Fjäderförspänning påverkar hur?

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
göteborg
Hoj
s
Det snackas alltid om att förspänningen reglerar utgångsläget/hänget på fjädringen (före fjädringen börjar verka). Och att förspänningen därför inte har med själva fjädringshårdheten vid körning att göra.

Stämmer det verkligen?
Ok på långa smala oprogressiva framgaffelfjädrar så lär väl inte en förspänning på någon cm spela så stor roll men på en typisk singelbakfjädring tycker jag att förspänning borde påverka hårdheten? Eller har även en bakfjäder linjär spring rate?
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Hmm, förspänning bestämmer den mängd belastning innan det börjar komprimeras och styvheten på fjädern bestäms ju i tillverkningen av fjädern?

Eller förstod jag frågan helt galet? :gnissla
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Eller har även en bakfjäder linjär spring rate?
Tittar man på själva bakfjädern på mina hojar så ser den likadan ut från ena änden till den andra. Så där finns inget som tyder på att fjädern är olinjär. Men fjädern verkar via ett länksystem på svingen och jag har ingen pejl på hur det funkar. Länksystemet kan mycket väl innebära att ju mer svingen pressas uppåt, desto fler N/mm blir det.

På äldre motorcyklar med en stötdampare med fjäder på varje sida av bakhjulet minns jag progressiva fjädrar. Lätt att se, på ca halva fjädern låg varven med ca halva avståndet så när dessa varv bottnat så blev väl fjäderkonstanten 3 ggr så hög. För bara 1/3 av varven fjädrade fortfarande.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man brukar säga att man bara flyttar läget och höjer eller sänker. Och i teorin ska fjädern flytta sig X mm för varje Newton last man lägger på oavsett läget på fjädern.

Men jag tycker ändå det upplevs som att fjädringen blir mjukare och följsammare i början av slaget när man släpper på spänningen.
 
Last edited:

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
intressant tråd. väntar med spänning på att någon som vet kan bringa ljus till frågan!
 

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
göteborg
Hoj
s
Det är väl ofta inbyggd progressivitet i singelbakfjädringslänkaget vilket gör att hävarmslängderna på länkarna förändras när bakhjulet rör sig upp och ner.

Det sägs ju att man bara "upplever" att fjädringen blir hårdare vid ökad förspänning pga man tajtar till belastningen/läget före den komprimeras.

Det verkar vara så att även bakfjädern bara påverkas linjärt så hårdheten ökar alltså inte vid förspänning.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
intressant tråd. väntar med spänning på att någon som vet kan bringa ljus till frågan!

Eller dunkar en med stekpanna 1000 ggr i pannan bara för att teorin är att det inte skall påverka hårdheten.

I praktiken blir det skillnad. Sedan kan vi göra en avhandling om vad som gör vad. gaffelvinklar och dylikt eller att fjädern är mer komprimerad från grunden. Alternativt placebo.

Testa ta max lös förspänning och sedan max hård och känn efter själv.

Sedan håller jag dock med om att komp och retut påverkar känslan i detta fall mer.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Om man rätar ut två fjädrar till två raka stänger så kommer den stång som är längst att vara lättar att böja, dvs den som är mjukast. En hårdare fjäder har alltså färre "ringlar", en mjuk fjäder har fler "ringlar".

En stång som är en meter lång är lättare att böja än en som är en halv meter.

Förspänningen "laddar" fjädern med mera "vikt" vilket bara innebär att det krävs lika mycket vikt för att få den att börja röra sig.

Om jag har en oförspänd fjäder så börjar den röra sig direkt när jag lägger vikt på sadeln.
Om jag förspänner med säg 10kg, dvs drar ihop fjädern, så kommer det också att krävas 10kg på sadeln innan den börjar röra sig.

Eftersom jag då måste trycka hårdare innan något händer så upplever jag att fjädringen är hårdare. Vilket den då inte är.

Enda sättet att få hårdare fjädring är att byta fjäder till en med färre "ringlor" eller tjockare gods.
När man förspänner så kommer det alltså att krävas mer kraft innan det börjar röra sig vilket innebär att fjädern blir mindre följsam, små gupp kommer inte att röra fjädern, bara få hojen "struttigare".

Förspänning skall bara användas för att höja eller sänka hojen för att kompensera för mer eller mindre last (vikt på föraren+last)
 

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
göteborg
Hoj
s
Förspänningen "laddar" fjädern med mera "vikt" vilket bara innebär att det krävs lika mycket vikt för att få den att börja röra sig.

Om jag har en oförspänd fjäder så börjar den röra sig direkt när jag lägger vikt på sadeln.
Om jag förspänner med säg 10kg, dvs drar ihop fjädern, så kommer det också att krävas 10kg på sadeln innan den börjar röra sig.

Eftersom jag då måste trycka hårdare innan något händer så upplever jag att fjädringen är hårdare. Vilket den då inte är.

Bra förklaring :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kan tillägga att utväxlingen i fjädringen bak i första hand är för att kompensera för att köra med ex passagerare och packning. Då kommer utväxlingen att minska risken för genomslag.
När man bygger racehojar så brukar man byta ut de sk "dogbones" dvs länkarna som sitter under svingen för att minska eller helt ta bort utväxlingen. En väl uppsatt fjädring skall helst vara linjär för att inte föraren skall få konstig feedback från hojen vid hög fart men mycket nedlägg och komprimerad fjädring.
Det blir hursomhelst en viss progressivitet i och med att du har en luftfjäder i framgaffeln (luftpelaren uppe i gaffeln komprimeras och blir hårdare i slutet på slaget). Detta kan man justera med oljemängden, häller man i mer olja får man mer progressivitet i slutet på slaget, brukar vara effektivt för att minska t ex bromsstuds.

Raceteam som körde ZX10R -06/-07 brukade byta dogbones med ZX6:an, då fick man en i princip linjär fjädring, bara som kuriosa...:)
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Enda sättet att få hårdare fjädring är att byta fjäder till en med färre "ringlor" eller tjockare gods.
När man förspänner så kommer det alltså att krävas mer kraft innan det börjar röra sig vilket innebär att fjädern blir mindre följsam, små gupp kommer inte att röra fjädern, bara få hojen "struttigare".

Vill inte vara petig men det är inte det "ända" sättet att få hårdare fjädring, om än ett sätt.

ty:
cdrag=(G x d^4)/8 x (D^3) x n
(sid 135 Maskinelement Kejll merkelsson 2011)
cdrag = fjäderkraft i [N]

Där G=skjuvmodul, d=tråddiameter("tjockare gods"), D=fjäderns medeldiamter och n=antalet fria varv.


G=E/(2(1+v)) (sid 22 grundläggande hållfasthetslära Hans Lundh 2011)

Där E= elasticitetsmodul, v=poissons konstant.

Alltså: Byt material och du får ett annat E och v. => Större eller mindre cdrag. Eller byt D, fjäders medeldiamter(storleken på "ringlorna") och du får en annan cdrag.

Ville bara skina lite. ;):D
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Nu äter jag en macka och är lat och därför orkar jag inte läsa hela tråden...


MEN.. Anledningen att man ställer hänget är för att dämparen ska arbeta ur rätt utgångsläge, en för hårt spänd fjäder gör att dämparen "kickar" och en för löst spänd fjäder gör att dämparen "packar"
Och det är lika viktigt att båda det statiska hänget och det man kallar "race häng" stämmer överens med varandra annars är det fel fjädrar..
Vilket i sin tur leder till att dämparen arbetar ur fel utgångsläget och jobbar inte som den ska hel enkelt...

Blev du nå klokare? Tor knappast det men jag har ätit upp min macka i alla fall!:tummenupp
 
  • Gilla
Reaktioner: Lx3

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vill inte vara petig men det är inte det "ända" sättet att få hårdare fjädring, om än ett sätt.

ty:
cdrag=(G x d^4)/8 x (D^3) x n
(sid 135 Maskinelement Kejll merkelsson 2011)
cdrag = fjäderkraft i [N]

Där G=skjuvmodul, d=tråddiameter("tjockare gods"), D=fjäderns medeldiamter och n=antalet fria varv.


G=E/(2(1+v)) (sid 22 grundläggande hållfasthetslära Hans Lundh 2011)

Där E= elasticitetsmodul, v=poissons konstant.

Alltså: Byt material och du får ett annat E och v. => Större eller mindre cdrag. Eller byt D, fjäders medeldiamter(storleken på "ringlorna") och du får en annan cdrag.

Ville bara skina lite. ;):D

Nu blev jag bländad...:)

Man kan ju göra en biltematrimmning också och sätta in gummiblock i fjädern som man gjorde på Amazonen...:tummenupp
 

Bifogat

  • 34-1710_l.jpg
    34-1710_l.jpg
    23.4 KB · Visningar: 158
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kan tillägga att utväxlingen i fjädringen bak i första hand är för att kompensera för att köra med ex passagerare och packning. Då kommer utväxlingen att minska risken för genomslag....

Det där gäller väl främst på asfalt, inte på en cross eller endurohoj. Där vill man gärna ha den mjuk i början för bättre grepp men hårdare på slutet för att kunna ta emot hopp och hårdare slag.
 
  • Gilla
Reaktioner: Lx3

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
............

Förspänning skall bara användas för att höja eller sänka hojen för att kompensera för mer eller mindre last (vikt på föraren+last)

Bra tråd, men är just uttrycket "höja eller sänka hojen" korrekt? Visst, fritt och belastat häng påverkas så hojen inte sjunker ihop lika mycket, men i praktiken så spänner man väl fjädern så "den håller emot mer från början".
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Visst är det väl rätt: Mer förspänning = mindre komprimerad dämpare för samma last = högre RH. Och vice versa.

@Two stroke man - visst är det väl samma syfte - progressiviteten används för att minska risken för genomslag, om än orsaken till de extremare lasterna skiljer?

Bra tråd, men är just uttrycket "höja eller sänka hojen" korrekt? Visst, fritt och belastat häng påverkas så hojen inte sjunker ihop lika mycket, men i praktiken så spänner man väl fjädern så "den håller emot mer från början".
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Nu äter jag en macka och är lat och därför orkar jag inte läsa hela tråden...


MEN.. Anledningen att man ställer hänget är för att dämparen ska arbeta ur rätt utgångsläge, en för hårt spänd fjäder gör att dämparen "kickar" och en för löst spänd fjäder gör att dämparen "packar"
Och det är lika viktigt att båda det statiska hänget och det man kallar "race häng" stämmer överens med varandra annars är det fel fjädrar..
Vilket i sin tur leder till att dämparen arbetar ur fel utgångsläget och jobbar inte som den ska hel enkelt...

Blev du nå klokare? Tor knappast det men jag har ätit upp min macka i alla fall!:tummenupp

Nu känner jag mig lite som motvalls här men jag har fått lära mig att det är returen som bestämmer just det du beskriver - för hårt så kickar den o för löst så packar den ihop sig....
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det där gäller väl främst på asfalt, inte på en cross eller endurohoj. Där vill man gärna ha den mjuk i början för bättre grepp men hårdare på slutet för att kunna ta emot hopp och hårdare slag.

Helt riktigt! Om jag minns rätt så var det Honda som uppfann sitt Pro-Link system på crosshojarna i början av 80-talet. Yamaha var först med enbent fjädring och det användes både i RR och i Cross men Honda utvecklade utväxlingssystemet. Motivet var att få en mjuk och följsam fjädring för bra väghållning och fäste men tillräckligt hård fjädring för att kunna ta hårda landningar. Sen överfördes systemet på landsväg och RR.

Alla andra tillverkare hade snabbt egna varianter, Suzuki Full Floater, Kawasakis Uni-Trak, Yamaha Monoshock, KTM PDS osv...
Jag minns fortfarande Husqvarnas annonser om "Den enbenta..." med en bild på ett kvinnoben i högklackat. Den annonsen hade inte kunnat användas idag kan jag ju säga...:)
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Nu känner jag mig lite som motvalls här men jag har fått lära mig att det är returen som bestämmer just det du beskriver - för hårt så kickar den o för löst så packar den ihop sig....

Visst är det så men för att kunna ställa in fjädringen så optimalt som möjligt så krävs det ju att man har rätt fjädrar i och rätt häng så att dämparen arbetar ur rätt utgångsläge..

Men självklart kan du ju få en dämpare som packar eller kickar om du ställer returen fel även om man har rätt fjädrar.
 

Robz

Guest
Niklas har nog benat ut det mesta, men en sak kvarstår...
När hojen grundställs, skall hojen utan last packa ihop bak 0-10mm på en racesetup, sedan packa ihop ytterligare 10-20mm med förare.
Avviker detta, måste fjädern bytas om man vill ha ut full prestanda (på bana).
Skillnaden mellan 0-10mm "fritt sag" bak är ganska kännbar vid inbromsningar. Har man 0mm pga för hårt spänd fjäder, tappar man fästet bak vid hård inbromsning och det börjar orma sig.

På en touringhoj spelar inget av detta större roll, så länge man aldrig bottnar fjädringen... Då går det åt pipan, eftersom fjädringen inte längre kan ta upp en ojämnhet och däcket slås loss.

Observera också att fjädern är det lättaste att ställa "rätt", i den totala fjädrings-djunglen :)

Ändrar man förspänningen bör även komp o retur ändras!!

Här finns det mesta samlat i ämnet ;) :
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=157610
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top