Fly från polisen

Tapeworm

"Full fart, spar tid!"
Gick med
16 Apr 2011
Ort
Solna
Hoj
1998, Kawasaki Ninja ZX-6R
Tjena!

Har en liten undran som jag diskuterat lite med några polare.

Ponera att jag blir jagad av polisen och bestämmer mig för att dra. Om jag nu lyckas, kan polisen vänta in mig vid exempelvis min hemadress och plocka mig där?
Och hur fungerar det om de lyckas filma mig? Men de kan väl egentligen inte ta mig för något ändå? Då fortkörning måste ske på bar gärning (rätta mig om jag har fel)?

Så i teorin skulle jag väl kunna dra ifrån en polis, smita runt kvarteret och ställa mig och vinka åt dem :hej när de åker förbi utan att de har rätt att plocka mig?

Om de nu skulle fråga ut mig efter att jag lyckats fly från dem och jag kanske skyller på en polare som lånat hoj+ställ, vilka skyldigheter har jag att i så fall uppge polaren i fråga?

Har försökt söka runt lite på trådar men inte hittat något angående detta. Skicka gärna vidare mig om ni hittar nått!

Annars alltid intressant att höra andras idéer, tankar och åsikter.

Hare fint!
/Tapeworm
 

Smagatusk

Guest
klassiska "ahaaaa, där vaaren :tungan "

Tack för hjälpen!

...Kan man ta bort tråden själv? Känns kanske lite onödigt att den ligger och skräpar här i såfall..?

Skulle polisen besöka dig hemma så säg att en spekulant har provkört den och lånat ditt ställ.

-"Han klädde av sig stället och sa att han inte var intresserad längre. Han stack nyss. Mötte ni inte honom? I know nothing..." :D
 

Thias

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Zx10r -06
Om de nu skulle fråga ut mig efter att jag lyckats fly från dem och jag kanske skyller på en polare som lånat hoj+ställ, vilka skyldigheter har jag att i så fall uppge polaren i fråga?
/Tapeworm

Pratade med en granne för några år sen som är polis och enligt han är det ju åklagerans jobb att ta reda på vem personen det var som körde. Inte ditt bekymmer. Så du borde kunna tiga utan att säga vem det är, även fast dom kan vara lite jobbiga på dig.
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
fyy tänk på att ni befinner er på sh...moralens högborg...

tänk på era kamrater i mc kollektivet...el nått...:gnissla
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tänk på att även poliser kan ljuga för att få igenom det dom tror sig veta vara sanningen. Så att ställa sig och vinka direkt efter man kört ifrån dom är inte att rekomendera.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Första gången brukar de oftast ge fan i dig. Om du åker in i skogen brukar de ge sig.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det finns ju exempel på folk som torskat även fast de kört ifrån dem och blivit hittade senare (dvs inte på bar gärning).. men i 99 fall av 100 lär du klara dig..

Det lär dock inte bero på att din story är så sjukt bra utan snarare att de inte orkar bry sig och att det blir för mkt administration runt att göra någon sorts utredning..
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Jag satt i förhör i 1,5 timme i fjol. Inte skojjigt kan jag tala om. De e rätt duktiga på att grilla och snacka massa runt för att få dig att försäga dig...
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag satt i förhör i 1,5 timme i fjol. Inte skojjigt kan jag tala om. De e rätt duktiga på att grilla och snacka massa runt för att få dig att försäga dig...

Det är ju deras jobb, klart de ska vara bra på det. Precis som att en snickare ska kunna slå i en spik. ;)

Till TS så är väl det bästa att inte försätta sig i situationen där det är nödvändigt att ta reda på det? :)
Om man nu hamnar i situationen är det väl bara att blåneka och säga att Chuck Norris precis var och provkörde din hoj eller nått...
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Klarade du att hålla masken? :D
Eller det e inte preskriberat än så att du inte vill berätta?

Jag va oskyldig så de va lugnt. Jag visste ju inte vad som hänt så de va inga problem att hålla sig till sanningen. Men de va ändå inte skoj o sitta där och pajja min onsdagskväll... :)

Det är ju deras jobb, klart de ska vara bra på det. Precis som att en snickare ska kunna slå i en spik. ;)

Självklart! Men de e ju inte skoj för det...
 
Last edited:

cmiller

Kör så de ryker!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Hemma hos mig.
Hoj
-08, Kawasaki, z1000 (skrot) Kawasaki 636-04 Stunt
Min granne e polis.. han sa att om man växlar ner en växel o drar på efter att polisen vinkat in dig efter fortkörning så kostar det bara 1500:- extra i böter för att inte stannat på polismans tecken (om han tar dig). Polisen tog mig förra veckan efter att ja kört iväg på bakhjulet med tjejen och sa att det var olagligt.. Men han hade ingen kamera så jag fick 1500 för felplacerat skyllt. Grannen sa då.. varför stannade du, han hade ju inte hängt på :). Men man vill ju inte leka biltjuv med tjejen bak på :/
 

ninja_agren

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2008
Ort
Kalmar
Hoj
Kawasaki och gpz500s
Tips till alla kör vingligt så de ser det.... enligt svensk lag måste de avbryta jakten då det kan vara en risk för allmänheten att fortsätta jakten. själv brukar jag gasa fullt mellan bilarna så vågar de inte följa med !
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top