Frågor angående Yamaha R1

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
har en polare som som är på jakt efter en R1 och har funderingar om varför det finns så många årsmodell -05 på nätet,är det en tillfällighet eller är det nånting speciellt med den modellen.
sen så undrar han vilken modell som är bäst mellan -04 till -07.
trevlig helg på er pojkar och flickor.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
alla yamaha har haft problem med tps (throttle position sensor)

men av de jag ägt
1 st 2004
1 st 2005
1 st 2006
1 st 2009

så är det bara min 04 jag bytt tps på (garanti)
05 hade lite klenare ventiler, då det finns fall där dessa gått av
06 hade 20 mm längre sving + ngn häst till
06 kom en sp modell, som hade öhlins fram + bak
07 kom 6 kolvs ok fram (men hade problem med smörjningen av vevaxeln på 3:e staken med ras som följd, hände oftast innan 1000 mil)
08 är väl i så fall bättre, då detta var åtgärdat. inga större fel vad jag känner till

09 kom cross plane motorn
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Om den inte är en söndervarvad en från en Lelleträff xD

Hint, om säljaren säger "Än går lite blöddrigt på höga varv", köp den inte. :D

Var ni tvungna att dra upp det där? Jag blir ledsen och mår illa när jag ser den där idioten döda sin R1:a. Han förtjänar den inte. På samma sätt blir jag ledsen när jag ser den här idioten som inte förtjänar sin Honda:

https://www.youtube.com/watch?v=lV94loPQnHo


För att beröra trådskaparens fråga så har jag en R1 -05 som banhoj. Den är riktigt fin och har en intressant ökning i effektkurvan över 7500 varv till skillnad från min -12:a som känns helt linjär med crossplane-motorn.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Var ni tvungna att dra upp det där? Jag blir ledsen och mår illa när jag ser den där idioten döda sin R1:a. Han förtjänar den inte. På samma sätt blir jag ledsen när jag ser den här idioten som inte förtjänar sin Honda:

https://www.youtube.com/watch?v=lV94loPQnHo


För att beröra trådskaparens fråga så har jag en R1 -05 som banhoj. Den är riktigt fin och har en intressant ökning i effektkurvan över 7500 varv till skillnad från min -12:a som känns helt linjär med crossplane-motorn.

Jag vill bara säga att den där R1an gick precis lika bra efter konsumenttestet :)
Jag känner nämligen killen som utför stuntet ganska väl och vi var ute och åkte många mil ihop efter incidenten :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är uppenbart att den siste idioten inte är född än, men detta har inget med R1 att göra. Om du hittar en fin 04-06 - köp. Och som vanligt, första intrycket av allmänt skick och fullstämplad servicebok väger mycket tyngre än billigt slip-on och miniblinkers...

Och skulle det nu vara några tveksamheter med motorgången - STAY AWAY. Oavsett vilka ursäkter och svepskäl säljaren har. Om batteriet inte är laddat så går hojen inte igång. Punkt slut. Om bensinen är från förra året så går hojen inte heller igång. Punkt slut. Om hojen går "blöddrigt" eller rent av på tre cylindrar så finns tre förklaringar som täcker 99% av alla fall - missat tändstiftsbyte, blåst toppackning eller nedgången ventil. Alla dessa säger mer om skicket på ägarens huvud än själva hojen och detta innebär att du inte köper just denna hoj.
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Var ni tvungna att dra upp det där? Jag blir ledsen och mår illa när jag ser den där idioten döda sin R1:a. Han förtjänar den inte. På samma sätt blir jag ledsen när jag ser den här idioten som inte förtjänar sin Honda:

https://www.youtube.com/watch?v=lV94loPQnHo


För att beröra trådskaparens fråga så har jag en R1 -05 som banhoj. Den är riktigt fin och har en intressant ökning i effektkurvan över 7500 varv till skillnad från min -12:a som känns helt linjär med crossplane-motorn.

R1:va nu får du stoppa i linserna:7peta
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Jag vill bara säga att den där R1an gick precis lika bra efter konsumenttestet :)
Jag känner nämligen killen som utför stuntet ganska väl och vi var ute och åkte många mil ihop efter incidenten :)

Det måste varit efter han justerade förgasarna, så bluddret försvann...:D

Förstår inte hur man kan hata sin hoj så mycket att man behandlar den på det viset...:dummer
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Det måste varit efter han justerade förgasarna, så bluddret försvann...:D

Förstår inte hur man kan hata sin hoj så mycket att man behandlar den på det viset...:dummer
Han älskade faktiskt sin hoj :) Och ja han ångrade sig väldigt mycket dagen efter.
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Eller ännu bättre en 06 i jubileumsutförande. Har själv en sådan och flinar lite varje gång jag ser den då jag tycker den är otroligt vacker..och rolig rolig att köra, fast det har ju egentligen ingenting med färgerna att göra.

800px-Yamaha_YZF_R1_2006_50th_Anniversary.jpg


Typ den här
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top