Folksams handläggande av mc-skada

Arne_Duck

Fuck a duck... please!
Gick med
31 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
ZX10r -04, ZX6r -98
Jag råkade ut för en incident i sthlm den 29/7 09, blev lätt påkörd bakifrån vid ett rödljus, hojen till verkstad (helt okörbar kamelhoppande hoj). Anmälan till försäkringsbolaget Folksam via telefon samma dag och via papper dagen efter.

Frid och fröjd tror jag. Men si, Folksam i sitt allsmäktiga vetande skickar sedan papprena vidare till Vesta, trots att Motparten är försäkrad hos Volvia vid olyckstillfället. Visst mannen bytte till Vesta efter Juli men alla papper säger Volvia.
Men Folksam utgår från att deras kunder är idioter som inte vet var de är försäkrade och dubbelkollar inte uppgifterna. På frågan från mig idag om de ens läst hela min anmälan så blev mannen ifråga ganska sur....

Till slut så kom ändå papprena till Volvia den 1/9-09 En hel månad efter att jag lämnat in anmälan. Helt oacceptabelt.

Motparten har enl Folksam inte lämnat in sin anmälan och då tycker de inte att det spelar någon roll att de slarvat "det hade tagit lika lång tid ändå". Men det är inte sant. Då hade ju Volvia haft möjligheten att skicka brev till sin kund 30dagar tidigare än vad som nu sker.
Folksam har dessutom mage att skylla ifrån sig på Vesta och tycker att de borde ha skickat uppgifterna vidare, men jag är ju kund hos Folksam så det är de som skall göra detta. Även om det är motpartens bolag som skall stå för rep.
Sedan häver han ur sig att "om jag hade haft helförsäkring så hade vi löst allt detta".....

Kontentan blir ju att jag står utan motorcykel under en stor del av säsongen, får betala full försäkring utan att kunna utnyttja mc'n.
Allt detta hade jag sluppit om jag trafikförsäkrat och skött kontakten med motpartens bolag själv. Då hade jag haft min hoj hemma och klar nu.

Så, bye, bye SMC-försäkring. Nu blir det trafik hos Vesta(Ironiskt nog). Och troligen bye, bye smc också. Vi får la se.....

Jag förväntar mig inte några svar men nu har jag fått skriva av mig iaf
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Undrar om vi har samma handläggare. Min blir sur när jag ringer och vill ha ett datum när de kommer bli klara med sin handläggning.
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Alla kan göra misstag, även de som jobbar som handläggare på försäkringsbolag.

När misstag uppdagas så kompenserar man dock kunden på rimligt sätt. Minsta ersättningen för slarv i detta fall tycker jag är att de efterskänker försäkringspremien för den tid som din hoj stått på verkstad.

Påtala detta som önskemål/krav. Får du nej så gå högre upp bland chefer och fråga om de vill ha kvar sina kunder(på ett trevligt sätt).
 

Paradox

Dennis
Gick med
21 Aug 2009
Ort
Västerhaninge
Hoj
Suzuki GSX750F-25kw, -02
Bara för er som undrar...

Jag förväntar mig inte några svar men nu har jag fått skriva av mig iaf

Vafan :S?! Jag som precis satt och klurade om jag skulle teckna smc försäkringen.....
Det här låter ju helt jävla banalt?! Får de ens göra såhär :S?!
Usch, fy och blä för folksam -.-....
 

Krutan08

Bulta bomben!
Gick med
26 Aug 2009
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki GSR
De lilla jag haft å göra med Bilsport & Mc har varit kanon, så dem vill jag iaf rekommendera.
 

carlb

jaaa backelit jaaaa
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph D675, KTM 250 EXC, Wilier Izoard
Vafan :S?! Jag som precis satt och klurade om jag skulle teckna smc försäkringen.....
Det här låter ju helt jävla banalt?! Får de ens göra såhär :S?!
Usch, fy och blä för folksam -.-....



Se upp med SMC-försäkringen. Självrisken är löjligt hög. Tror du kan få i det närmsta samma premie om du ringer runt lite med betydligt bättre självrisker.
 
  • Gilla
Reaktioner: tcg

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Se upp med SMC-försäkringen. Självrisken är löjligt hög. Tror du kan få i det närmsta samma premie om du ringer runt lite med betydligt bättre självrisker.

Grejen med SMC försäkringen är väl att den gäller på bana, eller har jag missuppfattat detta?

Har även läst att om man kraschar på bana så kan man själv skaffa delar, meka själv och skicka kvitton till Folksam-SMC?

Bekräfta/dementera gärna...
 

Paradox

Dennis
Gick med
21 Aug 2009
Ort
Västerhaninge
Hoj
Suzuki GSX750F-25kw, -02
Grejen med SMC försäkringen är väl att den gäller på bana, eller har jag missuppfattat detta?

Har även läst att om man kraschar på bana så kan man själv skaffa delar, meka själv och skicka kvitton till Folksam-SMC?

Bekräfta/dementera gärna...


Utökad giltighet vid SMC-utbildning

Vid mc-utbildning anordnad eller godkänd av SMC tillämpas inte de undantag i mc-försäkringarna som normalt gäller vid bankörning.

Våra mc-försäkringar gäller alltså som vid vanlig körning.

Källa: http://folksam.se/forsakringar/mc/tungmc/1.10547
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Utökad giltighet vid SMC-utbildning

Vid mc-utbildning anordnad eller godkänd av SMC tillämpas inte de undantag i mc-försäkringarna som normalt gäller vid bankörning.

Våra mc-försäkringar gäller alltså som vid vanlig körning.

Källa: http://folksam.se/forsakringar/mc/tungmc/1.10547

Den länken fungerar inte och länken från SMCs vanliga försäkringsvillkor står inte detta:
http://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf/vLookUpFiles/S8984.pdf/$FILE/S8984.pdf

Känns lite lajbans att det inte står i deras försäkringsvillkor...
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Så, bye, bye SMC-försäkring. Nu blir det trafik hos Vesta(Ironiskt nog). Och troligen bye, bye smc också. Vi får la se.....

Skittråkigt bemötande från Folksam må jag säga! Och jag förstår dig om du är irriterad över situationen, det hade nog också jag varit!

Men jag hänger inte riktigt med på logiken kring vad SMC har med detta ärende att göra eller vad SMC hade kunnat förändra för att detta skulle funkat bättre när väl skadan var ett faktum!? Du får gärna förklara så jag hänger med på dina tankegångar!?

Mvh!
// Niklas
 

Paradox

Dennis
Gick med
21 Aug 2009
Ort
Västerhaninge
Hoj
Suzuki GSX750F-25kw, -02
Den länken fungerar inte och länken från SMCs vanliga försäkringsvillkor står inte detta:
http://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf/vLookUpFiles/S8984.pdf/$FILE/S8984.pdf

Känns lite lajbans att det inte står i deras försäkringsvillkor...

Funkar prima för mig....?
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Funkar prima för mig....?

Klickar jag på den sidan kommer jag till Tung MC:
"Vi kan erbjuda både vanlig Åretrunt- och 35 års-försäkring. Båda finns som hel- och halvförsäkring. De gäller för föraren och personer skrivna och bosatta på samma adress som föraren. 35 års-försäkringen gäller bara för personer över 35.

Förare och passagerare ska använda lagstadgad hjälm och säkerhetsdräkt. Vi ställer dessutom vissa krav vid nattparkering."
 

Paradox

Dennis
Gick med
21 Aug 2009
Ort
Västerhaninge
Hoj
Suzuki GSX750F-25kw, -02
Klickar jag på den sidan kommer jag till Tung MC:
"Vi kan erbjuda både vanlig Åretrunt- och 35 års-försäkring. Båda finns som hel- och halvförsäkring. De gäller för föraren och personer skrivna och bosatta på samma adress som föraren. 35 års-försäkringen gäller bara för personer över 35.

Förare och passagerare ska använda lagstadgad hjälm och säkerhetsdräkt. Vi ställer dessutom vissa krav vid nattparkering."

Och så sneglar du liiite ned till höger så står det jätte stort och fint:

Utökad giltighet vid SMC-utbildning

Vid mc-utbildning anordnad eller godkänd av SMC tillämpas inte de undantag i mc-försäkringarna som normalt gäller vid bankörning.

Våra mc-försäkringar gäller alltså som vid vanlig körning.

God du är MC förare, tunnelseende borde inte vara din grejj ;)

http://folksam.se/forsakringar/mc/smcforsakringen
där har du ännu bättre info =)
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: tcg

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Och så sneglar du liiite ned till höger så står det jätte stort och fint:

Utökad giltighet vid SMC-utbildning

Vid mc-utbildning anordnad eller godkänd av SMC tillämpas inte de undantag i mc-försäkringarna som normalt gäller vid bankörning.

Våra mc-försäkringar gäller alltså som vid vanlig körning.

God du är MC förare, tunnelseende borde inte vara din grejj ;)

Hahaha! Det stämmer ju! :Bugar

Välj en av två ursäkter:
1. Brukar bara vara massa reklam där ute i kanterna så jag filtrerar bort sånt som inte står mitt på hemsidor.

2. Jag sitter och tittar ut genom kontorsfönstret på solskenet och klarblå himlen och önskar att jag ska kunna gå hem snart. Därav att jag inte läste hela sidan. :tungan
 

Paradox

Dennis
Gick med
21 Aug 2009
Ort
Västerhaninge
Hoj
Suzuki GSX750F-25kw, -02
Hahaha! Det stämmer ju! :Bugar

Välj en av två ursäkter:
1. Brukar bara vara massa reklam där ute i kanterna så jag filtrerar bort sånt som inte står mitt på hemsidor.

2. Jag sitter och tittar ut genom kontorsfönstret på solskenet och klarblå himlen och önskar att jag ska kunna gå hem snart. Därav att jag inte läste hela sidan. :tungan

3. Du sneglar på din chefs heta :tuttar!!!

:D
 

Arne_Duck

Fuck a duck... please!
Gick med
31 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
ZX10r -04, ZX6r -98
"Grejen med SMC försäkringen är väl att den gäller på bana, eller har jag missuppfattat detta?"

Jo, tanken när jag tog försäkringen var ju att det skulle bli lite banåkning. Men så lackade vi om hojen under vintern och då kändes det inte helt bra att ta ut den på bana för vilket bolag vill ersätta lack för 30 000 på en 35 000kronors hoj...?

"Men jag hänger inte riktigt med på logiken kring vad SMC har med detta ärende att göra eller vad SMC hade kunnat förändra för att detta skulle funkat bättre när väl skadan var ett faktum!? Du får gärna förklara så jag hänger med på dina tankegångar!?"

Självklart har ju inte smc något direkt med detta att göra, anledningen till att jag kanske skippar även dem är ju att jag inte utnyttjar smc-medlemskapet till något annat än smc-försäkringen hos Folksam, och har jag inte den så finns det inte någon anledning för mig att vara medlem.

Är hojen man har värde runt 50 000 eller mindre så finns det ingen anledning att ha något annat än en trafikförsäkring. Det blir alltid billigare och enklare i längden. Ärendet hade ju varit avgjort nu om jag skött det själv.

Tilläggas här skall att jag inte fick en ursäkt för slarvet från folksam innan jag påpekade att jag spelar in alla mina telefonsamtal.....
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: tcg

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
"om jag hade haft helförsäkring så hade vi löst allt detta".....

de där har jag fått höra förut från IF och TrygHansa när jag blivit påkörd med bilen.
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Och så sneglar du liiite ned till höger så står det jätte stort och fint:

Utökad giltighet vid SMC-utbildning

Vid mc-utbildning anordnad eller godkänd av SMC tillämpas inte de undantag i mc-försäkringarna som normalt gäller vid bankörning.

Våra mc-försäkringar gäller alltså som vid vanlig körning.

De undantag som normalt gäller vid bankörning tillämpas alltså inte av er vid mc-utbildning på bana anordnad eller godkänd av SMC.

Om föraren har genomfört full SMC mc-utbildning och därefter kör en "vanlig" bankörning utan koppling till SMC, gäller då försäkringen utan att tillämpa de undantag som normalt gäller vid bankörning?
 

AshT4

Va'e'dee??
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Svintrinnda
Hoj
Gsx-r 600 (såld), Er-6 n (Vardags moppe), Gsx-r 1000 (kan vara Filip Backlunds gammla racehoj :D)
Obs!

Obs!! Litet varningens finger ang VESTA:pangihuve!

Vänta dig INTE ett bättre bemötande från Vesta:pangihuve OM du skulle vara tvungen att nyttja dom efter en olycka. Och räkna inte med att dom ersätter NÅGON form av skador. Det är ett bullshitbolag utan dess like, anledningen till att deras premier och självrisker är så låga är för att dom inte betalar ut något.

När du får försäkringsbrevet så läs nogrant igenom villkoren och tänk igenom hur dom kan vrida det till att dom inte dom inte ska behöva betala något.
Var inte rädd att använda din fantasi!!!

Men med tanke på att du bara ska ha trafik och tänker att du ska göra allt jobbande och jagande efter en skada själv så är väl Vesta:pangihuve ett bra alernativ, förvänta dig bara inget från dom...
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top