Flygolyckor, flygrädsla mm

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Räknas det med att man har hånglat med en främmande tös
på 10000 för att komma med i klubben?
Själv tycker jag hångla med främmande är vassare än ligga
med frun
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Räknas det med att man har hånglat med en främmande tös
på 10000 för att komma med i klubben?
Själv tycker jag hångla med främmande är vassare än ligga
med frun
Otrohetsgränserna är svåra att komma överens om.

On topic så kan man undra om inte supermakterna har atomubåtar som glider runt i södra indiska oceanen och signalspanar i smyg?
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Har precis bokat en resa till NY. I ett svagt ögonblick glömde jag lixom bort varför jag tvekade på att hänga med från början. :näsblod

8 jävla timmar på ett flygplan. En hel satans arbetsdag. Hur fördriver man tiden? Krökar? Jag kan inte sova sittandes. Får man ligga i gången.!? (inte ligga-ligga alltså) Om man håller sig åt sidan.?

Hur stor är sannolikheten för att bli kapad? Det måste väl någon ha räknat ut?

Nä. Fan. Nu är det bara att bita ihop och hoppas:

Att det inte sitter småbarn inom skrikhåll.
Att planet inte är fullt av helskäggiga män med turban.
Att dom delar ut sömntabletter när man kliver ombord så man kan sova sig igenom eländet.
Att piloten inte är packad å gör sitt jobb utan misstag. :död
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Bota flygrädslan med chockterapi? Kombon gamla sovjetiska flygplan och Nord Korea borde bli ganska spännande...

http://www.di.se/artiklar/2014/4/7/sovjetisk-flygkavalkad-i-nordkorea/

Sovjetisk flygkavalkad i Nordkorea
Är du intresserad av gamla flygplan och villig att tumma lite på säkerheten? Då kan en flygresa till Nordkordea vara något för dig, skriver The Wall Street Journal.

Det är brittiska resebyrån Juche Travel Services som står bakom idén om chartrade resor med gamla flygplan till Nordkordea.

Resan startar i Peking och därifrån får deltagarna flyga i ett gammalt ryskt tvåmotorigt plan av modell Tupolev Tu-204 till Nordkoreas huvudstad Pyongyang.

Denna modell är från 90-talet, men bolaget flyger även resenärer i flygplan tillverkade av ryska Ilyushin, Antonov och Tupolev. Modellerna från de ryska flygplanstillverkarna Ilyushin och Antonov är från 70-talet, uppger The Wall Street Journal.

Nordkoreas kommersiella flygbolag Air Koryo sägs använda sina flygplan betydligt längre än de 25 till 30 år som är bruklig livstid för större flyg.

Juche Travel Services har funnits sedan 2012 och har fram till i dag genomfört tolv resor, både för engelsktalande och tysktalande.
 

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Ort
Danmark
Hoj
KTM LC4 x2
[SUP][/SUP]
Har precis bokat en resa till NY. I ett svagt ögonblick glömde jag lixom bort varför jag tvekade på att hänga med från början. :näsblod
....
Att det inte sitter småbarn inom skrikhåll.
Att planet inte är fullt av helskäggiga män med turban.
Att dom delar ut sömntabletter när man kliver ombord så man kan sova sig igenom eländet.
Att piloten inte är packad å gör sitt jobb utan misstag. :död

Sömntabletter tar man själv med och slipper därmed oroa sig över samtliga punker i listan. :sova

Så brukade jag i alla fall göra när jag skulle tjänstgöra i Taiwan (lång och tråkig flygning).
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Man kan vara vaken länge innan flygresan så att kroppen är inställd på sömn när man kliver ombord..
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Apropå att svimma, är det någon som vet vad folk har för problem som de börjar gasta om att de behöver läkarhjälp? Har varit med tre gånger om att de ropar ut att eventuellt läkare skall kontakta kabinpersonalen, sist förra veckan faktiskt.

Det var ju förresten någon stackars tant som dog på väg hem från Thailand som det blev ett jävla liv om, att de kunde gått ner i Moskva men de sket i det.

Någon som sett dödingar på planet? Är det sant att man sätter sopsäck på dem? Jag har hört det. :gnissla

Kabinpersonalen har grundläggande första hjälpen utbildning och ibland kan det vara lite svårt att bedöma en insjuknad passagerare och hurvida man kanske måste landa. Då ropar man hellre på en läkare/sjuksköterska som har mer utbildning och kan lättare bedöma.

Avlidna passagerare låter man oftast vara kvar i stolen, om möjligt lägger man en filt över och släcker runtom och flyttar passagerarna som sitter i närheten.

Reserverar mig för stavfel och särskrivningar, skickat från min surfplatta och jag trivs inte med att skriva på skärmen...
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
WTF :va

http://www.dn.se/nyheter/varlden/ville-kapa-plan-med-toblerone/

Ville kapa plan med Toblerone
Den unge finländaren viftade med en Toblerone och krävde att planet skulle flyga till OS i Sotji. Nu står 23-åringen inför rätta i Hong Kong.

Händelsen inträffade den 14 februari ombord på en av Cathay Pacifics flighter från Amsterdam till Hong Kong, skriver South China Morning Post enligt Reuters.

Enligt två flygvärdinnor ska den 23-årige finländaren ha gått mot cockpit med två filtar virade om huvudet och en annan över axlarna – som en mantel. I handen ska han ha hållit en Toblerone ”som ett svärd”.

– Han sade ”Jag rånar planet nu. Jag vill se OS i Sotji och behöver stiga av planet nu”, berättade flygvärdinnan Leung Hiu-lun inför rätten i Hong Kong i torsdags och fortsatte:

– Han var rasande. Han fick mig att känna det som att han försökte utsätta flygplanet för fara.

Flygvärdinnan hävdar dock att 23-åringen inte var våldsam och säger att han bara viftade med chokladkakan medan han talade.

Finländaren ska även ha hotat att bomba planet.

En finsk passagerare, som är före detta polis, satte tillsammans med en besättningsman handbojor på 23-åringen efter order från kaptenen. De satte även handbojor på hans ben. När frukosten hade serverats somnade den unge finländaren. Vid ankomsten till Hong Kong greps han och fördes till en psykiatrisk inrättning.

23-åringen misstänks nu för förargelseväckande beteende och för att ha kommit med ett falskt bombhot. Inför rätten i torsdags berättade han att allt var ett skämt. Han sade att han ville roa de andra passagerarna. Förhören fortsätter på onsdag nästa vecka.


Misstänker visst inslag av :fyllisar innan händelserna...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
WTF :va

http://www.dn.se/nyheter/varlden/ville-kapa-plan-med-toblerone/

Ville kapa plan med Toblerone
Den unge finländaren viftade med en Toblerone och krävde att planet skulle flyga till OS i Sotji. Nu står 23-åringen inför rätta i Hong Kong.

Händelsen inträffade den 14 februari ombord på en av Cathay Pacifics flighter från Amsterdam till Hong Kong, skriver South China Morning Post enligt Reuters.

Enligt två flygvärdinnor ska den 23-årige finländaren ha gått mot cockpit med två filtar virade om huvudet och en annan över axlarna – som en mantel. I handen ska han ha hållit en Toblerone ”som ett svärd”.

– Han sade ”Jag rånar planet nu. Jag vill se OS i Sotji och behöver stiga av planet nu”, berättade flygvärdinnan Leung Hiu-lun inför rätten i Hong Kong i torsdags och fortsatte:

– Han var rasande. Han fick mig att känna det som att han försökte utsätta flygplanet för fara.

Flygvärdinnan hävdar dock att 23-åringen inte var våldsam och säger att han bara viftade med chokladkakan medan han talade.

Finländaren ska även ha hotat att bomba planet.

En finsk passagerare, som är före detta polis, satte tillsammans med en besättningsman handbojor på 23-åringen efter order från kaptenen. De satte även handbojor på hans ben. När frukosten hade serverats somnade den unge finländaren. Vid ankomsten till Hong Kong greps han och fördes till en psykiatrisk inrättning.

23-åringen misstänks nu för förargelseväckande beteende och för att ha kommit med ett falskt bombhot. Inför rätten i torsdags berättade han att allt var ett skämt. Han sade att han ville roa de andra passagerarna. Förhören fortsätter på onsdag nästa vecka.


Misstänker visst inslag av :fyllisar innan händelserna...

Det där verkar ju nästan komiskt faktiskt, men så ser nog inte myndigheterna på saken. Alkohol är ingen ursäkt för dåligt beteende. Men det var nog en starkt bidragande anledning till händelsen precis som du själv antyder.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kabinpersonalen har grundläggande första hjälpen utbildning och ibland kan det vara lite svårt att bedöma en insjuknad passagerare och hurvida man kanske måste landa. Då ropar man hellre på en läkare/sjuksköterska som har mer utbildning och kan lättare bedöma.

Senast förra veckan vaknade jag av ett himla ståhej bakom mig, tror du inte det ligger en brewd med syrgasmask i fejset och tre stycken flygvärdinnor/-värdar håller på med något skit.
I detta fall tror jag det var för att hon ville bli uppgraderad för sedan var syrgasmasken borta men brewden kvar.

Apropå uppgraderad, vilka flygbolag tycker ni har bäst business/premium/first?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
http://www.liveleak.com/view?i=85f_1397193429

Taltrafik Tornet-flygplan.

Tornet måste prata med piloterna som om dom både var utvecklingstörda och packade - dom fattar inte ett skit:crash
Finns en del flygtrafik(rolig) att lyssna på y-tube.
Eller historien om den Tyska flygledaren skällde ut en Amerikansk pilot för att inte hitta på Frankfurts flygplats.
Kort svar från jänkaren:
''När jag var här förra gången hade ni inte ljuset tänt''
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Finns en del flygtrafik(rolig) att lyssna på y-tube.
Eller historien om den Tyska flygledaren skällde ut en Amerikansk pilot för att inte hitta på Frankfurts flygplats.
Kort svar från jänkaren:
''När jag var här förra gången hade ni inte ljuset tänt''

Den historien går lite annorlunda, så här nämnligen:
The German air controllers at Frankfurt Airport are a short-tempered lot. They not only expect one to know one's gate parking location but how to get there without any assistance from them. So it was with some amusement that we (a Pan Am 747) listened to the following exchange between Frankfurt ground control and a British Airways 747 (call sign "Speedbird 206") after landing:

Speedbird 206: "Top of the morning Frankfurt, Speedbird 206 clear of the active runway."

Ground: "Guten morgen! You will taxi to your gate!"

The big British Airways 747 pulled onto the main taxiway and slowed to a stop.

Ground: "Speedbird, do you not know where you are going?"
Speedbird 206: "Stand by a moment ground, I'm looking up our gate location now."

Ground (with some arrogant impatience): "Speedbird 206, you have never flown to Frankfurt before?!?"

Speedbird 206 (coolly): "Yes, I have, in 1944. But I didn't land. I just dropped something off..."
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Finns en del flygtrafik(rolig) att lyssna på y-tube.
Eller historien om den Tyska flygledaren skällde ut en Amerikansk pilot för att inte hitta på Frankfurts flygplats.
Kort svar från jänkaren:
''När jag var här förra gången hade ni inte ljuset tänt''

Ja fan finns massa..

From an unknown aircraft waiting in a very long takeoff queue: "I'm fucking bored!"
Ground Control: "Last aircraft transmitting, identify yourself immediately!"
Unknown aircraft: "I said I was fucking bored, not fucking stupid!"

:D

http://www.villines.com/Internet/airtraffic.htm
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Som långväga resenär vill man inte bli påmind om denna tråd. Tror vi tar vägen förbi Donetsk hem. Fint till äggröran det. :gnissla
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Efter att ha rest världen över med minst en kontinental flight i månaden och diverse inhemska bolag är man ganska härdad. Men två händelser har etsat sig fast, ena var med ett Indiskt lågprisbolag. "20 minutes to landing" varpå en störtdykning kommer, sen riktigt hårt uppåt för att plana ut. En hel sektion bagagehyllor (7 rader) ramlade helt sonika ner. Otroligt nog blev ingen skadad.

Upplevelse 2 var på Grönland i ett Dash-8 plan. Vi låg på vad jag antar var cruise altitude när ett extremt högt tjutande ljud började och luftrycket i kabinen sjönk så syrgasmaskerna ramlade ner. Störtdykning igen och när vi planade ut kom en av piloterna ut och sparkade lite på dörren, ryckte på axlarna och det var det. Ett PA som sa "something happened to the door but it is probably ok" Det var lite spänt tills vi landade.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top