Fjäderfundering, förspänning..

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Om nu höjden fram, som du säger, påverkar karaktären väldigt lite så fick jag en tanke här.

Börja med att testa ut fjäder på aktuell bana, justera förspänning och oljenivå till önskat beteende av framänden, så han styr ut, sen sätter man instyrningen med höjden utan att tappa någon av fördelarna med en lite hårdare framände.....

Har ju gjort lite tvärtom tidigare, börjat med att få till höjden för att gå vidare på en fjäder, förspänning och oljenivå som får det att funka bäst, med orginalcartridgen så "fastnade" jag lite där, kunde inte få den att gå både in och ut, kanske uppdaterade gaffeln lite tidigt ändå då........

Hmmm, jäkla tur man bara har en gathoj och inte en gp, skulle man kunna skruva bort sig rejält! :D
Nu lurar Du dig bara själv, får Du det att lira hade Du ändå klurat på vad det där kittet hade gett när det gäller feedback och fäste :) Ja, i min värld brukar jag förenkla det ungefär så, om än jag inte trixar med att byta fjädrar och liknande. En "rejshelgsmodell" för en privatist med en god grundsetup kanske kunde se ut som:
1 - Gissa förutsättningar. Slät asfalt, bra grepp innebär lite styvare fjädrar, buckligt och taskigt fäste mjukare. Hydraulik enligt grundinställning. Förbereds hemma, finjusteras om behov finns. Oljenivå std eller vad som behövs för att det ej ska bottna.
2 - Höjd bak. Ska vara ungefärligt likvärdigt från bana till bana, vid regn kan den ev höjas något om man nu skulle vilja det (prioritera instyrning före fäste?)
3 - Höjd fram. Justera instyrning så att det lirar för de flesta kurvor och särskilt de som föregås av långvarig och hård bromsning innan sväng (där hydraulik inte påverkar). Justera i 2-3 mm intervall, välj det som ger mest neutralt beteende
4 - Finjustera med förspänning och kompression fram. Skruva inte mer än säg 3 varv åt vardera håll från utgångsläget.

Ungefär så kanske? Generella felaktiga beteenden försöker man angripa m h a höjdjustering eller fjäderstyvhet, finjusteringar med förspänning/hydraulik.

Viktigast är att notera vad man förändrar utifrån grundsetup och ge förändringarna tillräckligt mycket tid för utvärdering, gärna låta klockan råda före "känsla". Viktigast av allt - förändra en sak i taget :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tja, av testplanen blev det intet!

Blåste så jäkligt att jag inte kunde avgöra vilket som var vind och vilket som var beteende......

Medvinden till hårnålen var så kraftig att han gick i varvstopp innan min vanliga bromspunkt, om jag bromsade där gick det även lite fort.......... :hihi
Att styra in krävde även det lite extra vilja......lika i esset, åt höger fick jag hålla mot så han inte styrde innanför banan och gå över vänster krävde lite justering av när och även lite hårdare attack för att få in han så jag kunde hålla mig på asfalten.
Snabbvänstern var även den en uppgift, kom det en vindby precis när man beslutat att ladda hårt vart det spännande, eller som när jag styrde lite tidigare för att kompensera att vinden pressade emot och det mojnade lite.........

Kort sagt, jag kunde inte verifiera något med klockan då det blåste hela dagen och jag inte har en aning om hur mycket det påverkade tiden utan gick på känslan bara och den var bra, riktigt bra till och med, bra förtroende för hojen och den kändes iaf. förutsägbar.....dock inte vinden då.

Nu när jag fått fundera en kväll och förmiddag så var han nog ganska bra i ejes, höll spåret både in och ut och jag hamnade rätt när jag flippade över så ska nog testa lördagen på denna settingen iaf., räcker det inte så går jag upp en fjäder till söndag.

Men det är såhär det är med begränsad budget, man får ta det man får och hoppas på det bästa, nu blir det kval nästa! :D
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Du ska få prova min nästa gång vi är på banan tillsammans ett helt pass. Jag slänger på helt nya däck sedan ger du dig ut o kör.

Vi väger ungefär lika så det ska gå fin fint. Sedan ska jag säga vad var det jag sa när du kommer in i depån.

Detta kan vara ett skönt sätt att bryta av från spiralen på och kanske se en annan lösning.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Du ska få prova min nästa gång vi är på banan tillsammans ett helt pass. Jag slänger på helt nya däck sedan ger du dig ut o kör.

Vi väger ungefär lika så det ska gå fin fint. Sedan ska jag säga vad var det jag sa när du kommer in i depån.

Detta kan vara ett skönt sätt att bryta av från spiralen på och kanske se en annan lösning.

Aaaah, du tänker så..... :)

Nä, har nog skruvat på mina grejer för länge för att kunna låta bli att försöka förändra till exakt det jag vill ha ändå, men tack för erbjudandet. :)

Spiralen slutar Inte när man blir långsammare och för att man låter någon annan göra jobbet, den slutar när man blir Snabbast!
För att nå dit, gammal och talanglös, så måste jag utforska Alla möjligheter.
Just nu vet jag en massa sätt att bli långsammare från mitt bästa resultat, de tänker jag Inte använda mig av i min jakt att bli snabbare igen, nu är det en ny utgångspunkt men jag vet vad som inte funkade.

Att göra samma sak och förvänta mig ett annat resultat har jag slutat med, för att få en förändring måste man göra en förändring. :)

Har lite andra funderingar nu, kommer nog en ny tråd om det, är inte klar med fjäderämnet än men jag behöver lite tid på hojen innan jag fortsätter grotta ner mig i det. :)
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Aaaah, du tänker så..... :)

Nä, har nog skruvat på mina grejer för länge för att kunna låta bli att försöka förändra till exakt det jag vill ha ändå, men tack för erbjudandet. :)

Spiralen slutar Inte när man blir långsammare och för att man låter någon annan göra jobbet, den slutar när man blir Snabbast!
För att nå dit, gammal och talanglös, så måste jag utforska Alla möjligheter.
Just nu vet jag en massa sätt att bli långsammare från mitt bästa resultat, de tänker jag Inte använda mig av i min jakt att bli snabbare igen, nu är det en ny utgångspunkt men jag vet vad som inte funkade.

Att göra samma sak och förvänta mig ett annat resultat har jag slutat med, för att få en förändring måste man göra en förändring. :)

Har lite andra funderingar nu, kommer nog en ny tråd om det, är inte klar med fjäderämnet än men jag behöver lite tid på hojen innan jag fortsätter grotta ner mig i det. :)



Varför inte testa något som du innan inte gjort?

Lämna iväg allting få det servat,justerat och en färdig setup för din vikt/längd och bara kör? Kanske hägrar fint putsade personbästa runt hörnet då och du får möjligheten att använda bantiden till träning istället för mekning.

Skrivet i precis all välmening, När man står på sidan av så är det lättare att se skogen än när man är mitt i den ;)

P.s Köra hoj kan du ju och köra fort kan du oxå men nu har du snöat in i något som verkar förstöra för dig mer än vad det för dig framåt.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Varför inte testa något som du innan inte gjort?

Lämna iväg allting få det servat,justerat och en färdig setup för din vikt/längd och bara kör? Kanske hägrar fint putsade personbästa runt hörnet då och du får möjligheten att använda bantiden till träning istället för mekning.

Skrivet i precis all välmening, När man står på sidan av så är det lättare att se skogen än när man är mitt i den ;)

P.s Köra hoj kan du ju och köra fort kan du oxå men nu har du snöat in i något som verkar förstöra för dig mer än vad det för dig framåt.

Absolut inte något som förstör, jag gillar detta och det är en stor del i det jag ser som hojåka. Bakänden har jag gjort exakt så med, lämnat bort, fram har jag fått alla uppgifter till och vem som sätter upp den saknar förhoppningsvis betydelse. Jag menar, vem som skruvar i grejerna och efter att grundligt luftat sätter en 160mm luftspalt, stoppar i en rek.fjäder för att sen förspänna den 12mm och sätta hydrauliken i grundläget ska väl inte spela roll. . . Vad jag gjorde förra året var att gå åt ett håll som inte funkade, tog ett tag att testa alla möjligheter där men nu har jag gått tillbaka igen förutom bytet av cartridge. Orsaken till den förändringen förra året var att efter jag kört nytt pers. så kändes det som det var vad som gick att göra. Så det var bara att testa något nytt kändes det som eller börja köra av. Det funkade inte men nu vet jag det så nu blir det fortsättning följer. Kan mycket väl vara så att det här är Mitt max och det inte spelar någon roll vad jag gör men det kommer jag inte få reda på utan att testa. ;)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tja, då har man kanske bara att börja om då.......

Bakdämpen var felmonterad, bytt plats på fjädrarna som trycker kolvarna mot schimsstackarna, 50N comp. har bytt plats med 15N retur, tro fan det inte funkar med rek.fjäder fram då! :gnissla

Återstår att se hur stor påverkan blir, kanske måste upp ett steg fjäder igen då......
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Men vad fan.
Hur klura du ut att det var felmonterat?

Lämnat på genomgång och service, han ringde tillbaka och meddelade att den var klar.

Jag utgick ju från att det berodde på mig det jag upplevde då det Inte fanns Något fel bak förra säsongen från sviesta och framåt........Gelleråsen innan funkade ju hyfsat med nytt pers. på transpondern iaf., efter det blev det service och ombyggnad för att ta mig vidare men det gick bara bakåt.....

Tja, det man inte lär sig av är inte värt att göra, nu har jag dels lärt mig att lite på det jag upplever och att man får göra saker själv om det ska bli rätt.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Du har lämnat in den igen och han som serva nu såg att det var galet monterat innan?

Misstänker du haft det hos Mr P.w nu då?
Skönt med ett sådant konstanterade iallafall :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Du har lämnat in den igen och han som serva nu såg att det var galet monterat innan?

Misstänker du haft det hos Mr P.w nu då?
Skönt med ett sådant konstanterade iallafall :)

Nope, inte där men kunde inte lämna på det vanliga stället då det var för kort varsel, nya killen jag fick tag på är välrenommerad iaf., verkar vettig med. :)

Nåja, inget att gräva ner mig i nu, nya tag och påt igen. :)
Frågan är bara om jag ska utgå från rek-fjäder fram nu eller mitt emellan det jag arbetat fram under försäsongen.........
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Nope, inte där men kunde inte lämna på det vanliga stället då det var för kort varsel, nya killen jag fick tag på är välrenommerad iaf., verkar vettig med. :)

Nåja, inget att gräva ner mig i nu, nya tag och påt igen. :)
Frågan är bara om jag ska utgå från rek-fjäder fram nu eller mitt emellan det jag arbetat fram under försäsongen.........

Kör rek och utgå från att teknikerna på guldbolaget vet vad dom pysslar med.

Skönt att hitta ett sådant markant fel. Kan bara bli bättre och måste vara en fin lättnad för din del :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kör rek och utgå från att teknikerna på guldbolaget vet vad dom pysslar med.

Skönt att hitta ett sådant markant fel. Kan bara bli bättre och måste vara en fin lättnad för din del :)

Jo, skönt som fan att veta att det inte är helt fel på mig. ;)

Blir nog rek-fjäder så får jag se, hinner byta ena under kvalet om jag snabbar mig och sen är det ju gott om tid till Race om det behöver bytas en till. :D
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top