Fotbromsen vid lågfart

Sarrow

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Ort
Arvslindan
Hoj
Honda Hornet 600 FA -11
Tycker det funkar rätt bra att dra in koppling och varva till lite då blir gyro effekten i motorn att den vill räta på sig. Alla sätt är bra utom dom dåliga :p
 

Sordid

professionell sjörövare
Gick med
29 Dec 2007
Ort
på gatan i en skokartong
Hoj
KTM 690 SMC -10
Där har du en poäng.
Men jag vart skolad med broms på körskolan i lågfart, dock var det några år sen.

Känns som det vart en väldigt löjlig debatt nu om lågfart.
Alla gör som dom vill och alla har möt olika spelregler och man får anpassa sig till de spelregler som råder där man skall ta kort.

Anledningen till att jag öppna truten var för det lät så fel för mig att inte kunna använda bromsen när man vill dra fram en hoj under 4km/h eller vad som nu klassas som lågfart
Jag bodde i Norge och fick norska sheriffen på mig för stuntträning på ett hjul och fick lägga ner det, började roa mig med att träna balans i lågfart och lek på parkeringar.
Inte det roligaste men dög som tidsfördriv och då brukades bromsarna flitigt ihop med gas och koppling

absolut jag håller med dig förövrigt :)
 

nextpeanut

Landsherre
Gick med
11 Feb 2011
Ort
Gävle
Hoj
CBR F4I Stunt
Var och körde en lektion på körskolan idag och han sa att man ej fick andvända bakbromsen på uppkörningen, då blir man kuggad !!! Vem ska man tro på ?? Ni som kört upp hur gjorde ni ?

Jag tog kort för 6 månader sedan, och bakbromsen får användas! Men farten ska ju regleras med kopplingen och gasen, man får alltså inte gasa på som fan sen bromsa ner etc...
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Kontrollanten på körprovet kommer inte att kugga dig på petitesser utan kommer istället att göra en samlad bedömning på hur du balanserar hojen. Jag har hört talas om personer som fått godkänt på lågfarten trots fotnedslag.

Ja, om inte kontrollanten har en otroligt pissig dag, så borde han släppa småsaker. Min kontrollant måste ha haft en toppendag, för han släppte en hel del. Motorstopp med fotnedsättning i lågfarten, fick ner en kona i högfarten, och det första han sa när vi åkte ur i trafiken var: "Hörrö, det är bara 50 här!" :lol Men han var hygglig, och bedömde helheten, så kortet blev mitt. :tummenupp

Mvh Tompten
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Handbroms? Är det ingen som har det på sin hoj eftersom det inte nämns någonstans?

Det får ju ganska otrevliga konsekvenser att slå till den i låg fart med fullt styrutslag.
Har jag hört...
 
Last edited:

Sarrow

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Ort
Arvslindan
Hoj
Honda Hornet 600 FA -11
Lätt att vi fixar skiten =) Har du nött manöverproven mycket eller?

Har nött lågfarten ett par dagar nu, högfarten och bromsningen har jag gjort en gång på körskola och han tyckte det behövdes finslipas lite bara så i helgen blir det att nöta på högfarten och bromsningen :yoparty
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
tror att det e för att dom vill att man ska kunna reglera hastighet med koppling o gas bara tex för sånna situtioner som man får när man e ute o kör. tex innan rondeller rödljus om det rullar på o man inte behöver stanna om du e med på hur jag tänker.

Mjo visst.
Men varför skulle man inte använda fotbromsen då?
Då kan man ju lika gärna ta bort den :tungan
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Det får ju ganska otrevliga konsekvenser att slå till den i låg fart med fullt styrutslag.
Har jag hört...

Hahaha jag skulle va tyst men kan inte låta bli att undra vem som använder bromsen på fullt styrutslag i lågfart?:rofl
Då får man fan skylla sig själv om man slickar asfalt sen
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Hahaha jag skulle va tyst men kan inte låta bli att undra vem som använder bromsen på fullt styrutslag i lågfart?:rofl
Då får man fan skylla sig själv om man slickar asfalt sen

Noobs? Vilka tydligen läser den här tråden...
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
men vad är den optimala hastigheten som kontrollanten vill ha?

Min körskolelärare sa att gåfart är lagom. Och det är ju faktiskt ganska fort, om man tänker efter. Väldigt många, inklusive mig själv, försöker att köra snigelfart, när man i själva verket kan hålla en lite högre fart, och samtidigt få en mer kontrollerad krypkörning. Det värsta är inte själva balansen, utan att köra banan på rätt sätt. Ta ut svängarna på rätt ställe osv, så att man hamnar rätt vid nästa kona, samt att man hamnar rätt inför vändningen. Fel position kan försvåra det ganska markant.

Jag fick väldigt många bra tips av min lärare. Ta ut svängen rejält innan första konan, utnyttja hela banbredden, så blir det enklare inför nästa. Sen vid sista konan innan vändningen går du ut så brett du kan, så tidigt som möjligt.

Och en sak till, när du leder cykeln i början av övningen, och backar till "startpositionen", parkera cykeln så nära det bakre och yttre strecket som möjligt, så blir första svängen lättare.

Och så gäller det att nöta. :)

Med vänlig hälsning, Tompten
 

Marcozzt

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX750ES -83
Jag körde lågfart med min tzr, vilken har rätt stor svängradie. Blev då tvungen att ligga med fullt styrutslag i princip varje sväng för att hålla mig någorlunda mellan sträcken. Då fick man såklart gasa ibland för att inte vurpa och sedan bromsa ned igen, vilket var okej på båda uppkörningarna!
 

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBX600
Noobs? Vilka tydligen läser den här tråden...

Frågan för tråden var "Är det sant att man får trycka till på fotbromsen emellanåt på lågfartsbanan ?" Fullt styrutslag var inte med i den ekvationen. Inte heller att man skulle tvärnita.

Ska man krypköra går det utmärkt att använda handbromsen för att mjukt justera hastigheten. Finns ingen anledning att "slå till" handbromsen på "fullt styrutslag". Precis som man inte bör ge full gas vid lågfartskörning...

Gas och koppling är dock det som i huvudsak ska reglera hastigheten. Precis som vid vanlig landsvägskörning.
 

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
om man får eller int får använda bakbromsen är stor skillnad runt i landet , vissa förarprövare underkänner minsta lilla man trycker och hävdar att man ska "bara" använda gas och koppling , en del förarprövare nästan uppmanar eleverna att använda bakbromsen för att få bättre balans , det står i föreskrifterna för provet att farten ska styras med gas och koppling men sunt förnuft säger att man använder bakbromsen om den behövs , oftast använder man kopplingen för mycket innan man bromsar så då är det ju kopplingens fel att det gick för fort

farten ska vara jämn gångfart , de är mer petiga på att farten är jämn än att den är låg , i kilometer så är mellan 3 och 5km/h bra , under 3 blir det för svårt och över 5 så är det ju farten som håller balansen och det är fel

såg en kille på bananpiren som tränade krypkörning och han körde i typ 1-2 km/h och jag frågade varför han körde så sakta , han trodde att det skulle vara så , stackaren , sen visade jag hur "fort" han kunde köra och då blev han glad "men då är det ju lätt"

blicken lagom långt fram,jämn hastighet,planera svängarna,glöm för Guds skull int att ha kul oxå
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top