Fordonsbelysning

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Här diskuterar vi belysning för fordon och det behöver inte vara just för mc.
 

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Ort
Nedre Rakvattnet, Knäckebröhult
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Ja, hur är det EgEntLiGen med LED-lampa i en insats för halogenlampa? Går det genom besiktningen om jag bytt H4 till en LED och ljusbilden inte är helt åt h-e, eller är det upp till den enskilde besiktningsmannen/kvinnan att godkänna efter dagens humör?
Kan ju iofs testa och köra dit med en LED i, men ta med en glödlampa och byta om det skiter sig.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Det ska tydligen ha varit en del jidder ändå och vad som gäller just nu vet jag inte. Dessutom om jag byter till LED och hävdar det är godkända OSRAM vad gör de då? Skruvar ut lamporna och kollar?

1711489084813.png
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ja, hur är det EgEntLiGen med LED-lampa i en insats för halogenlampa? Går det genom besiktningen om jag bytt H4 till en LED och ljusbilden inte är helt åt h-e, eller är det upp till den enskilde besiktningsmannen/kvinnan att godkänna efter dagens humör?
Kan ju iofs testa och köra dit med en LED i, men ta med en glödlampa och byta om det skiter sig.
Blir inte bra i en vanlig reflektor och det märker besiktningen direkt. För att använda LED i halvljus behöver man en sk projektorlampa (med lins) och att armaturen har automatisk nivåreglering.

De kan i princip slå ner på tex Xenon till LED-konverteringar pga helfordonsgodkännande, men sällan de gör det. Jag har sådan konvertering för att få lite mer ljus och att det tänds direkt.

Helljus är det aldrig någon som klagar på, men för säkerhets skull kopplar jag alltid ur extraljusen iom att de är sjukt kraftfulla och ev ligger över tillåten ljuseffekt (vissa länder har sådan i alla fall).
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Blir inte bra i en vanlig reflektor och det märker besiktningen direkt. För att använda LED i halvljus behöver man en sk projektorlampa (med lins) och att armaturen har automatisk nivåreglering.

De kan i princip slå ner på tex Xenon till LED-konverteringar pga helfordonsgodkännande, men sällan de gör det. Jag har sådan konvertering för att få lite mer ljus och att det tänds direkt.

Helljus är det aldrig någon som klagar på, men för säkerhets skull kopplar jag alltid ur extraljusen iom att de är sjukt kraftfulla och ev ligger över tillåten ljuseffekt (vissa länder har sådan i alla fall).
Maza 2 2012 års modell. Original H4 nu med Osrams LED som är godkänt i deras lista.
Utmärkt ljus och inget sagt på bilprovningen nyligen.
Det är inte projektorlinser utan vanlig reflektor.
Kia Niro 2021 med projektorlinser och icke godkända Osram LED,amatörmässig bedömning,strålande (sic) ljusbild.
Multistrada 1000 2006, xenonlampor hel och halv, projektorlins på halvljus, enda kommentaren på de senaste besiktningarna är att helljuset tänder långsamt första upptändningen men att det ju är mitt bekymmer.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Maza 2 2012 års modell. Original H4 nu med Osrams LED som är godkänt i deras lista.
Utmärkt ljus och inget sagt på bilprovningen nyligen.
Det är inte projektorlinser utan vanlig reflektor.
Kia Niro 2021 med projektorlinser och icke godkända Osram LED,amatörmässig bedömning,strålande (sic) ljusbild.
Multistrada 1000 2006, xenonlampor hel och halv, projektorlins på halvljus, enda kommentaren på de senaste besiktningarna är att helljuset tänder långsamt första upptändningen men att det ju är mitt bekymmer.
Då är det LED som är så pass svaga att ljuset inte blöder över. För det är vanligen problemet med LED, att de har väldigt mycket mer tryck i ljuset. Som om man stoppat i en 500W halogen eller nåt.
Jag har funderat på att fixa nåt till mina dimljus som är det enda som inte är konverterat på bilen och då måste jag välja LED som är nedtrimmat lite - finns sådana för just dimljus, men som tyvärr kostar en bit över tusenlappen per par.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Då är det LED som är så pass svaga att ljuset inte blöder över. För det är vanligen problemet med LED, att de har väldigt mycket mer tryck i ljuset. Som om man stoppat i en 500W halogen eller nåt.
Jag har funderat på att fixa nåt till mina dimljus som är det enda som inte är konverterat på bilen och då måste jag välja LED som är nedtrimmat lite - finns sådana för just dimljus, men som tyvärr kostar en bit över tusenlappen per par.
De är ju godkända så givetvis är det inte vansinniga effekter, ljusmängden subjektivt är mer men inte massor mer och färgtemperaturen är vitare vilket bidrar till bättre ljus.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Då är det LED som är så pass svaga att ljuset inte blöder över. För det är vanligen problemet med LED, att de har väldigt mycket mer tryck i ljuset. Som om man stoppat i en 500W halogen eller nåt.
Jag har funderat på att fixa nåt till mina dimljus som är det enda som inte är konverterat på bilen och då måste jag välja LED som är nedtrimmat lite - finns sådana för just dimljus, men som tyvärr kostar en bit över tusenlappen per par.
Jag har konverterat mina dimljus till LED och rycker sladdarna när det är dags att besiktiga. De är ganska kinkiga på dimljuskonvertering sen några år tebax även fast säkert nån har fått igenom det med . Än så länge har jag inte fått nerslag på LED-konverterade positionsljus men sist muttrade han lite om det med fast utan att sätta det på pränt.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag har konverterat mina dimljus till LED och rycker sladdarna när det är dags att besiktiga. De är ganska kinkiga på dimljuskonvertering sen några år tebax även fast säkert nån har fått igenom det med . Än så länge har jag inte fått nerslag på LED-konverterade positionsljus men sist muttrade han lite om det med fast utan att sätta det på pränt.
Gäller att välja en bra station som inte är så petiga med byråkrati, utan mer funktion och säkerhet. Jag har en som jag alltid väljer numera där de inte lägger fokus på fel saker.

LED i bakre ljus (utom just dimljuset som jag behåller iom att det är 25W och smälter snö som kan göra bilen helt vit och osynlig bakåt i busväder) och LED i p-lamporna fram sedan många år. Alltid i helljuset numera, men lite olika på bilarnas halvljus beroende på vad som suttit där innan.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Gäller att välja en bra station som inte är så petiga med byråkrati, utan mer funktion och säkerhet. Jag har en som jag alltid väljer numera där de inte lägger fokus på fel saker.

LED i bakre ljus (utom just dimljuset som jag behåller iom att det är 25W och smälter snö som kan göra bilen helt vit och osynlig bakåt i busväder) och LED i p-lamporna fram sedan många år. Alltid i helljuset numera, men lite olika på bilarnas halvljus beroende på vad som suttit där innan.
Jag har konverterat somliga av mina helljus till Xenon och det är ju som bekant lugnt vad gäller bes men skulle jag gjort det idag hade jag nog valt LED för att slippa ballaster och en massa extra kabeldragning. Jag har varit med om att stationer som är "bra" ett år har fått nerslag och nya direktiv året efter och därför slår ner på sånt som gick bra året innan. Att konvertera back-(inte bak)-ljus är också en nobrainer
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag har konverterat somliga av mina helljus till Xenon och det är ju som bekant lugnt vad gäller bes men skulle jag gjort det idag hade jag nog valt LED för att slippa ballaster och en massa extra kabeldragning. Jag har varit med om att stationer som är "bra" ett år har fått nerslag och nya direktiv året efter och därför slår ner på sånt som gick bra året innan. Att konvertera back-(inte bak)-ljus är också en nobrainer

Man använder "mysteryshoppers aka mindreåriga" som besöker statliga ställen som systembolag för och kolla så legkontroll sköts.Samma kan göras på privata bilprovningar med "mystery car owners med fel".

Även vanligt att anlita dessa för och kolla om butiksanställda är trevliga mot kunder , då på uppdrag av ägaren av helt vanliga butiker.

Dåliga besiktningsfirmor blir av med tillstånd
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Man använder "mysteryshoppers aka mindreåriga" som besöker statliga ställen som systembolag för och kolla så legkontroll sköts.Samma kan göras på privata bilprovningar med "mystery car owners med fel".

Även vanligt att anlita dessa för och kolla om butiksanställda är trevliga mot kunder , då på uppdrag av ägaren av helt vanliga butiker.

Dåliga besiktningsfirmor blir av med tillstånd
Ja Dekra blev av med sin ackreditering härförleden
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har konverterat mina dimljus till LED och rycker sladdarna när det är dags att besiktiga. De är ganska kinkiga på dimljuskonvertering sen några år tebax även fast säkert nån har fått igenom det med . Än så länge har jag inte fått nerslag på LED-konverterade positionsljus men sist muttrade han lite om det med fast utan att sätta det på pränt.
Som jag fick det förklarat för mig på en besiktningsstation med förra bilen som hade LED i dimljusen som jag fick underkänt på för otillåten ändring.
Jag bytte till vanliga lampor och besiktigade om på en annan station.
Jag berättade för killen som gjorde ombesiktningen att jag hade fått underkänt för otillåten ändring på dimljusen för att förra ägaren hade stoppat in LED som inte gav någon ljusbild alls och inte heller lyste nämnvärt. Dom lyste i princip som DRL:er och det var det jag använde dom för.
Han sade att jag inte hade behövt byta tillbaka egentligen. Det hade räckt med att koppla ur dom eller dra säkringen. Lyser dom inte så är det OK eftersom dimljus inte är ett krav att ha.
Men han sade också att de som var nya som besiktningsmän hellre underkände än godkände en sådan sak även om dom inte kunde blända någon.
De mer erfarna brukade istället göra bedömningen att om det inte rimligen kunde blända någon så är det OK eftersom dom i huvudsak kollar på att bilen är trafiksäker.
Dvs hade jag kommit dit första gången så hade dom troligen blivit godkända.
Rätt eller fel. Men dom var i vart fall inte trafikfarliga då dom gav så lite ljus att dom inte kunde blända någon. Men rent principiellt så var det ju faktiskt en icke tillåten ändring även om den i sig inte var trafikfarlig.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top