Fireblade turbomotor!

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Alex 6R skrev:
får fråga en sak.
vad är det för "pinne" som går igenom insugegsröret i plenumet?? om ni förstår??

kallas för pitotrör! eller dopningsrör i bilkretsar! med det trycksätts förgasarna för att ge mer bränsle vid laddtryck. man borrar ett hål i tryckrikningen, sen så kan man justera hålstorleken för ökad bränslemängd vid laddtryck! slangarna till varje förgasarpar måste vara exakt lika långa!

kort samanfattat så är det så! :tummenupp
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Fan, Jag blir så jävla imponerad av folk på det här forumet. Jag försöker och försöker, men inget blir lixom... snyggt...

Är det så att alla här har högskoleutbildning i "byggasnyggagrejer"-skolan eller är det bara jag som är extremt okunnig =)

Kort och gott...
Snyggt!
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Snygga prylar! :tummenupp
Vad är det som kostar mest på ett sånt bygge. En turbo går la på några lappar, men är det nåt mer man behöver som är dyrt?
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Det ser ut som du kommer att behöva en returpump för oljan ut från turbon..
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
heliac skrev:
Det ser ut som du kommer att behöva en returpump för oljan ut från turbon..

sitter den verkligen så lågt??? tänkte borra in en nippel för returen under oljepumpspickupen, du tror inte det räcker?

attachment.php
 
Last edited:

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
PacMan skrev:
Snygga prylar! :tummenupp
Vad är det som kostar mest på ett sånt bygge. En turbo går la på några lappar, men är det nåt mer man behöver som är dyrt?

turbon 3000:- ny
grenröret ca 800:- i material kostnad
mcxpress toppackning 990:-
kopplingsfjädrar 250:-
bränslepump + regulator ca 2000:-
slangar å hydralklammer ca 1000:-
filterflyttarkit, tryckrör, plenum och eventuell laddluftkylare kan bli alltifrån billigt till hur dyrt som helst. beroende på hur mycket av jobben du kan göra själv....

sen blir det förståss en jävla massa ovärderliga timmars jobb men det går inte sätta en prislapp på!
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
madmagnus skrev:
sitter den verkligen så lågt??? tänkte borra in en nippel för returen under oljepumpspickupen, du tror inte det räcker?

attachment.php

Så länge du har varv på motorn har du inga problem, men om du stannar efter en stunds hårdkörning ryker den blått direkt om inte oljan har 100% fri väg ut från turbon. Det absolut bästa är att ha en liten (ca 1,5 dl) "catchtank" under turbon som i sin tur dräneras av en pump.
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
heliac skrev:
Så länge du har varv på motorn har du inga problem, men om du stannar efter en stunds hårdkörning ryker den blått direkt om inte oljan har 100% fri väg ut från turbon. Det absolut bästa är att ha en liten (ca 1,5 dl) "catchtank" under turbon som i sin tur dräneras av en pump.

mmm.... det ser bara så jla risigt ut med extra grejor på en fighter bara! kommer nog prova utan först så får vi se hur det blir. vill ju inte flytta upp aggregatet heller!
 

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Ort
(Utan för Örebro)
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
madmagnus skrev:
sitter den verkligen så lågt??? tänkte borra in en nippel för returen under oljepumpspickupen, du tror inte det räcker?

attachment.php

Den såg väll inte ut att sitta så lågt, om man tittar på bilden som var på länken du skickade med. Men det är ju bara att prova
Här är en bild på min oljeretur, den funkar utan problem.
 

Bifogat

  • Oil-return.jpg
    Oil-return.jpg
    97.5 KB · Visningar: 436

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
På den bilden såg det annorlunda ut.. det funkar nog. Ja va nog lite snabb :D
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
i dag kom ett paket med lite grejor jag väntat på :tummenupp

någon som kan berätta vad toppen ska dras med för moment?
 

Bifogat

  • blade2.jpg
    blade2.jpg
    117 KB · Visningar: 270

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
ZX12R -02 i delar
madmagnus skrev:
i dag kom ett paket med lite grejor jag väntat på :tummenupp

någon som kan berätta vad toppen ska dras med för moment?

Dra tills det kommer blod, sen är det två varv kvar... :näsblod
 

jhman

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Avesta
Hoj
cbr1000ccfiat tic,quad cbr600
har du kommit på att du vill göra grenrör och plenum till mej än???? :) :) :) :Bugar :Bugar
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
jhman skrev:
har du kommit på att du vill göra grenrör och plenum till mej än???? :) :) :) :Bugar :Bugar
jag har ingen tid över just nu :tungan vill bygga färdigt min egen hoj först iaf! så här ser den ut nu!
 

Bifogat

  • turbo6.JPG
    turbo6.JPG
    99.2 KB · Visningar: 419
  • turbo7.JPG
    turbo7.JPG
    112.2 KB · Visningar: 344
  • turbo8.JPG
    turbo8.JPG
    104.3 KB · Visningar: 388
Last edited:

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
på trycksidan har du ju siliconslang en kort bit innan plenumet. för att göra det enkelt, kan man köra siliconslang hela vägen från turbon till plenum?
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
bmwjohan skrev:
på trycksidan har du ju siliconslang en kort bit innan plenumet. för att göra det enkelt, kan man köra siliconslang hela vägen från turbon till plenum?
det är klart att det går men om det är speciellt bra vette fan! jag tror att marklund kör med ganska långa formgjutna slangar på vissa av sina kit! det blir ju mycket snyggare och BILLIGARE med aluminium rör, en silikon böj kostar ju ca 350 spänn styck!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
madmagnus skrev:
det är klart att det går men om det är speciellt bra vette fan! jag tror att marklund kör med ganska långa formgjutna slangar på vissa av sina kit! det blir ju mycket snyggare och BILLIGARE med aluminium rör, en silikon böj kostar ju ca 350 spänn styck!

Borde det inte funka att gjuta rören i kolfiber?
Inte för något annat, men kolfiber är så grymme snyggt!
Plenum och sånt borde ju gå att få mycket snyggare om man gjöt dom på en frigolitkärna, givetvis får man ju lägga in motsvarande förstärkningar som i ett aluminium-dito, men det borde väl funka med ett par lager väv?

Jag har aldrig byggt turbo själv, och inte gjutit kolfiber heller, men jag är sugen på att prova, inte för effektens skull, utan mest för att se om jag ror hem en sån grej...

Hur mycket laddar en "lätt-trycks turbo" i en bil? 0.3-0.5? Hur mycket effekt extra får man ur en hojmotor med en LTT installation?

Jag vet att det inte blir kostnadseffektiva Hk, men bara för att...
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
självklart kan du gjuta upp tryckrör och plenum i kolfiber, det finns 2 rätt kända herrar i skellefteå som sysslar med sånt ... dom rattar en kolsvart dragrace pv för övrigt :hihi men det är inget projekt som jag skulle ge mig in på! plast och kolfiber är hemska saker att jobba med....

tror min td04 13t turbo (ltt) laddar ca 0,7 på volvo V70. enligt vad jag hört ska det gå att krana ur ett kilo ungefär sen tar det stopp, men det blir nog alldeles tillräckligt med effekt ändå :tummenupp
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top