Fortkörning i Norge = (

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
vilket jävla ronk! dom har inte glömt bort mig gaaaah! fick komma ner på stationen o hämta papper om att jag skall infinna mig i rätten den 25 oktober i lilleström.
jobbigt att åka dit och sen ha rättegång i 30 min för att sedan åka hem. nää det blir nog till att ringa dom imorgon och höra om man kan ta det via telefon.

då kanske det blir lite gallerskakning trots allt :3freak

Du har ju giltiga skäl att inte kunna komma dit också. Blir svårt utan körkort...fråga om du kan få dispens :tummenupp
 

Notaro

Angel Racing
Gick med
15 May 2007
Ort
Grästorp/Oslo
Hoj
Suzuki GSXR1000 -07 Till Salu!
Skogstokig om man ska behöva köra slalom mellan 30 skyltar och bergs getter!

:mad:
En liten fundering...
Alltså om man saknar nummerplåten och åker i Norge...
...vad blir det för straff/böter då?

I Sverige är det väl 1500kr i böter om man saknar nummerplåt eller om man har miniskylt?

Hade jag bott i Norge hade jag nog fått åka färdtjänst. Kan vara så frustrerande när det går så låååångsaaaaamt om man ska någonstans.
Ska man bara ut och köra för körandets skull kan det vara skönt att cruisa runt. Men har man bråttom så blir man ju skogstokig om man ska behöva köra slalom mellan 30 skyltar och bergs getter.

Hahahaha!

Fan vad roligt. Denna tråd måste jag bara få lov att ge ett långt inlägg. Bor i Norge sen 11år tillbaka, men först;

-Kör du utan plåt blir du stoppad o kommer inte en meter. Been there done that, 200 meter från garaget. Ordna sig det vettu...:tummenupp
De visar antagligen vägen hem till dig/ut ur landet eller till en av "Veivesenets stasjoner för att köpa en 1-3dagars trafikförsökrad skylt ( ett rött klistermärke med svart (ful ) skrift c:a 5*15cm.
Ett sista alternativ blir väl falken eller liknande service.

INGEN kör utan plåt. Enkelt :rolleyes:

-Att köra fort i Norge funkar bra med ett vaket öga för civilsnutar, poliser menar jag, :Bugar och civila polisbilar.
Dessutom lär man sig efter ett tag vart de står o skjuter laser eller har andra typer av kontroller.
För att öka på den eventuella osäkerheten mot lagens långa arm finns det mycket teknisk utrustning som skjuter i höjden i dagens geek och prylvärld.:banana
Laser och radarvarnare, uppdaterad fotoboks GPS som piper innan alla fotoboxar, oansett om de är på eller inte fixar statistiken på sannsylighets procenten av att mottaga feta böter eller eventuella ???? IDIOTISKA !!!!! fängelsestraff.

-Kör med vett. Mycket trafik, kör lugnt. Ingen trafik - full gas.

Men oansett så finns det aldrig en vattentät plan.
Dont do the crime if you cant sit the time.:yoparty

Enkelt?:va

Fängelsestraff = Idioti.

Detta med fängelsestraff för "minsta" lilla hastighetsöverträdelse är i mina ögon helt sjukt och negativt verkande i modernt samhälle.
Istället för att bygga vägar ( som är sämre än in Tjekkien, Polen eller Kroatien ) så ska man straffas till de grader för att man missade den plötsliga förändringen i hastighets politiken på just denna vägsträcka. Vips så är man på 60-väg och håller t.ex 92km/h.
För en norrman vill denna lilla sekvens med att kanske byta radiokanal på stereon eller göra en "hang-up" på mobilen( för det kostar 2500.- att prata i mobilen samtidigt som man kör ) och glida oskyldigt in i en 60-son medför följande:
C:a 10.000.- i böter till norska stadskassan. Spelar väl egentligen ingen roll med exkt belopp. Dyrt som fan oansett.
Minst 2veckors fängelse.
Inget körkortm på i 12månader.
Dessutom förlorar man ju en halvmånads inkomst(om man inte tar semester e klart ).
Genomsnitts års-lön för en norrman c:a 350.000.- Räkna själv.

Vem är förloraren?
Staten, brottslingen, skattebetalarna eller döds statistiken?
Oansett befinner sig det norska vägnätet befann sig på 60-talet.
Så ha tålamod. De bygger ut och fått motorvägar med otroliga 100 skyltar.
Snack om 110 var det men det gick fort över i media. Låta befolkningen "suse av gårde" så fort går inte. :gnissla
Se den norska filmen "Flåklypa Grand Prix" för mer info.

Varför och hur kan en stadsmakt utöva sådana för mig otroligt stränga straff?
Vi "utlänningar" blir straffade men inte lika hårt.
Hur skulle det sett ut? Herregud.

Hemma i sverige är det väl fortfarande så att det är ganska fult o nästan lite förnedrande att någon gång i sitt liv suttit i fängelse?
Inte vet jag hur det skulle kännas men lite stolthet har man trots allt i kroppen.
I Norge däremot så är det inget speciellt med att någon man känner har skakat galler.
Men tror nog att oansett brott många norrmän har begått som ger ett par veckor i buren så kan du alltid skylla på fortkörning :huvet . Pinsamt? Inget ovanligt att sitta i fängelse här i landet ialla fall.

Men så kör ju inte norrmän så fort heller.... av ovan förklarade skäl kanske.

En gång i skottåret kommer det en Norrman med R (Racer-veksel ) på motorvägen i 137 "norska" blås. Dagen efter i tidningen står det om "vanvittig råkjöring".
Finns det någon norrman som kört i 200km/h undrar jag alltid? .:tungan
Ja så fort vågar inte jag köra i Norge. Det tar jag igen hemma i Sverige eller på Autobahn med straffkostnader lite mer i min plånbok :arsele

Är jag dumsnål kanske:D
Oansettså ska jag inte klaga över mina bestraffningar de sista 16åren.
Växelpengar om man tänker på vad Roadracing kostar.

Orka bry sig. :arsele

Lycka till....

Men glömde en sak....
Norska lagen ger dommarna mer än stora och egna tolkningar av lagen och har den i sin egen hand.
Detta har jag läst om i flera dommar.
Vacker flicka gråter i rätten över att hon hade kärleks sorg då hon körde för fort.
Ung kille med kanske fel kläder eller attityd åker dit och får betydligt fetare straff för exakt samma brott men i ett annat fylke (län ).

Ännu konstigare nu va???

Men vad jag vet så är det ett lotteri. Vet både folk som fått fängelse för hastighetsöverträdelser över 50km/h. Svenskar i norge alltså.


Exakt :)

jahapp, nu verkar det som om det blir fängelse iallfall, jag pratade med norska polisen nyss och dom sa att det skulle bli mellan 15-21 dagar i fängelse. men det kommer att ta lång tid innan jag kan sitta av mitt straff. han sa att det kunde ta fram till jul...

Har en kompis som fick 1månad, han satt 10 dager och blev utkastad.
De hade inte plats till han oansett... LOL

Lycka till. :)

Kjell Arne har inte varit med om mycket i sitt liv verkar det som...
snacka om att dumförklara sig själv :arsele

men han är nog en snel polis för det...

Verkar som om du förstår dig på norrmänn ganska bra.
 
Last edited:

Sportjohan

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2008
Ort
Skövde
Hoj
CBR 600RR -08
Jag körde i 117km/h på 80 väg. 37 km/h för fort i augusti förra året.
Fick behålla kortet i Sverige så jag kunde köra färdigt hoj säsongen.
Sedan var det antingen betala 10200 svenska kronor till Norska staten eller 15 dagar fängelse. Betalade för min frihet. Sedan av med körkortet i Sverige i 6 veckor under vintern.

Jag blev tagen av en fartkontroll med laser. Jag låg först och mina två polare låg precis bakom och klarade sig pga att polisen hade bevis på att jag körde i 117km/h, inget bevis på att dom hade kört så "sakta":tungan

Norge = apdyrt! :huvet
 

tobbe_falun

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2006
Ort
falun
Hoj
R6 -07,fiddy, plastraket
Håll i er nu! nu kommer trummvirveln

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article3899974.ece

(lägg märke till dom låååånga svepande kurvorna på bilden,mmmmm:tungan )

Där har ni dom m.m! sjukt att det blir skriverier i tidningen för något sånt eller hur!? jaja inge mer hojåka i norge för min del iaf!

vad menas egentligen med betingat fängelse 19 dagar?
är det böter 9500 +fängelse ? eller är det att man kan välja?

over and out/ the Råkjører
 

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Bästerås
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
Norska tidningar verkar vara lika roade av att överdriva något helt kopiöst som svenska tidningar är. :D
"En svenske som raste av gårde i hele 157 kilometer på motorsykkel på E6".
Shit, hela 157 Km/h på motorvägen. :eek:
Påminner om när kvällpressen skrev rakt ut om kungens "vansinnesfärd" i sin sportbil på E20 i farter uppåt hela 150 Km/h.. Fy faaan vilken galning!!! :rolleyes:

Nåja, hoppas det löser sig på bästa sätt för trådskaparen i alla fall. :)
 

tobbe_falun

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2006
Ort
falun
Hoj
R6 -07,fiddy, plastraket
Norska tidningar verkar vara lika roade av att överdriva något helt kopiöst som svenska tidningar är. :D
"En svenske som raste av gårde i hele 157 kilometer på motorsykkel på E6".
Shit, hela 157 Km/h på motorvägen. :eek:
Påminner om när kvällpressen skrev rakt ut om kungens "vansinnesfärd" i sin sportbil på E20 i farter uppåt hela 150 Km/h.. Fy faaan vilken galning!!! :rolleyes:

Nåja, hoppas det löser sig på bästa sätt för trådskaparen i alla fall. :)



hade varit liteskillnad om det hade stått hele 157 kilometer på ettansväxel :yoparty ...
dom verkar ha för lite o skriva om helt klart!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Grattis(inte böterna men ändå)

Betingat=villkorligt,gör om det eller något annat straffbart inom 2år så blir det buren i norge.

Om jag inte missminner mig så får man sítta av böterna om man inte kan/vill slanta så möjligheten finns fortfarande att få kost och logi anordnad! ;)

Eller missuppfattade jag att det var din dom?

Henrik
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Håll i er nu! nu kommer trummvirveln

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article3899974.ece

(lägg märke till dom låååånga svepande kurvorna på bilden,mmmmm:tungan )

Där har ni dom m.m! sjukt att det blir skriverier i tidningen för något sånt eller hur!? jaja inge mer hojåka i norge för min del iaf!

vad menas egentligen med betingat fängelse 19 dagar?
är det böter 9500 +fängelse ? eller är det att man kan välja?

over and out/ the Råkjører


Ohhh fröken norge vilken fin...host bollar du har(kollar på länken tittar lite till vänster) , trist att det är så dyrt att köra fort i norge m.m.... men det e svårt att köra lagligt där också ibland... pepar pepar så har ingen politi
tagit oss än. 157Km/h jag undrar värkligen om median skriver det för att vissa att man inte ska kör lite fort.... de borde nog veta att det brukar gå lite fortare på deras vägar ibland... sen att alla normän kör sakta är nog inte riktigt sant. En polare fick häng av en Ford Cosworth när han körde en sväng i norge med sin zx10r.... den bilen gick bra den och ville inte släpa fast det gick runt 250+.. så alla i norge kör inte sakta men de väljer nog väll när de gasar.
 

tobbe_falun

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2006
Ort
falun
Hoj
R6 -07,fiddy, plastraket
UPPDATERING


Nu har jag fått ett brev från länsstyrelsen i dalarna och beslutet är att jag får BEHÅLLA körkortet! WIHOOOO

så 9500 norska i böter samt att jag inte får köra i norge på 10 mån. men jag får behålla kortet i sverige!

Riktigt skönt att slipppa ta om det igen!
så nu är jag glad!
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
stort "grattis" till att du fick behålla körkortet och slapp finkan :tummenupp Dock segt med den sjukt dyra böteslappen :( :mad:


//Fri fart åt folket :tungan
 

nosense

MilleOnAir
Gick med
10 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Tuono 1100rr
UPPDATERING


Nu har jag fått ett brev från länsstyrelsen i dalarna och beslutet är att jag får BEHÅLLA körkortet! WIHOOOO

så 9500 norska i böter samt att jag inte får köra i norge på 10 mån. men jag får behålla kortet i sverige!

Riktigt skönt att slipppa ta om det igen!
så nu är jag glad!

Grattis till att du har lappen kvar, förstår om du varit svettig..

9500:- i böter e svettigt men vad lär man sig av det..

ÅK ALDRIG TILL DET SKITLANDET IGEN.. var där i somras(4:de gången) o åker ALDRIG dit igen, hopplöst missanpassande fartgränser(E6(Europaväg)..50 70 60 50 80 70 50 40 osv, snåla norrmän, dyrt öht, hyrde Hytte för 700 nkr/natt o dom hade mage att ta extra betalt för toapapper som inte fanns ens när vi kom.."jag hyr endest ut hytter o vil du ha papir till do må du köpe de her"

Och ja vi låg på flera ställen under vår vecka där o även om servicen var lite bättre på vissa ställen så var det förbannat dyrt även utan böter, hörde flera norrmän som klagade på att tyskarna tar med sig allt hemifrån i matväg o inte köper en pryl där...undrar vad det kommer sig..

Grymt fint land, mycket att se,grymt fina vägar, men jag säger TACK MEN NEJ TACK! om nån frågar mig.
 
Last edited:

tobbe_falun

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2006
Ort
falun
Hoj
R6 -07,fiddy, plastraket
ja det sved lite i plånboken men det har det varit värt! en hel sommar med en massa roliga norska vägar, ljudet av r6an på 17500 varv i norska tunnlar det är skönsång kan jag lova!

nu är det bara att vänta in våren....
 

addex

OFF
Gick med
10 Sep 2007
Ort
gävle, sthlm
Hoj
hemlig
ja hoppas du lärt dig läxa att inte stanna heller när du kört för fort lovar att du inte ångrar dig om man tänker stanna för dom kan man köra lagligt min åsikt sen om de e sverige eller norge spelar ingen roll bättre väga i norge dock.

ja hoppas du lärt dig läxa att inte stanna heller när du kört för fort lovar att du inte ångrar dig om man tänker stanna för dom kan man köra lagligt min åsikt sen om de e sverige eller norge spelar ingen roll bättre väga i norge dock. go outlaw:)
 
Last edited:

Jobio

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Leksand
Hoj
1998 Honda Cbr 1100xx Superblackbird
9500 låter som en enkel lösning,skulle lätt pynta det för att slippa kåken. Det är bara att buga och bocka. Gratulerar!
Kom till Amsberg i sommar. :)
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Vi kan ju invadera Norge.....så anpassar vi priser & hastigheter till Svensk standard fort som fan, & förbjuder tyskarna...frågor på det?
 

Viken

Hoj i delar
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Åndalsnes
Hoj
Vespa sprint bastardo 221cc 1969
Satan!

Nu var det min (o)tur 141 på 80 väg. Samma pissiga E6:a... en bit före dombås.

Körkortet taget på plats. Allt är underskrivet. Snuten sa att jag kommer att få fängelse. Jag är skriven i Norge, bor och jobbar här.

Hur länge får man sitta för 61km/h för fort på 80 väg? :näsblod
I övrigt var det ingen tok-körning. Lite trafik och vägen var rak.

Satan så less jag är....
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top