Fråga till er som drevat ner era sportbågar...

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
På 750'n har jag en kugg mindre fram och en större bak. Det gör märkbar skillnad ut ur kurvorna men ger också omkring 7 % mer felvisning på hastigheten. På tusenkubikaren ser jag ingen anledning att dreva :p
 

OneFOOT

Frigolithjon 4life :)
Gick med
2 Apr 2008
Ort
där hojjen står :O)
Hoj
K1 StreetFighter Ed.
Har en K1:a med en kugge mindre fram, klart roligare men behövs inte igenteligen :)

topphastigetsberäkning är enkelt, 5000v på 6 växel ( tex 150km/h ) ger

150 / 17 ( orginal drev fram ) = 8,8235
8,8235 * 16 ( nya framdrevet ) = 141,176 km/h

enkelt , alltså 9km/h skillnad i 5000v, vill du då beräkna topp hastighet så tar du bara 8,8235*maxvarv, så får du den teoretiska topphastigheten ( om hojen orkar varva ut, och med dom felaktigheter som alla hastighetsmätare har... annars är det fram med GPS'n o testa lite )

sen kan man teorimecka tills hinhåle tar en ner i underjorden, men bytar man kedja o drev ett par gånger oftare än sen hedenhös tid så behöver du inte bekymra dig om slitage på annat än just drivpaketet..

bara mina 5cent

(klart du ska dreva ner ... :yoparty :yoparty )
 

OneFOOT

Frigolithjon 4life :)
Gick med
2 Apr 2008
Ort
där hojjen står :O)
Hoj
K1 StreetFighter Ed.
oooh , glömde bakdrevs beräkningen :)

Lite klurigare men enkelt ändå:

hastighet vid samma varv = 150

150/47 ( det nya bakdrevet ) = 3,1914
3,1914*44 ( det gamla bakdrevet ) = 140,425



Det är ungerfär 1 fram = 2,5 bak ... eller 3 för enkelhetens skull

Ha så kul :))
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Nu är det väldigt mycket snack om kugg hit och kugg dit men alla verkar ha kuggat för axx... Ingen som kört på åt andra hållet... Segare axx men högre topfart? och isåfall hur mycket kom ni upp i från era orginal?
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Nu är det väldigt mycket snack om kugg hit och kugg dit men alla verkar ha kuggat för axx... Ingen som kört på åt andra hållet... Segare axx men högre topfart? och isåfall hur mycket kom ni upp i från era orginal?

Om du drevar upp så får du i teorin en högre toppfart. I praktiken kommer motorn inte att orka varva ut så toppfarten bli ofta lägre. Vinsten med att dreva upp ligger på touringsidan, dvs lägre varv vid marchfart.
 

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
Hur mycket påverkar drevningen hastighetsmätaren? För den sitter väl i växellådan på dom flesta hojarna?

Tänkte ifall man drevar ner å kör 100 mil så står det att cykeln har gått 110..eller?
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Min gsxr 1000 k5a är nerdrevat 1 kugg fram å 2 kugg bak. de räcker för att den skall upp på 1 hjul på 1.2.3 ans växel. på 4 an behöver jag rycka lite i styret me:) 5an och 6an behöver ha ett gupp i marken så lyfter den då me:)

men jag tycker den varvar för mö å hade de inte varit en fighter så hade jag behållt orginaldrevningen. K7an lär la powerweela på 1,2an utan en ryck i styret. och 2an gör ju 190 blås så jag tycker att du skall behålla orginal.
 

Berra_83

Per
Gick med
12 May 2005
Ort
Vetlanda/Värnamo
Hoj
ett par r6:0r
Jävla ägg!!

Tripmätare och hastighetsmätare är inte riktigt samma!!!:huvet

Hastigheten anger din hastighet och tripmätaren hur långt du kört.

Om det inte påverkar åker alla lastbilar med hastighetslåsning på 89 i 105 km/h (enligt min mätare). Drevar du ner kommer mätarn att visa för mycket och tvärtom sålänge du inte drevar ner/upp hastighetsmätarn skalenligt.

Å vem va de som vill dreva upp, för att få en slöare hoj? :va Köp en moped isf!
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Äntligen någon med bra frågor..

Jo, det gäller vanlig gatkörning och tanken är att lättare ta upp den på högre växlar som du sa..

Hur mycket dreva du ner då?

Hur höga växlar vill du hjula på egentligen? Min gamla Suzuki från 02 kopplade man upp på 4an men det känns onödigt snabbt.
 

henrikbarfot

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
halmstad
Hoj
Honda car 1000rr 2008
Hur mycket påverkar drevningen hastighetsmätaren? För den sitter väl i växellådan på dom flesta hojarna?

Tänkte ifall man drevar ner å kör 100 mil så står det att cykeln har gått 110..eller?

Du får även fel mil på hojen när du drevar. I alla fall på digitala mätare.....
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Du får även fel mil på hojen när du drevar. I alla fall på digitala mätare.....

Jag har hastighetsgivaren på bakhjulet (induktiv mot skruvskallarna på bakbromsskivan) så den påverkas ju inte av drevningen utan visar rätt hastighet så länge hjuldiametern är samma som original. Vet inte hur många moderna sporthojar som har detta, kanske bara ducati?
 

tarm

fu
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Växjö
Hoj
vtr1000f
"Eliminerar felaktigheten från fabrik som kan vara upp till 10%. Rättar även till hastighetsmätaren (i realtid) efter t.ex. drevning, andra däck/hjuldimensioner, ändrad gradering, byte till annan hastighetsmätare, bilar med MC-motor etc."

Källa: http://www.bikersneed.se/SpeedoH/speedo.htm


Tar 5 minuter att installera och konfigurera.
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Har en kugge mindre fram på min Blade. Kommer ihåg att det märktes en tydlig skillnad när jag bytte, man nu kan jag inte säga att jag känner av det längre...man vänjer sig ju liksom :)

Visst är det roligt med bättre "klös" i den, och det är ju roligare att det sticker iväg lite extra än att den gör 265 i stället för 250 om ni frågar mig...:tummenupp
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Det är väl lite olika från hoj till hoj hur väl utväxlingarna i växellådan är anpassade för gatkörning.

Har ett kugg mindre fram på 998:an då den är rent hopplös i originalutförande. Numera går den att köra neråt 40 km/h på första växeln = liiite bättre i stadstrafik.. Den blev också bra mycket piggare. Toppfarten har jag inte så bra koll på men skulle tippa att den är 10-15 km/h lägre numera då den varvar ut väldigt lätt på högsta växeln.

Men som någon redan sagt så är det ju bättre för drivpaketet att byta till fler kugg på bakdrevet istället. När det blir dags för drivpaketsbyte får det bli 3-4 kugg fler bak istället.
 

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
Jag har iaf beställt nytt drivpaket nu, å då tog jag ett kugg mindre på framdrevet. Hoppas det märks av :)
 

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
Tl 1000r
ska också byta, me njag har blivit rekomenderat två kugg upp bak. som sagt ska bli spännande o se skillnaden.

Tolf
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top