren, nätaggregat m.m. glömde nog bara skriva med minnena för de beställde jag 1024 av... Grafikkortet ligger och väntar på att hämtas ut, men väntar kanske tills jag fått de andra delarna, eller inte :gnissla
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top