Frågor kring xenon

Galen

Avancerad novis
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
zx9r
Hej!
Det är så att en lampa har gått på familjefraktarn som råkar vara en SAAB 9-5 aero -05.
Den är utrustad med (bi?)xenon och tänkte höra med er vad man hittar nya bra och prisvärda lampor?
Hörde någonstans att man bör byta på båda sidorna samtidigt.
Någon mer anledning till detta än att det kommer vara olika sken från dem?
Lite off men det är snart dags för service och den har gått 15k mil, ska man lämna in och fortsätta stämpla bok eller ska man ge sig på det själv?
Tacksam för svar!

Mvh
Smålänningen
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ingen åsikt gällande vilka lampor du bör välja men Snaablarna har om jag minns rätt en halvkass konstruktion vilket leder till att ballasterna ligger i ett fågelbad = mindre lyckat.

Tipset är väl att söka lite info. innan du tjöper dyra lampor.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Köp dyra original Philips eller Osram.

Allt på ebay och alla lampor som är billiga är kinaskräp, speciellt om det står t.ex. Philips på dom.

Byt båda, annars kommer dom tändas olika fort och lysa olika starkt.

Ett problem med billiga xenon är att dom avger för mycket ljus i ett spektrum (UV har jag för mig) vilket kan få strålkastarglasen att reagera och bli dimmiga fortare än med kvalitetslampor.

Ett annat problem är att ljuset från lampan inte kommer från exakt den punkt som det är tänkt och därför reflekteras dåligt i lamphuset.

http://www.youtube.com/watch?v=Vxdv_X_wWtE
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Inte riktigt värt att vara dumsnål när man byter lampor på moderna bilar. I synnerhet om man låter en verkstad göra jobbet åt en. Jag hade satsat på att köpa kvalitetslampor istället för att leta reda på det absolut billigaste som går att montera på nätet. Ofta får man vad man betalar för i slutändan. Har ingen uppfattning om t ex xenonkungen som man hittar på nätet om man söker på xenon. De verkar sälja både märkeslampor och billigare varianter. Det senare är säkert anledningen varför de sägs vara så populära att handla från. Själv brukar jag handla via någon lokal biltillbehörsfirma. De är ändå betydligt billigare än återförsäljarna. Jag nöjer mig med det framför att jaga absolut lägsta pris.

Angående service själv eller stämplad bok beror på hur händig man är. Ett sätt att spara pengar är ju att åka till en mindre verkstad och specificera vad man vill ha gjort om man har lite känsla för bilen i fråga.
 

Galen

Avancerad novis
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
zx9r
Hmm, det låter som det verkar dumt att jaga kronor i min lampjakt och istället köra på original. (typiskt;))
Har aldrig behövt byta xenon tidigare därför jag undrade tidigare. Kommer dock byta lampa/or själv.
Snabbgooglade och det verkar vara basic saker som görs vid 15k mil.
Har servat den på en mindre mekonomenverkstad de senaste gångerna men frågan är om det är bättre att samla kvitton och fixa själv istället för ytterligare en stämpel i boken.
Man får ju pinsamt dåligt betalt för bilen i vilket fall som helst känns det som. :/
Tack för era svar!
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Har lampan slocknat helt direkt eller har den sakta ändrat färg och därefter slocknat?

Xenon ska nämligen inte "gå av" såsom halogen gör eftersom de inte har någon glödtråd. Så har den gått från att lysa som vanligt till att inte lysa allt är det förmodligen inte lampan det är fel på.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Lampor som börjat bli dåliga på mina äldre bilar, byter jag själv och har köpt på Biltema. Helt ok ljus och för det priset... Man måste bara vara noga så att de sitter rätt och kontakten kan ibland vara tjurig att lossa på. Men i övrigt är det ett jobb man gör på 5min.

Ligger de fel i höjd, får man justera manuellt först och sedan nollställa systemet med dator eller annat obd2-verktyg.

En nyare bil och som man ska ha ett tag kan man kosta på dyra lyxlampor. Men jobbet gör man ju själv.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Flimrar lampan? Då är det nog den som är dålig, har samma fel på min Saab men orkar inte byta.
Angående service så har du ganska rätt i att man får ändå så dåligt betalt så utför jobbet själv och spara kvitton, den marginella förlust du gör på det vid försäljning sparar du in i form av uteblivna verkstadsbesök.
 

Galen

Avancerad novis
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
zx9r
Mjo, den flimrade ett tag innan den dog.
Aja, får väl ta och ge donnan lite omsorg.
Tack för era svar.
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Be verkstaden kolla i både Saab och Opels (tex) prislistor.
Samma verkstad hade två lika pris på samma xenon lampa för några priserna när jag skulle byta en på min Omega.
Det skiljde 500kr men jag minns inte om det var Saabs eller Opels prislista som var billigast.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Min flimrar bara på tomgång konstigt nog, har märkt det när jag står stilla på kvällen med bilen. Vid körning har jag aldrig märkt något, och det skulle man märka då det slår av/på väldigt synligt. Kanske synd att kalla det för flimmer :va
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Då har du antagligen taskig generator/regulator eller fel i drivdonet som gör den spänningskänslig.
Eller glappkontakt som ger sig till känna av vibrationer just vid tomgång

Mät o kolla på batteripolerna på tomgång o lite högre landsvägskörningsvarv va du har för spänning.
Är det 14-14,5 är allt ok me generator o så iaf
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hmm, det låter som det verkar dumt att jaga kronor i min lampjakt och istället köra på original. (typiskt;))

Du behöver inte nödvändigtvis sätta in en lampa från samma tillverkare som tillverkaren valt när bilen levererades ny. I de flesta fallen har tillverkaren valt det billigaste alternativet från en känd leveratör. Det har även återförsäljaren gjort om de bytt någon gång under bilens historik. När det gällde halogen lampor har jag bara varit med om att det suttit lampor från Osram. Om man bytt ut den mot någon testvinnare från t ex konkurrenten Phillips har man märkt en rätt markant förbättring i vintermörkret. Samma sak borde gälla xenon lampor. Tittar du hos både Osram och Phillips som är de största leverantörerna ser du att de har alternativ i olika prisklasser. Tar du sedan och söker lite på nätet kan du säkert hitta någon test där man presenterar såväl subjektiva som faktiska resultat.
 

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Angående Xenonkungen. Jag har aldrig köpt bara lampor därifrån men har däremot xenonkonverterat både bil och mc med deras kit och det funkar jävligt bra måste jag säga. Så lamporna är det nog inget fel på.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top