Flygolyckor, flygrädsla mm

Mekus

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
HyrKalsong 650 GT Comet
På tal om teknik så har jag under en flygning varit med om att de har sagt i högtalarna att de upplever en störning i cockpit och vänligt men bestämt ber att elektroniska grunkor ska stängas av

En annan gång så var det stark sidvind under landning. Jag brukar inte vara rädd när jag flyger men när dom envisas med att landa på sladd då blir jag lite nervös, att några bagage"luckor" öppnades gjorde mig inte lugnare.
:eek:
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
En annan gång så var det stark sidvind under landning. Jag brukar inte vara rädd när jag flyger men när dom envisas med att landa på sladd då blir jag lite nervös, att några bagage"luckor" öppnades gjorde mig inte lugnare.
:eek:

Det har jag också varit med om. Det blåste så inihelvete på Skavsta en gång. Planet hoppade upp och ner hela tiden i vindbyarna. Precis innan sättningen drog han på fullgas och jag trodde han avbröt och skulle gå runt ett varv till, men inte, full spätta och dunkade ner kärran på ett hjul, halvt på tvären. Han fick stopp på ekipaget ungefär 30meter från banänden. Sen när vi klev ur höll jag på att blåsa omkull på plattan. Fast det sägs att en 737:a klarar 47knop rak sidvind, så det går tydligen att landa i ännu värre sidvind med dom.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En start från Skellefteå så avbröt piloterna efter ngn felindikering, farten var rätt hög men tydligen så var vi på rätt sida point of no return.

Som många vet så är det en upplevse att oförberedd gå från full acceleration till dess motsats. Väskor åkte på hyllorna och några skrek till.

När planet äntligen stannat så var det knäpptyst, piloten tog till orda i orderanläggningen: "Pga ett tekniskt larm så beslöt vi att avbryta starten"
Fortfarande knäpptyst i kabinen.... Då kommer det! "Bygla skiten" Åtföljt av ett bullrande skratt. Det är en av tre fryntliga telemontörer á la televerkare som i Fristadsjackor med snusdosa i bröstfickan osv sitter i bredd längst bak i kabinen. Kommentaren var förlösande, alla garvade åt den helt obekymrade tjocke skäggige mannen! :D
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
En annan gång så var det stark sidvind under landning.

På tal om sidvind (kanske är gammalt som gatan, men fränt är det):
[YOUTUBE-ID]GHrLB_mlir4[/YOUTUBE-ID]

Det är alltså världens största passagerarflygplan som testas i sidvindslandning på Island. Dessa fantastiska män i sina flygande maskiner! :tummenupp
 

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Sverige
Hoj
ER-6n -09
Flyga tycker jag personligen är det roligaste som finns... Fast jag flyger bara smått, segelflygplan och motorseglare!
Jag kan nog tycka det är lite oroligt att flyga stora flygplan när man inte själv har någon kontroll, inte för att jag skulle flyga en 747a särskilt bra men ni förstår va jag menar! :tungan

Markus kanske vill hänga med nån gång? :yoparty AVA bilderna är i segelflygplan!
 

Bifogat

  • ava 053fix.jpg
    ava 053fix.jpg
    60.8 KB · Visningar: 92
  • ava 119fix.jpg
    ava 119fix.jpg
    88.2 KB · Visningar: 85
  • SANY2312.JPG
    SANY2312.JPG
    162.2 KB · Visningar: 89
  • ucz0404w[1].jpg
    ucz0404w[1].jpg
    46.1 KB · Visningar: 92
  • SANY2213.JPG
    SANY2213.JPG
    194.7 KB · Visningar: 78

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Innsbruck har en jobbig flygplats som dom sa att bara 5 svenska piloter hade tillstånd att landa på för inflygningen var knepig mellan berg och banan var kort. Den landningen satt jag bara och njöt eftersom det satt 3 brattjejer framför jag stört mig på hela resan som började grina.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Flyga tycker jag personligen är det roligaste som finns... Fast jag flyger bara smått, segelflygplan och motorseglare!
Jag kan nog tycka det är lite oroligt att flyga stora flygplan när man inte själv har någon kontroll, inte för att jag skulle flyga en 747a särskilt bra men ni förstår va jag menar! :tungan

Markus kanske vill hänga med nån gång? :yoparty AVA bilderna är i segelflygplan!

Super Dimonan följer jag med i när som helst (bara det inte är en diesel, he he), seglarna också, om dom har bättre glidtal än ett fälgkors :tummenupp
 

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Sverige
Hoj
ER-6n -09
Super Dimonan följer jag med i när som helst (bara det inte är en diesel, he he), seglarna också, om dom har bättre glidtal än ett fälgkors :tummenupp
Hehe, Dimonan går på bensin, 91/96 oktan.
2 sitsiga DG500an har 1:40 i glidtal. Skicka PM om du är sugen nån gång!
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hehe, Dimonan går på bensin, 91/96 oktan.
2 sitsiga DG500an har 1:40 i glidtal. Skicka PM om du är sugen nån gång!

Du vet att SE-LTF fick motorstörning och nödlandade förra veckan va?
Synd om dieseln får dåligt rykte då jag tycker att det är en lysande motor i småflygplan.
Bara man kommer ihåg att dränera tankarna och filtren :D
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Innsbruck har en jobbig flygplats som dom sa att bara 5 svenska piloter hade tillstånd att landa på för inflygningen var knepig mellan berg och banan var kort. Den landningen satt jag bara och njöt eftersom det satt 3 brattjejer framför jag stört mig på hela resan som började grina.

Jo tack, den är helt sepe. Plötsligt svänger han rakt in över stan och sedan står man på backen typ. :3freak
Det finns en liknande i norra Sverige vet jag, men inte var.
 

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Sverige
Hoj
ER-6n -09
Du vet att SE-LTF fick motorstörning och nödlandade förra veckan va?
Synd om dieseln får dåligt rykte då jag tycker att det är en lysande motor i småflygplan.
Bara man kommer ihåg att dränera tankarna och filtren :D
Hehe, ja. DA40 och DA42 går ju på Diesel, det ska ju vara riktigt bra maskiner, motorfelet var säkerligen tillfälligt, om det nu var motorfel? Har du källa?
Jag väntar på haveriutredningens svar. Ska bli intressant, det var ju kraftig dimma enligt SWC.
 

Malmus

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2005
Ort
E-tuna
Hoj
XT 660 X 2005
Flyga tycker jag personligen är det roligaste som finns... Fast jag flyger bara smått, segelflygplan och motorseglare!
Jag kan nog tycka det är lite oroligt att flyga stora flygplan när man inte själv har någon kontroll, inte för att jag skulle flyga en 747a särskilt bra men ni förstår va jag menar! :tungan

Markus kanske vill hänga med nån gång? :yoparty AVA bilderna är i segelflygplan!

Härliga bilder:tummenupp

Jag längtar så till våren, flyger själv i Västerås!

På tal om flygräddsla så måste jag säga att när man fått vetskap om hur allt fungerar från reglementen till flygsystem så känner jag mig mycket säkrare. Sitter man hela livet i ett passagerar flygplan löper man mindre risk att skadas eller dö än att leva ett normalt liv!:)
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top