Fixa ihop ett eget LiFePo4-batteri?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hej på er.
Har kört med mitt shorai LiPo-batteri ett tag nu och har haft lite problem med hojen

1. Laddningsregulatorn blir så varm att kablarna in/ut smälter ihop
2. Spridarna uppe i locket i luftrenaren (Secondary injectors) börjar spöka och sänder felkoder.

Finns det någon chans/risk att ovanstående problem är pga Shorai-batteriet? Det ger ju 17,3 volt ut obelastat!!! :va
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hej på er.
Har kört med mitt shorai LiPo-batteri ett tag nu och har haft lite problem med hojen

1. Laddningsregulatorn blir så varm att kablarna in/ut smälter ihop
2. Spridarna uppe i locket i luftrenaren (Secondary injectors) börjar spöka och sänder felkoder.

Finns det någon chans/risk att ovanstående problem är pga Shorai-batteriet? Det ger ju 17,3 volt ut obelastat!!! :va

Att laddregulatorn blir varm beror på att generatorn alstrar en massa ström som inte behövs då batteriet inte laddar ur sig och då måste det eldas upp som värme. Att kablarna smälter låter dock inte normalt. Bild bitte....

17,3V är lite mycket. Troligen mätfel då det är mer än vad batteriet i teorin kan ge....
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag har kört mitt Shorai i några veckor nu och jag har då inga problem !!!!
Funkar perfekt än så länge !!!!
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Nu har visserligen mitt Shorai suttit i hojen i 2 månader men cykeln används nästan dagligen å när ja mätte precis nyss låg de på 13.9V...
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag har beställt en lös 8400mAh 13.2V RC-acc av LIFEPO4-typ. Problemet nu är att jag inte har något kontaktstycke jag litar på till att koppla in batteriet. Vad finns det för pålitliga (och billiga!) kontaktstycken som inte degraderas av värme, fukt, vibrationer etc, och som inte är benägna att skutta isär? Jag ser helst att jag kan ha minst 16mm^2 kabelarea ut mot hojen då jag har långa kablar.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Lyfter den här rackaren - är Shido-batterierna lika bra som Shorai? Shido finns bland annat hos Johans MC, men också billigt i Tyskland. (Till Street Triple för 79€ plus frakt) Någon som vet?
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag laddar min i serie över alla cellerna direkt från regulatorn (jag har dessutom en 14.4V-sort). Dock hamnar cellerna rätt fort i oblanans, särskilt om du cyklar dem djupt. Det finns alltid att balansera de gånger jag kopplar på min balanseringsladdare (en till LiFe-accar), så misstänker att du blir på att iaf då och då hålla koll på att cellerna balanserar något sånär.

Ni som har lite koll, kan man ladda en LiFePo4-acc hursomhelst direkt från statorn? (givetvis via regulator/likriktare)

Sitter och suger på om jag ska beställa ett:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...0mAh_4S1P_30C_LiFePo4_Pack_EU_warehouse_.html

Skall inte användas till start, utan endast belysning..
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Jag laddar min i serie över alla cellerna direkt från regulatorn (jag har dessutom en 14.4V-sort). Dock hamnar cellerna rätt fort i oblanans, särskilt om du cyklar dem djupt. Det finns alltid att balansera de gånger jag kopplar på min balanseringsladdare (en till LiFe-accar), så misstänker att du blir på att iaf då och då hålla koll på att cellerna balanserar något sånär.

Insåg tyvärr att packet var alldeles för brett :-(
Har ni nåt annat tips?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Tjänar man fortfarande nåt på att löda eget? Vilka celler skulle passa? Är en gammal SV650 det ska stoppas i. Biltemabatteriet som satt i när jag köpte den stendog igår och jag vill verkligen inte stoppa i ett till.
 

FP

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2009
Ort
Halmstad
Hoj
CRF250
Finns det något färdigt pack som funkar med laddningen från hojen utan att man behöver mecka osv?
 

Nalle74

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Hisings-Kärra
Hoj
KTM 690 SMC-R -13, KTM 300 EXC -12, VTR1000F-98, m fl
Shido passar direkt i batteriboxen på hojen, finns i de flesta "vanliga" batteristorlekar, te x ytx-12bs ytz10s, ytz14s osv, de laddas från hojen och behöver inte laddas med någon balanseringsladdare,. har en snygg batteriindikator (laddningsnivå) inbyggd. Kommer dessutom laddade från fabrik :)
Jag har tidigare lött ihop batteripack till hojarna med LifePo4, men efter jag upptäckt shido så orkar jag inte jobba mig med att löda egna längre :)

Shido: litium ION mc batteri

intro2.jpg
 

Nalle74

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Hisings-Kärra
Hoj
KTM 690 SMC-R -13, KTM 300 EXC -12, VTR1000F-98, m fl
Har för mig att slutnotan gick på runt 800 när jag lödde senast, då var det 4s3p, dvs 12 celler, 4 i serie 3 parallella för att komma upp ungefär motsvarande kapacitet.
ska dock villigt erkänna att det batteriet fortfarande fungerar mycket bra flera år senare trots mycket hård behandling, så även hemmabyggen har jag bra erfarenhet av.
Valde mest shido för att det var smidigt, men som du säger det kostar lite mer
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top