Fireblade problem

Aratron

http://www.tycon.se
Gick med
16 Oct 2004
Ort
Avesta
Hoj
slutkörd 900rr, Pitpro 05
Var ute o körde i regnet igår, gör en omkörning o gasar rätt bra, plötsligt varvar motor rätt rejält och självklart släpper man av lite, tänkte inte så mkt mer på det sen utan antog att det var blötare o halare än jag trodde. Men idag händer samma sak, och det har varit torrt och solsken hela dagen, gasar man fullt så vid en 7000 varv sticker varvräknaren upp mot 11-12 som ett skott, detta händer på alla växlar (Farten ökar inte. bara varvet). Någon som har nån idé om vad det kan vara ? Skulle behöva försöka fixa det här tills imorn så alla tips o idéer är välkommna
 

Badbowtie

Good enough is not good enough
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Piteå
Hoj
Cbr Turbo (SÅLD), HMS Chopper, 65´ Chevelle
Aratron skrev:
Var ute o körde i regnet igår, gör en omkörning o gasar rätt bra, plötsligt varvar motor rätt rejält och självklart släpper man av lite, tänkte inte så mkt mer på det sen utan antog att det var blötare o halare än jag trodde. Men idag händer samma sak, och det har varit torrt och solsken hela dagen, gasar man fullt så vid en 7000 varv sticker varvräknaren upp mot 11-12 som ett skott, detta händer på alla växlar (Farten ökar inte. bara varvet). Någon som har nån idé om vad det kan vara ? Skulle behöva försöka fixa det här tills imorn så alla tips o idéer är välkommna

Den slirar nog på kopplingen, har du trimmat mycket så kan det vara bra att byta kopplingsfjädrar (har bytt på min, har turbo) , om den är orginal så är det nog dax att byta lammeler...
 

Aratron

http://www.tycon.se
Gick med
16 Oct 2004
Ort
Avesta
Hoj
slutkörd 900rr, Pitpro 05
ZejtaN skrev:
dax för kopplingsbyte ?


kanske kan vara så, bytte kopplingshandtaget i förrgår och tycker kopplingen funkar rätt sjysst vid start / nedväxlingar / uppväxlingar. Kan kopplingen påverkas av acceleration? Detta händer endas vid höga var och mkt gas.
 

Aratron

http://www.tycon.se
Gick med
16 Oct 2004
Ort
Avesta
Hoj
slutkörd 900rr, Pitpro 05
Badbowtie skrev:
Den slirar nog på kopplingen, har du trimmat mycket så kan det vara bra att byta kopplingsfjädrar (har bytt på min, har turbo) , om den är orginal så är det nog dax att byta lammeler...


Kör den orginal, hur fort grejjar man ett lammelbyte om man aldrig gjort det innan ? :)
 

Badbowtie

Good enough is not good enough
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Piteå
Hoj
Cbr Turbo (SÅLD), HMS Chopper, 65´ Chevelle
Aratron skrev:
Kör den orginal, hur fort grejjar man ett lammelbyte om man aldrig gjort det innan ? :)

det är fort gjort, bort med plastkåpan, bort med motorkåpan, sen är du framme, montera bort lammelerna, håll ordning på vad som skall sitta vars, du har mellanlägg mellan varje lammel skiva, men om du monterar isär så ser du ju tydligt hur det ska se ut. Det där fixar du
lycka till.....
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Aratron skrev:
bytte kopplingshandtaget i förrgå
Eftersom det verkar ha uppstått efter att du bytt kopplingshandtag kanske det bara är vajern som är feljusterad, det ska vara ett litet spel(glapp).
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Bearing skrev:
Eftersom det verkar ha uppstått efter att du bytt kopplingshandtag kanske det bara är vajern som är feljusterad, det ska vara ett litet spel(glapp).

spelet ska finnas även när den är varm... jag va klantig nog att justera spelet på kopplingshandtaget på en crosshoj när den va kall och när man kört en del så blir den varm o lammelerna sväller lite -spelet minskar och kan försvinna!
 

Aratron

http://www.tycon.se
Gick med
16 Oct 2004
Ort
Avesta
Hoj
slutkörd 900rr, Pitpro 05
UrbanTiger skrev:
Ved har du för olja i :gnissla


efter några öl så kommer jag inte ihåg vad oljan heter, men den rekommenderades av min lokala mc handlare när jag gjorde servicen i vintras
 

Aratron

http://www.tycon.se
Gick med
16 Oct 2004
Ort
Avesta
Hoj
slutkörd 900rr, Pitpro 05
Bearing skrev:
Eftersom det verkar ha uppstått efter att du bytt kopplingshandtag kanske det bara är vajern som är feljusterad, det ska vara ett litet spel(glapp).


just nu är det justerat så att det inte är nått spel alls, kopplingen tar så fort man petar på den, nästan, dragläget ligger alltså väldigt långt upp och du behöver inte trycka in kopplingen mkt, kan tilläggas att cykeln gått 3600 mil, så ldet kanske är dags att byta lammeller ändå ?
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Måste vara spel annars riskerar du att bränna kopplingen om du inte redan gjort det....

Aratron skrev:
just nu är det justerat så att det inte är nått spel alls, kopplingen tar så fort man petar på den, nästan, dragläget ligger alltså väldigt långt upp och du behöver inte trycka in kopplingen mkt, kan tilläggas att cykeln gått 3600 mil, så ldet kanske är dags att byta lammeller ändå ?
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top