Formel 1 för TYST

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Ja, det skall döna lite...
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag såg F1 live förra året och jag välkomnar något lägre ljud. Det var ett enormt ljudtryck och ren smärta utan skydd. Ungefär som en Motörheadkonsert. :D
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
"Börja" gälla? Det har väl gällt fram till nu? ;)

Nu är jag visserligen inget stort F1-fan, men jag har aldrig haft problem med att stå längst fram på hårdrocks-och metalkonserter utan öronproppar, men upplevde det som smått plågsamt när jag i höstas befann mig utanför en F1-bana under pågående race... Är det verkligen så lågt ljud nu att det förstör sporten? Jag har ingen koll på hur lågt det är nu, men spontant känns det ju som att det vore positivt om man kan besöka en bana utan öronproppar, eller är ljudet väldigt mycket lägre utan öronproppar nu än det var utan öronproppar tidigare? Annars borde det ju bara vara skönt att slippa öronpropparna, menar jag. :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hur stor är skillnaden då? Alltså om vi pratar i decibel? För det som det står om nu i alla tidningar är väl bara ett par pensionsmässiga gubbars subjektiva uppfattning om ljudnivån?
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Det är bara Bernie som behöver mer uppmärksamhet till F1 cirkusen.
Ljudnivån har inget med spänningen i loppen att göra.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Motorsport skall låta. PunGt. Speciellt kungaklasserna, det skall vara en helhetsupplevelse.

Vad är nästa steg på utveckligen, top fuel med 92 dB i passeringen? :crash
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Om man kollar på F1 för ljudets skull då gillar man sporten av fel anledningar. Visst, jag hade inget emot ljudet från de gamla V8 sugmotorerna och visst, de nya V6 turbomotorerna har en annan ljudkaraktär som inte alls funkade i TV-produktionen i Melbourne. Men F1-sporten måste hänga med och leda den tekniska utvecklingen om man ska få nån motortillverkare vara intresserade att plöja ner så många miljoner i sporten i det längre perspektivet. När hela industrin ställer om till energisnåla högpresterande motorer måste F1 inte bara hänga med, man måste ta kommandot.

Ljudet kommer framtida TV-produktioner att ordna till, publiken kommer vänja sig. Och vi ska glädjas åt en säsong där vad som helst kan hända, där tillförlitligheten och körskickligheten är viktigare än downforce och där ingen förare ensam kommer avgöra VM halvvägs in i säsongen.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Jag skulle säga att ljudet bidrar till helheten. Den enkla slutsatsen drar jag av att jag tror(!) att en ljudlös motorsport är helt ointressant, liksom en motorsport med helveteshög volym där åskådarna drar på sig en lomhördhet alternativt dövhet.

Så vad är då den magiska siffran? Var ligger gränsen från tyst till ok till jobbig?

Motorsport utan ljudtryck är lika intressant som en konsert utan ljudtryck. Övertyga mig om att kolla på isle of man med ljudkulissen av en elrullstol är lika spännande som superbike-loppet av idag...

http://youtu.be/mRrKhFAlaRw
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Har du sett F1 live?

Om man kollar på F1 för ljudets skull då gillar man sporten av fel anledningar. Visst, jag hade inget emot ljudet från de gamla V8 sugmotorerna och visst, de nya V6 turbomotorerna har en annan ljudkaraktär som inte alls funkade i TV-produktionen i Melbourne. Men F1-sporten måste hänga med och leda den tekniska utvecklingen om man ska få nån motortillverkare vara intresserade att plöja ner så många miljoner i sporten i det längre perspektivet. När hela industrin ställer om till energisnåla högpresterande motorer måste F1 inte bara hänga med, man måste ta kommandot.

Ljudet kommer framtida TV-produktioner att ordna till, publiken kommer vänja sig. Och vi ska glädjas åt en säsong där vad som helst kan hända, där tillförlitligheten och körskickligheten är viktigare än downforce och där ingen förare ensam kommer avgöra VM halvvägs in i säsongen.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Nä det var bättre förr. F1 är ju faktiskt lite utav ett episkt ljudspektakel. Jag stod i Maranello för 2 år sen och ljudet av F1 motorerna hördes över hela stan så man fick gåshud.

F1 SKA vara snabbast, dyrast och mest högljutt så är det bara.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
De vet verkligen hur man dödar en publiksport. Jag undrar hur många tittare de har tappat genom åren genom att förstöra sporten på det vis de gör.
Jag vet fler än mig själv som har tappat intresset för sporten när de inför hårdare reglemente...
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Orka gnälla om en sån här sak.
"Motorsport ska låta!"?
Grottmänniskor...
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Orka gnälla om en sån här sak.
"Motorsport ska låta!"?
Grottmänniskor...

Nä all motorsport behöver inte låta. Jag ser gärna "tysta" fordon så motorsporten kan växa även i dB allergiska länder som sverige.

Men just Formel 1 är ju ett ikoniskt ljud.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top