Flaggvakter vid cykeltävlingar

Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
(MC eller överflödiga? Eftersom det är trafikrelaterat så la jag den här)

Vad säger lagen om flaggvakter vid de där cykeltävlingarna de håller på allmän väg?
Har de rätt att stanna en?

Ärligt talat blir jag riktigt förbannad på företeelsen, vad ger dom rätt att stanna mig för att dom ska hålla på och tävla på allmän väg?
Jag sitter inte och kör bil för att det är roligt, jag har ställen jag ska till.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Arrangören måste alltid ha tillstånd från Transportstyrelsen att anordna tävling på allmänna vägar. Men visst ignorera du flaggvakten, det är ju inte säkert att du fälls om du råkar köra ihjäl någon, huvudsaken är ju att du hinner fram till middagen i tid.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det är väl bara polis, militärpolis eller bilinspektör som har rätt att dirigera/stoppa trafik.
Förutom Tull och person som arbetar under polismans ledning då.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Har du möjligtvis läst en viss tråd på ett annat (cykel)forum? Jag tycker mig känna igen temat..
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Arrangören måste alltid ha tillstånd från Transportstyrelsen att anordna tävling på allmänna vägar. Men visst ignorera du flaggvakten, det är ju inte säkert att du fälls om du råkar köra ihjäl någon, huvudsaken är ju att du hinner fram till middagen i tid.

Jag uppskattar om du inte sätter ord i mun på mig.


Har du möjligtvis läst en viss tråd på ett annat (cykel)forum? Jag tycker mig känna igen temat..

Nej, det var inlägget nedan som fick mig att fundera.

Var en sväng till Bike Göteborg och Johans MC. Båda hade ordentilgt med hojar, provade 3st. Finns en trevlig kuperad väg som alla kör både från Bike och Johans så det var säkert 30-40 hojar på vägen samtidigt.

Men motorcykelns dag och så lägger dom en jävla trampcykeltävling på "testbanan", flaggvakter som stoppar trafiken och snutar i varje korsning.... Var ju mer som att åka spöktåget på Grönalund än provkörning. :huvet
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot

Där var ju mest massa gissningar och tyckanden som denna idioten

" En flagvakt har nog samma rättigheter som en flagvakt vid vägbyggen, tror jag!

Har varit med som flagvakt vid SM i triathlon i Helsingborg. (förra länge sedan)

Stod där cyklarna kom efter en backe och skullle igenom en korsning. Polisen lämnade en polisbil på en refrug mitt i korsningen. Befogenhet tar man sig! Antingen genom att ställa sig ivägen eller knacka med flagan på bilen som inte stannade.
Undrar vilken bilist som får mig dömd för att skadat hans bil, när han struntade i min signal?"


Snälla ta dig befogenhet och "knacka" med flaggan på min bil säger jag bara :mad: (inte för att va internettuff).

Om det finns en risk för fara så stannar man cyklisten som gör fel och inte bilisten som gör rätt, deras tidtagning står inte över lag.
Jag har inga problem att acceptera om vägen är (med alla tillstånd och rätt på sin sida) avstängd för tävlingens skull, tvärtom! Det är bara roligt när det händer saker.
Men jag har inget till övers för folk som "tar sig befogenheter" över andra människor.
 
Last edited:

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Stanna cyklisten som gör fel. på en allmän väg som spärrats av tillfälligt för att cyklisterna sklal kunna ta sig förbi ???
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Take a chill pill!

stanna, ta ett djup andetag, le en smula och fortsätt sedan färden hem.

det kunde vara värre! kromesläde kortege, demonstration eller som kärringarna på billingshäll brukar säga
- di låter så högt di där motordrivna cyklarna så man tror att hjärtat ska stanna !
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man måste ha gått en kurs i säkerhet på väg eller vakt på väg eller vad den nu heter för att få dirigera trafik, att vifta med rödflagg är att dirigera trafik om jag inte minns fel.
Å andra sidan tycker jag det är bättre att det står flaggvakter och visar när det kommer en hög med galna cyklister farande ut på vägen utan koll. Synd att det inte finns sånt inne i sthlm med. :crash
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Vet att om man genomgår utbildning till flaggvakt har man också rätt numera att stanna fordon på allmän väg .
Tror då också att överträdelse mot givna tecken av sådan ses som om det vore mot ex polis .
Inte solklart och inte lätt att veta om funktionären du möter i trafiken faktiskt har rätt att stoppa dig .

Jag som både cyklar och kör mc har nog större förståelse för cyklister än gemene man men anser att det finns stort utrymme för förbättring av trafikbeteende hos den genomsnittlige bilisten .

Att potensiellt köra 300 på allmänn väg eller cykla ivägen är nog lika illa för medelSvensson , denne Svensson kanske till och med gillar cyklister lite bättre trots allt :)
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Man kan väl säga som så att om någon i samband med en cykeltävling står med en röd varningsflagga på vägen så finns det ju två alternativ där det ena är att köra över flaggpersonen eller stanna och invänta klartecken från denna flaggande person.Själv hade jag valt det senare när jag anser att en person med en röd flagga i samband med någon form av tävling på allmän väg oavsett tillstånd eller ej kan vara värd att sakta in för när det i mitt eget fall inte hänt för många gånger i livet.

Däremot så har jag aldrig sett någon flaggman när jag blivit omkörd av motorcyklar i runt 200 km/h som tävlat med varandra på dessa allmänna vägar.Inget vanligt förekommande men det har hänt några gånger, och detta utan flaggor. :crash
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Ni som tror att jag mejar ner allt i min väg spottandes och frustandes som en psykopat kan ju återvända till filmkvällen på tv3 och resten får gärna fortsätta diskutera vad som är rätt och vad som är fel.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Däremot så har jag aldrig sett någon flaggman när jag blivit omkörd av motorcyklar i runt 200 km/h som tävlat med varandra på dessa allmänna vägar.Inget vanligt förekommande men det har hänt några gånger, och detta utan flaggor. :crash
Ja men grejen här är ju att man stannar övrig trafik för sitt eget höga nöje.
Jag har inget emot om det går rätt till, men jag uppskattar inte om någon får för sig att ställa ut koner och stänga av trafiken för de ska ha teparty i mittenfilen.
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Ja men grejen här är ju att man stannar övrig trafik för sitt eget höga nöje.
Jag har inget emot om det går rätt till, men jag uppskattar inte om någon får för sig att ställa ut koner och stänga av trafiken för de ska ha teparty i mittenfilen.

Om personen har genomgått utbildning på detta flaggande enligt myndigheterna så har han / hon rätt att stanna dig med denna flagga.(Skulle du tvivla så kan du ju be om ett skriftligt intyg nästa gång från den flaggande personen).

Stannade själv trafik i samband med korsande stridsvagnar i det militära med en liten röd flagga som jag genomgått utbildning för.
 

stockhaus

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Honda CBR600RR
Om personen har genomgått utbildning på detta flaggande enligt myndigheterna så har han / hon rätt att stanna dig med denna flagga.(Skulle du tvivla så kan du ju be om ett skriftligt intyg nästa gång från den flaggande personen).

Stannade själv trafik i samband med korsande stridsvagnar i det militära med en liten röd flagga som jag genomgått utbildning för.

Även om du har gått en utbildning så kan du väl ändå inte stanna trafik kors och tvärs? Måste väl ändå finnas ett tillstånd för just det evenemanget?
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Kom ovetandes in mitt i ett cykellopp för några år sedan i Jönköping. Fanns diverse flaggvakter längs vägen som vikade åt mig och antar att de ville jag skulle stanna men eftersom jag inte såg några cyklister bakom mig så fortsatte jag.
Till slut kom en MC-polis i fatt mig och prejade upp mig på trottoaren. Någon minut senare susade cyklisterna förbi och så gjorde även MC-polisen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Däremot så har jag aldrig sett någon flaggman när jag blivit omkörd av motorcyklar i runt 200 km/h som tävlat med varandra på dessa allmänna vägar.Inget vanligt förekommande men det har hänt några gånger, och detta utan flaggor. :crash

I RR så är det ju blåflagg som ska flaggas när omkörning sker. :D Du såg ingen sån? :hihi
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En av nackdelarna med att bo i Göteborg är kommunens kärlek till "evenemang".
För evenemangen förstör ju all "vanlig" verksamhet.
Vilket betyder att är det evenemang på gång så lämna stan. Eller lämna inte lägenheten.
Annars kommer man drabbas.
T.ex. har jag vid ett evenemang stängt av motorn och bara sparkat mig framåt 100meter.
Inga problem hålla jämn takt med bilarna från Frölunda Borg/Idrottens hus fram till rondellen vid Slottsskogen.
Själv hade jag turen idag dra förbi tätcyklisterna på Älvsborgsbron.
På väg till MC-dagen på Stora Holm.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top