Fräsa egna ok

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Spåret har jag för mig är lite säkerhetsmarginal för bromsskivan.

Det är nog så att den finns där för att skallen på skruvarna som håller skivan inte ska slå i oket. :tummenupp
PIC00013left.jpg

Någon som vet vad bultcirkeln är för dessa hojar? Det hade gjort det lite enklare att rita ut spåret.

...143mm va? Har en exakt ritning av original KTM 660 skivan kom jag på...
 
Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Det är nog så att den finns där för att skallen på skruvarna som håller skivan inte ska slå i oket. :tummenupp
View attachment 399163

Någon som vet vad bultcirkeln är för dessa hojar? Det hade gjort det lite enklare att rita ut spåret.

...143mm va? Har en exakt ritning av original KTM 660 skivan kom jag på...

Ja precis, nitarna eller skruvarna har jag för mig går där i närheten iaf.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
För att inte överbelasta datorn för mycket skippade jag Ray Tracing den här gången, blev ju rätt bra iaf :)
Både hålet och spåret är nu ritat, ni ser hur hålet blev på andra sidan i reflektionen.

Bromsok2.jpg
 

Lentomannen

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki GPz 900R
Hallon. Hur går det? Jag har oxå haft funderingar på att göra någon liknande. Konstruerar själv i inventor cambereder i camworks och har en Mazak fräs. Ska du knacka programmet i ren isokod? :yoparty
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Snygg modell! Behöver du kompensera cylinderdiametrarna med tanke på eloxeringens tjocklek?

Han som fräser åt mig, gör lite enklare saker också... :hihi

Königsegg bromsok.jpg
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Snygg modell! Behöver du kompensera cylinderdiametrarna med tanke på eloxeringens tjocklek?

Han som fräser åt mig, gör lite enklare saker också... :hihi

View attachment 399256
Har räknat lite på det där, måttet på cylinderdiametrarna är 27,38mm och eloxeringen är ca 20µm tjock så jag hade satt det måttet på 27,4H7 = 27,4 -0/+0,021. Kolvens diameter är 27,28 så eventuellt är de där 0,02mm som diffar både på kolven och cylindrarna ett mätfel och då ska cylinderdiametrarna kanske ligga på 27,45. Men det är ju sjukt låga toleranser som det är... Lämpligtvis fräser man en provbit och eloxerar.

Dock skulle jag gärna vilja veta vad ni tycker om ovanstående, vad bör cylinderdiametern vara tro?
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är originalet eloxerad i hålen? En variant är ju att göra finjusteringen av cylinderdiametern efter eloxeringsbadet.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Kan man ju göra men man vill ju spänna upp stycket så lite som möjligt och därav hade det varit mer produktivt att ha rätt marginal från början. Nu tror inte jag det spelar någon större roll om man har 27,4 eller 27,5 men jag vågar inte lova nått.
DSC_1758.jpg
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Måttet på ritningen stämmer garanterat, får samma mätvärde på alla cylindrarna och kolvarna är mätta till 27,29.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1392102595090.jpg
    uploadfromtaptalk1392102595090.jpg
    31 KB · Visningar: 123

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Alla OK jag haft isär verkar vara eloxerade i loppen.

I långa loppet håller det väl borta lite korrision kan jag tänka mig när skrotet stått utomhus under ett träd i 15 år? =)
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
På tal om O-ringar och bromsok. Vad bör man ha för material i O-ringar som kommer i kontakt med bromsvätska. Nitril? 70 shore?

Är O-ringen mellan blockhalvorna jag funderar främst på?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Nästa projekt:
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1395698819737.jpg
    uploadfromtaptalk1395698819737.jpg
    43.4 KB · Visningar: 136

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Länge sedan sen sist och nej projektet har inte glömts bort eller lagts i någon byrålåda men det har varit en väldigt fin sommar och jag har suttit väldigt många timmar på hojen så det har inte hunnits med.
Nu kommer det dock läggas tid på det. Förra veckan gjorde jag klart fixturen för den yttre halvan och ikväll skrev jag klart programmet för fixturen för den inre halvan, eller ja, så mycket skrivande är det inte i moderna CAM-program. :glömdet

Jag har börjat bereda själva oket och det löser sig nog på en dag eller två om man får sitta med det, men det är inte ofta man har en hel dag över, tyvärr.

Bjuder på två bilder på den färdiga fixturen... Ha de!
DSC_2305.jpgDSC_2336.jpg
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top