Folk dör ju för faen?!!

Pirate

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Känner igen syndromet.
Starka individer slår av på takten och kör efter egen förmåga.
Svaga gasar för att vara "en av dom".

Så enkelt är det.
 

EriF89

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Ort
Uppsala
Hoj
1999 hornet 600 + gammelkawan
Jag känner igen mig i det du säger från de få gånger jag kört med andra "ungtuppar". Det är en hårfin balans mellan att köra över sin förmåga och att köra så långsamt att körglädjen försvinner, särskilt för oss sporthojsägare, där körglädjen består av att man uppskattar g-krafter och skrikande motorer snarare än kvittrande fåglar och naturlandskap.

Det är svårt att komma till insikten att man ger efter för grupptryck men jag gjorde det senast jag körde i större grupp och jag kan säga att jag definitivt inte var ensam om att påverkas. Det värsta är att jag tror att det kommer att gå fort nästa gång också, ny hoj i kombination med att man inte vill att de andra ska behöva vänta på en gör att det är svårt att stå emot. Låter skitdumt så klart, men många som har skrivit i denna tråd är inte ens medvetna om att de påverkas av grupptrycket så om någon tycker det så är det något jag kan ta. Jag tänker försöka lägga mig sist och hålla mig till lagliga hastigheter men det är som sagt inte en lätt sak. Det gäller att ta vara på de roliga saker som faktiskt är lagliga och inte alltför riskabla, t.ex. att inte släppa på gasen i bra kurvor och kraftiga accelerationer (utan slip-on).
 

succe

Hojtroll
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Mumindalen
Hoj
Offroad
Tycker likadant som T,S Det är kul att köra tillsammans,faktiskt lagom om man är 2 st och har samma körstil helst!Men det kan spåra ur
i bland speciellt om man hänger på folk man inte känner så bra eller att man känner någon men inte hetsporren längst fram, och tempot ska höjjas och man triggas att hänga med i hastigheter man kanske inte 100% behärskar.Brukar då slå av på gasen!
Väljer oftast numera att åka själv och möta upp de andra vid ett fik typ.
Då kan man både umgås och åka i sitt eget häärliga tempo och njuta...
 

Löjtnant

Bannad
Gick med
23 May 2011
Ort
Enskede
Hoj
R1
Det är ingen, ingen som bryr sig när du är död. Du valde att köra,din mor sa att det var vansinnigt för att hon älskade dig, och fortfarande gör. Men nu är du död och inget kan trösta dina barn.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Jajemän, förstår, men handlingsmässigt förändras inget, om inte med "att bry oss" menas att hela gruppen måste sänka sig till den "lägsta nivån" jämt och ständigt.

Jag kvarstår vid att varje individ måste komma ihåg att det är eget ansvar som gäller, man kommer inte undan det, vare sig man kör själv, i grupp eller är jagad av polisen.

Att köra mc är en individuell aktivitet så självklart ligger ansvaret för HUR hos föraren och ingen annan stans!

Om du/jag förändrar något i vår körning när vi upptäcker en medmänniska som kör farligt är helt och hållet upp till dig/mig att bestämma helt själv!

Min uppmaning är dock att vi skall ha i åtanke att det kanske är jag som ligger framför honom/henne som faktiskt påverkar bara av min blotta existens/närvaro. Och att jag i så fall KAN påverka honom/henne till en säkrare körning...om jag vill/bryr mig! Samma sak gäller självklart även om jag ligger bakom honom/henne!

Det finns flera sätt, bara det funkar är det ett bra sätt!

Mvh!
// Niklas
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Fasiken gnällkärring :D du åldras ju fortare än jag ju!! :D

Har aldrig lagt in aspekten på andra fordon då jag trodde att det var en självklarhet: Bikerbitch, hoppa nu åter i gungstolen för din obligatoriska sovstund!! :D

Puss på dig!! :krama

Gubbdjävel! :tuttar
Åldras mentalt ja, men fysiskt är du fan så mycket äldre ;)
/ M.oraltjärringen
 

Rol

kvalitetsolja.se
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Göteborg (Torslanda)
Hoj
Husabusa 650 till salu, -98 BUELL S1 TURBO(såld)
Köp motard istället

Går inte lika fort och man gör inte illa sig lika mycket, MEN man kan leka och ha kul på annat sätt, framhjul, bakhjul, börna :yoparty

Dessutom skönare och utseendemässigt är det grymt ;)

Också blir man ett föredöme i trafiken med motardmoppe, det e inte många sporthojar som hänger med när det börjar svänga, för att inte tala om dessa helvetes rondeller man hatade när man åkte sporthoj, dom tar man gärna 3-4 varv i med glädje.
Jag har aldrig ägt någonting som gör att man lämnar hjärnan hemma förut, det har bara varit urkopplad.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
En sak i det här sorgliga jag har märkt är att folk säger "Han/hon dog när han/hon körde hoj så nu säljer jag och ska aldrig mer köra".

Om jag skulle köra ihjäl mig skull jag inte vilja att andra lägger ner en verksamhet de älskar bara för det. Det finns mycket värre sätt att kila vidare på än att göra det när man gör något man älskar.
 

Rol

kvalitetsolja.se
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Göteborg (Torslanda)
Hoj
Husabusa 650 till salu, -98 BUELL S1 TURBO(såld)
En sak i det här sorgliga jag har märkt är att folk säger "Han/hon dog när han/hon körde hoj så nu säljer jag och ska aldrig mer köra".

Om jag skulle köra ihjäl mig skull jag inte vilja att andra lägger ner en verksamhet de älskar bara för det. Det finns mycket värre sätt att kila vidare på än att göra det när man gör något man älskar.

Håller med ovanstående fullständigt, själv brukar jag tänka att det var inte meningen att jag skulle dö här & nu om det har varit nära någongång, lika bra att leva fullt ut det är större risk att jag slinter i trappen & drar skallen i betongen.
 

Smagatusk

Guest
Det finns mycket värre sätt att kila vidare på än att göra det när man gör något man älskar.

Du kanske kan förklara för mig varför det är så vanligt att säga "han dog åtminstonde när han gjorde nå´t han älskade".

Ska det vara en tröst?

Hade jag dött när jag låg och knullade hade jag blivit skogstokig. Slå ihjäl mig när jag diskar istället. Helt ok för min del.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Du kanske kan förklara för mig varför det är så vanligt att säga "han dog åtminstonde när han gjorde nå´t han älskade".

Ska det vara en tröst?

Hade jag dött när jag låg och knullade hade jag blivit skogstokig. Slå ihjäl mig när jag diskar istället. Helt ok för min del.

På något sätt tycker jag att det skulle kännas bättre att knaka av glad än förbannad och med diskmedel upp till armbågarna.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top