Fixa framgaffel, funderingar om packboxar och vilken olja man ska ha.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om man lägger mynt eller en plugg under fjädern finns väl risken att fjäderbenet bottar tidigare och man får kortare fjädringsväg. Såg i youtube videon att killen satte en hylsa för att minska slaget, detta ger ju kortare fjädringsväg men måste ju ge en hårdare gaffel då fjädern redan är spänd. Detta bör väl också ändra gaffelvinken och försprånget lite då hojen blir lägre fram så hojen blir mer kvickstyrd men också kanske lite nervösare.

Har funderat på det men tänkte testa först med att packa om och sätta i ny olja i gaffeln innan jag gör mer ändringar.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Japp, tror det är så som du uppfattar det. Själv ska jag inte sänka utan höja både bak och fram.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vill du prova sänkt så börja med att skjuta upp benen i gaffelkronan. När man sedan provat sig fram till rätt sänkningsgrad kan man ordna med internt stopp för slaglängden. Vanligen kortar man samtidigt fjädrarna.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vill du prova sänkt så börja med att skjuta upp benen i gaffelkronan. När man sedan provat sig fram till rätt sänkningsgrad kan man ordna med internt stopp för slaglängden. Vanligen kortar man samtidigt fjädrarna.

Det gå tyvärr inte att skjuta upp benen genom övre kronan på denna hoj, byter man gaffelkronorna och sätter CX500:ans kronor så kan man göra det. Vet dock inte hur mycket man kan sänka benen kanske 2-3 cm, då jag tror att styret kommer i vägen för benen på CX500 kronan men är inte säker. Kan tänka mig att 2-3 cm är en vettig sänking i mitt fall.

Var nära att köpa CX500 kronor på eBay men lugnade mig, tänker att jag packar om benen och byter olja sen får man se vad det blir därifrån.
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Troligen låsring så att packbox och glidlager sitter kvar. Viktig...
Jag slänger in en fråga om "guide ring" har en skåra längst ner i gaffeltuben där det ska sitta nån form av ring som jag upptäckte var borta. Hur viktig är dessa? Jag ser inte riktigt funktionen de uppfyller
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Troligen låsring så att packbox och glidlager sitter kvar. Viktig...

Låsring sitter ju bakom "dammskyddet" som det i sin tur sitter med en ring runt sig.

Jag försöker illustrera med en bild, där ser det ut inte sitta något i skåran. på min gaffel sitter det i ena gaffelbenet men saknas på det andra. Namnlös.jpg
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
fränt, meeeen hur nu dessa ska lyckas hålla ihop gaffeln är en gåta för mig. det är liksom inte mer än en slapp 2mm metallring som ligger i en liten skåra och som inte heller sitter åt särskilt mycket alls.

min kvalificerade gissning såhär i efterhand är att det har något med gaffelskydden att göra. ( yupp, det är för att inte skrapa gaffelskydden i gaffeln)
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
fränt, meeeen hur nu dessa ska lyckas hålla ihop gaffeln är en gåta för mig. det är liksom inte mer än en slapp 2mm metallring som ligger i en liten skåra och som inte heller sitter åt särskilt mycket alls.

min kvalificerade gissning såhär i efterhand är att det har något med gaffelskydden att göra. ( yupp, det är för att inte skrapa gaffelskydden i gaffeln)

Det behövs inte mer för att förhindra gaffeln att separera.

Om du inte tror mig så försök pressa en 30 mm radialtätning axiellt genom ett 29 mm stort hål.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Dum fråga, men hålls inte gaffelbenet ihop så det inte kan separera med hjälp av en skruv? I mitt fall på CB250N skruvarna som sitter I botten av gaffeln bakom hjulaxeln?
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Jaha, på utsidan! Jaja, det är ett slitskydd. Dra ett buntband runt gaffelbenet. Skyddet sliter ner gaffeln annars.
Låsring sitter ju bakom "dammskyddet" som det i sin tur sitter med en ring runt sig.

Jag försöker illustrera med en bild, där ser det ut inte sitta något i skåran. på min gaffel sitter det i ena gaffelbenet men saknas på det andra. View attachment 437869
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja, Oftast sitter dom ihop via cartridgestången. Men gamla hojar typ din CB är jag inte lika säker på.

Menar du att det är packboxarna och dess låsringar som håller ihop hela gaffeln?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Menar du att det är packboxarna och dess låsringar som håller ihop hela gaffeln?

Det är så länge sedan jag hade isär en sån där gammal gaffel så jag ska nog låta bli att svara på den frågan. Har kanske skrivit för mycket redan om just punkten. Om inte annat så riskerar du ju i alla fall att trycket i gaffeln skjuter ut tätningen utan låsring.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är så länge sedan jag hade isär en sån där gammal gaffel så jag ska nog låta bli att svara på den frågan. Har kanske skrivit för mycket redan om just punkten. Om inte annat så riskerar du ju i alla fall att trycket i gaffeln skjuter ut tätningen utan låsring.

Tror jag sett nån som tog loss tätningarna på det sättet, lossa låsringarna, fylla gaffelbenet med olja och sen dra ihop den med ett spännband så tätningarna ploppade ut.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad tror ni om att besikta med mjuk gaffel och lite oljefilm på gaffeln? Har fått packningarna till gaffeln men inte bälgarna men lyckades få en besiktningstid imorgon vilket inte är lätt här, måste ändå åka till grannkommunen.

Vad tror ni går den igenom?
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Är besiktningsmannen vaken och gör sitt jobb så går den inte igenom. Byt tätning och skit i bälgarna så länge.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En ombesiktning är inte så jäkla dyr, rengör gaffelbenen och besikta om du nu har en tid. Jag tror den slinker igenom men om inte så har du ju i alla fall köpt en månad körtid innan nästa besiktning.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vad tror ni om att besikta med mjuk gaffel och lite oljefilm på gaffeln? Har fått packningarna till gaffeln men inte bälgarna men lyckades få en besiktningstid imorgon vilket inte är lätt här, måste ändå åka till grannkommunen.

Vad tror ni går den igenom?

Ytterst vanskligt då fuktiga gaffelben framför en besiktningsman är som ett rött skynke framför en brunstig tjur. De vet sällan något om motorcyklar men de har minsann blivit tillsagda att kolla gaffelbenen, eftersom det är relativt lätt.

Detta betyder att du ska använda sparsamt med monteringsfett då du monterar nya tätningar och att du ska vara mycket noggran med att gunga framgaffeln upp och ner och sedan torka av gaffelbenen, flera gånger om och gärna precis innan du åker in på besiktningen. Jag känner folk som har fått tvåa på grund av läckande framgaffeltätning då de i själva verket monterat ny tätning med överflödigt monterinsfett. När besiktningsmannen upptäckte monteringsfettet smetat över gaffelbenet antog han naturligtvis något annat...
 

sweanders

Medlem
Gick med
27 Jul 2015
Ort
Malmö
Hoj
2001 Honda CBR1100XX Blackbird
Blanda inte ATF och motorolja, de har helt skilda egenskaper. Exempelvis så blandar sig vatten med motorolja medan det skiktar i ATF.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top