Fråga inför uppkörning!

Hapushen

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2015
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 690 smc -10
Tjena!
Jag köpte en ny mc för några veckor sen och kopplingshandtaget är av på mitten. Det jag undrar nu är att kommer dom att kugga mig för det på uppkörningen? Är nämligen inte så sugen på att köpa ny för tycker det är skönt med kort handtag :hihi Så, borde jag köpa ny ändå eller låter dom mig köra med den jag har?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Med tanke på att sådana handtag skall vara rundande längst ut så kan de säkert slå ner på det pga att den inte är trafiksäker. Ett avbrutet handtag kan vara vasst osv.
Köp helt enkelt ett handtag med tvåfingergrepp istället för ett långt är problemet ur världen.
 

Hapushen

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2015
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 690 smc -10
Låter som en bra idé! Tips på var jag kan köpa handtag med tvåfingergrepp?
 
Last edited:

F. Void

Ny medlem
Gick med
22 May 2014
Ort
Lund
Hoj
KTM RC8R 2009
Jag körde upp med ett brutet kopplingshandtag, både första gången när jag blev kuggad och andra när jag klarade det - inga anmärkningar alls. Dock var det bara knoppen ytterst plus en bit in som var av, så det var inte av på mitten direkt.
 

Pella54

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2015
Ort
Ystad
Hoj
1969,Puch Dakota, Transam
Jag körde upp med ett brutet kopplingshandtag, både första gången när jag blev kuggad och andra när jag klarade det - inga anmärkningar alls. Dock var det bara knoppen ytterst plus en bit in som var av, så det var inte av på mitten direkt.

Jag har också kört upp med brutet kopplingshandtag, vilket gjorde det svårare med det gick dock!

/ Pella
2015 års evenemang
 

Hapushen

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2015
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 690 smc -10
Tack för svaren allihop! Blir nog att chansa och köra upp med den jag har, eventuellt ringa och kolla med trafikskolan om det är okej.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Hade en polare med nästan exakt det handtaget (det såg lika dant ut),men det var helt värdelöst för det flexade åt alla möjliga håll när man använde det vilket gjorde att man förlorade finkänslan.

Ja man får vad man betalar för :D

Visst flexar de, har inte provat mina än eftersom hojen är väl 5-år från att vara färdig. men efter att bara hållt i styret o fingrat så ser jag inte att glappet skulle störa nämvärt vid gatkörning
 
Last edited:

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Köp en rulle vulktejp och linda längst ut på kopplingsgreppet med, går säkert till och med att skulptera en liten plupp på ändan om du skulle vilja.
Tror inte att dom bryr dig nämnvärt med tanke på hur körskolehojar kan se ut.
Vulktejp är bra till allt möjligt och man får oanade McGyver-skills av det så köp en rulle oavsett.

Lycka till med uppkörningen!
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top