Frågor man aldrig vågar ställa

sportbike

Guest
Hur stänger man av blinkersen på nya BMW-hojar?

Öhm det är min kompis kompis flickvänns pappas brorson som undrar :gnissla

En del har det gamla systemet med en knapp på varje sida,då stänger man av med en knapp på höger sida (grå)
Dom nyaste har ett vanligt reglage (tryck in)

Dom e snabba tyskarna.not
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Aaah Ok Rapport tack,,,( från en som INTe har såna moderniteter)

Gick det att bli lika "snygg" som utan bubblig sprit?? Är sån Vodka bra att blanda sommardrinkar med ? :va

Schnygg som få blev man!! Sommardrinkar kan blandas med denna vodka, låt då Tant föreslå drinken "Beråsvatten", kolsyrad vodka, stänk i svartvinbärssaft efter tycke samt (o)behag, toppa upp med lite sockerdricka!

Klart!:tuttar:tuttar
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Varför spelar tjejer tennis i kjol, när dom ändå har shorts under?

Eller rättare sagt, varför har dom shorts under?
T.O.M jag skulle kolla på damtennis om dom hade stringtrosor.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Schnygg som få blev man!! Sommardrinkar kan blandas med denna vodka, låt då Tant föreslå drinken "Beråsvatten", kolsyrad vodka, stänk i svartvinbärssaft efter tycke samt (o)behag, toppa upp med lite sockerdricka!

Klart!:tuttar:tuttar


prova med e liten "topp" av florsocker i glaset innan du häller i och
Kanske en fryst jorgubbe såsom "isbit"!

Sen kanske man viftar vilt med :arsele och :tuttar !.... (om man har nåra å vifta med alltså)
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
I "Extreme home makeover" skulle jag vilja fråga varför de ALLTID parkerar bussen fel så den skymmer kåken? Helt otroligt hur han lyckas parkera så i varje program.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
En fråga i samma tema. Varför köper folk MP3 spelare när dagen mobiler fungerar som MP3 spelare? Man kan ju lägga in omkring 8-16 GB på en mobil, räcker inte det?
bättre ljud sen e det drygt att inte ha nått batteri på mobilen för man somna med musiken på på tåget.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
En liten fundering som dök upp i mitt huvud plötsligt, eller två:

Kontakten till t.ex. en bärbar dator (i mitt fall en MacBook Pro, MagSafe-kontakt) är ju helt "oskyddad" i den änden som kollar ihop med datorn, varför får man inte en stött och/eller dör om trycker fingret däremot?

och min lilla vidareutvecking av undrade blir: om jag kopplar in kontakten (hanen) i ett vägguttag hemma men inte kopplar in laptopen till den... kommer jag fortfarande få betala för "förbrukad" el? (eller registreras inte det då elen inte förbrukas eller försvinner?)

el-tekniker? jag?... inte direkt :hihi
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En liten fundering som dök upp i mitt huvud plötsligt, eller två:

Kontakten till t.ex. en bärbar dator (i mitt fall en MacBook Pro, MagSafe-kontakt) är ju helt "oskyddad" i den änden som kollar ihop med datorn, varför får man inte en stött och/eller dör om trycker fingret däremot?

och min lilla vidareutvecking av undrade blir: om jag kopplar in kontakten (hanen) i ett vägguttag hemma men inte kopplar in laptopen till den... kommer jag fortfarande få betala för "förbrukad" el? (eller registreras inte det då elen inte förbrukas eller försvinner?)

el-tekniker? jag?... inte direkt :hihi
Din tid var inte kommen.
Försök igen.

Strömmen vandrar iväg i atmosfären (och debiteras via din elmätare) tills den fångas upp av min foliehatt.
Detta ger mig möjlighet att lyssna på en melodi inuti mitt huvud som ingen annan hör.
 

Saukko

When you say Perkele you've said it all.
Gick med
19 Jul 2008
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XT660X-09
Schnygg som få blev man!! Sommardrinkar kan blandas med denna vodka, låt då Tant föreslå drinken "Beråsvatten", kolsyrad vodka, stänk i svartvinbärssaft efter tycke samt (o)behag, toppa upp med lite sockerdricka!

Klart!:tuttar:tuttar

Håller inte riktigt med....:gnissla
Vodka ska drickas rent:tummenupp
 

Kneedrag

Guest
Varför står människor max 2 cm bakom en när man köar? Särskilt vanligt i matbutiker.

Jag brukar roa mig med att ge extra lucka till den framför bara för att få höra de otåliga grymtningarna från personen bakom mig. Tror ni att det kommer gå fortare om man står tätare?

Den frågan vill jag ha besvarad.

Min högra armbåge råka åka lite bakåt och träffa tanten som ville ligga med mig stående, det här var i kön på ICA ,hon höll bra avstånd efteråt kan jag säga. överdriver inte utan det gick till så.
 

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Ort
STHLM
Hoj
2007 Honda CBR600RR
En liten fundering som dök upp i mitt huvud plötsligt, eller två:

Kontakten till t.ex. en bärbar dator (i mitt fall en MacBook Pro, MagSafe-kontakt) är ju helt "oskyddad" i den änden som kollar ihop med datorn, varför får man inte en stött och/eller dör om trycker fingret däremot?

och min lilla vidareutvecking av undrade blir: om jag kopplar in kontakten (hanen) i ett vägguttag hemma men inte kopplar in laptopen till den... kommer jag fortfarande få betala för "förbrukad" el? (eller registreras inte det då elen inte förbrukas eller försvinner?)

el-tekniker? jag?... inte direkt :hihi

Tror att det har men att göra att kretsen inte sluts ordentligt(alltså att elektronerna inte kan ta sig från minus polen till pluspolen) om du rör vid kontakten till din macbook. Sen även om kretsen sluts om du rör vi så minskas ju volten eller amperen(inte säkert på vilket) som fan av mojängen mellan stickkontakten och kontakten till macbooken, så du lär ju inte känna något. Lite som att sätta fingrarna på båda polerna på ett batteri och inte känna något. Där har du även svaret på om det dras något på elräkningen.

Jag har iaf för mig att det är såhär, om någon vet bättre så rätta mig gärna:)
 
Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Har en ny fråga: Andas sniglar luft? såg en filur som dragit ner i en vattenpöl och åkte bara som ingenting hade hänt :va

En del har det gamla systemet med en knapp på varje sida,då stänger man av med en knapp på höger sida (grå)
Dom nyaste har ett vanligt reglage (tryck in)

Dom e snabba tyskarna.not

Där ser man, bättre sent än aldrig kanske :tungan
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
En liten fundering som dök upp i mitt huvud plötsligt, eller två:

Kontakten till t.ex. en bärbar dator (i mitt fall en MacBook Pro, MagSafe-kontakt) är ju helt "oskyddad" i den änden som kollar ihop med datorn, varför får man inte en stött och/eller dör om trycker fingret däremot?

och min lilla vidareutvecking av undrade blir: om jag kopplar in kontakten (hanen) i ett vägguttag hemma men inte kopplar in laptopen till den... kommer jag fortfarande få betala för "förbrukad" el? (eller registreras inte det då elen inte förbrukas eller försvinner?)

el-tekniker? jag?... inte direkt :hihi



Man kan väl säga den spänning(volt) du har fram till din kontakt inte är speciellt hög utan ligger väl runt 20volt. Det maximala strömuttaget ur batterieliminatorn(transformatorn) ligger väl runt 6 ampere.
Spänningen är inte hög nog för att du ska få en stöt av kontakten.
Du har säkert fått en stöt då du tagit i ett element eller en diskbänk?
Då är spänningen väldigt hög men strömstyrkan mycket låg.


Har du stickproppen till laptopens strömförsörjning i vägguttaget kommer transformatorn att bli varm. Där har du rejäla energiförluster i form av värme.
Energi kan inte förstöras så man kan säga att elenergin blir värmeenergi helt enkelt.
Nån supersmart student med ett mer pedagogiskt sätt än mig kan säkerligen förklara bättre.
 
Last edited:

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Hur många föräldrar har tänkt den förbjudna tanken att de ångrat att de skaffat barn och helst skulle vilja vara utan?
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Hur många föräldrar har tänkt den förbjudna tanken att de ångrat att de skaffat barn och helst skulle vilja vara utan?
Alla vid nått tillfälle troligen.

Min far skrek nångång att jag borde blivigt en fläck på mattan
Han blev ganska stäld av att jag påpeka att den missen kommer ha kostat honom en dryg miljon.

När jag var lite oroade jag mig för att jag var adopterad nu oroar jag mig för att jag inte är det.
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Alla vid nått tillfälle troligen.

Min far skrek nångång att jag borde blivigt en fläck på mattan
Han blev ganska stäld av att jag påpeka att den missen kommer ha kostat honom en dryg miljon.

När jag var lite oroade jag mig för att jag var adopterad nu oroar jag mig för att jag inte är det.

Jo, nån gång i stridens hetta kanske tanken slagit en förälder att
"fan vilken jobbig ungjävel man fick" men jag syftar mer på att man på riktigt har känt ånger.
Att man känner att familjelivet och rollen som mamma/pappa helt enkelt inte var ens grej och gärna hade gjort det ogjort om man hade fått vrida tillbaka tiden.
Det undrar jag.
Måste ju finnas, det är ju så otroligt tabu att säga (eller ens tänka) något sådant.
Jag skulle vilja fråga föräldrar: -Har du ångrat dig?
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top