Fixa bucklig tank...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Tanken på min skithoj är riktigt ful. Vill gärna buckla ut den så den går att buckla till på rätt sätt. Japp, jag är seriös. Jag ska buckla om den så den blir platt uppifrån istället.

Så, vill ha tips på hur jag kan buckla ut denna tank. Jag kan inte buckla om den som den är nu, då kantigheten "förstärkt" metallen nog att det inte går att trycka ihop den på nått vettigt sätt uppifrån.

öh, hoppas ni förstår mig :va

Såhär ser den ut just nu:
 

Bifogat

  • beatup.jpg
    beatup.jpg
    103.9 KB · Visningar: 352

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Snacka med någon bilplåtslagare! En sådan fixa min förra gixxer tank till super skick för 300 spänn! Inte mödan värt att försöka för en sån skit summa... :)
 

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
RSV_R skrev:
Snacka med någon bilplåtslagare! En sådan fixa min förra gixxer tank till super skick för 300 spänn! Inte mödan värt att försöka för en sån skit summa... :)

Om du inte har blåslampa och kompressor hemma dvs..för då är det i princip köra "blåsa-ut-bucklor-på-en-pipa-principen" värma som fan, och plugga igen och försök trycka upp den som en ballong med kompressorn! :tummenupp
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Men att trycka ut bucklor i en tank med tryckluft är svårt och kräver grym vana. Risken att den blir bullig på alla ledder den inte ska är stor. Skulle inte rekomendera det till någon som inte har gjort det förut.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
jo de här med att "blåsa" upp den som en ballong. Känns både svårt för mig att göra, och lite riskabelt. Kan ju liksom buckla ut på fel ställen. T.ex undersidan.

hmm. fårla ta o se ifall nån plåtslagare i stan kan greja det, men asså.. öh. Vet inte vart jag ska börja. Antar jag får börja med Telefonboken o telefonen i handen.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Vafan? Ska du börja snygga till den fula galten?
Kom ut till mig vid nåt tillfälle (nu är det inte så mycket snö!) så kan jag visa lite. Har just dragit ut ett och annat på tanken till min TLR. Men de bucklorna var inteså där knöliga eller djupa.

Nej, inte den gula, den är såld. Har köpt en annan. Fick för övrigt 63 flagg för den gula. Och du som betvivlade mitt begärda pris om 65. :7peta

Men din tank är inte nådig att rikta, den är ju så förbannat knölig.
Kapa ur de knöliga partierna och lägga dit nytt? Rätt mycket jobb.
Å andra sidan tvivlar jag på att en plåtis fixar det där för 300:-. I så fall vill jag gärna veta vilken plåtis. :Bugar

Har för övrigt en serie foton sen jag riktade den tanken om du vill se så småningom men jag kan inte ladda upp dom just nu eftersom jag har lite rörigt efter en hårddiskkrasch.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
jo, men orka lägga pengar på en tank som ändå kommer bli bucklig igen. Så efter snackat lite vett med Robban så tror jag att jag komma ful-fixa genom att bora hål o sen dra ut så gott det går... sen ta och spackla den jämn(are).

Har även lite målarfärg hemma och tid till övers.. så jag kommer modda hojen visuellt, till såhär. Ser'e reko ut eller?
 

Bifogat

  • moddad.jpg
    moddad.jpg
    64 KB · Visningar: 223
Last edited:

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
se helt ok ut, blått o svart ram är snyggt.
känner du ingen som är plåtis? Åk förbi en plåtverkstad med tanken o fråga om dom kan dra ut det värsta åt dig och vad dom vill ha... du blir kanske överaskad!!!
Eftersom dom inte behöver göra det perfekt så tar det inte mer än 10 min för någon med rätt verktyg att dra ut det värsta. Det är sen mot slutet som det tar tid när det ska bli så jämnt o fint som möjligt innan spackling.

/Nitrous
 

race

ninja hooker
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Baylake
Hoj
Kawa zx6r -98
sätt fast skiten, svetsa fast några pinnar å dra ut buklorna..de finns speciella nitar man kan andvända för ändamålet oxå.. de brukar funka prima.. jah r gjor de på bilen iaf..
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top