Finns det vattentäta stövlar?

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Finns det vattentäta mc-stövlar eller är det bara en dröm? Det står ju i annonser att stövlarna är vattentäta. Jag har aldrig fått tag på vattentäta stövlar som faktiskt är vattentäta. Jag söker alltså stövlar som är vattentäta som en gummistövel. Och när det står vattentät i annonser så förväntar man ju sig att de ska vara det. Tyvärr är det ingen som skäms att ljuga när de annonserar. Men det är en annan diskussion... Jag pendlar 12 mil om dagen och det suger med blöta kalla fötter. Man kan köpa en varm vattentät kvalitetsstövel för utomhusbruk för en femhundring, man kan köpa vattentäta skydddstövlar för motorsågsbruk som är vattentäta efter flera års användning för 2000 spänn. Men man kan INTE köpa vattentäta mc-stövlar för alla pengar?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Alla stövlar med membran jag haft har då varit täta. Vissa FÖR täta, tex Sidi Adventure 2, så man blir fuktig inifrån. Brukar räkna med 3-4000 mil på ett par stövlar, sedan börjar de läcka i skarven mellan sula och överdel.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Jag har ett par Alpinestar med Gore-tex (vid tillfället över 10 år gamla) som jag kört 80 mil i hällregn på Autobahn med utan att det fanns en tillstymmelse till våt fläck på mina strumpor.
 

pjocke

Medlem
Gick med
15 Jun 2020
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia Tuareg 660 2022
Jag har ett par Alpinestars Toucan som jag upplever är alldeles utmärkt vattentäta, förutom ovanifrån. När jag hamnade i ett herre jösses-regn i somras och vattnet forsade ner längs benen in i stöveln var den inte så värst torr längre. Hade jag haft regnbyxor på mig är jag övertygad om att det hade fungerat klanderfritt.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Har kört timmar i regn och vadat i bäckar med mina Alpinestars Toucan. Snustorra!
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Har kört timmar i regn och vadat i bäckar med mina Alpinestars Toucan. Snustorra!
Ok, om jag går in o handlar dom så tänker jag testa en bäck, köra från Malmö till Göteborg i hällregn och då ansvarar du för att det verkligen fungerar? ?
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Jag har Alpinestars Toucan och kört ösregn hela dagar utan minsta antydan till fukt. Senast i somras från Mo i Rana till Trondheim. Vi är ett gäng om 5 pers som kör, alla har Toucan och alla är lika nöjda.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Jag har ett par Alpinestars Toucan som jag upplever är alldeles utmärkt vattentäta, förutom ovanifrån. När jag hamnade i ett herre jösses-regn i somras och vattnet forsade ner längs benen in i stöveln var den inte så värst torr längre. Hade jag haft regnbyxor på mig är jag övertygad om att det hade fungerat klanderfritt.

Jag har Klim Badlands som jag alltid stoppar in i stövlarna. Goast så. Men börjar det regna så har jag brallorna över stövlarna och då är det tätt och fint.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Ok, om jag går in o handlar dom så tänker jag testa en bäck, köra från Malmö till Göteborg i hällregn och då ansvarar du för att det verkligen fungerar? ?
En förutsättning är naturligtvis att man har byxorna utanpå stövlarna som fler har skrivit. Väldigt elementärt kan man tycka;)
Är inne på mitt andra par och är väldigt nöjd.
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Stövlar med Gore-Tex oavsett tillverkare = vattentät plus att dom "andas" väldigt bra när det är varmt.
Finns många som har sina egna varianter av "vattentäta" membran Alpinestars ,Dainese för nämna några. Dainese har tex D-Dry som sitt egen variant men trots det erbjuder dom (som andra) Gore-tex med i sina kläder.
Testat olika...bara Gore-tex som gäller för mig iaf.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
En förutsättning är naturligtvis att man har byxorna utanpå stövlarna som fler har skrivit. Väldigt elementärt kan man tycka;)
Är inne på mitt andra par och är väldigt nöjd.
Jo, ibland blir det dock fel med tänket hos en del/missförstånd.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Har ett par TCX s-speed wp eller vad de heter som är vattentäta och de har jag kört i bra ordentligt regn utan att bli blöt om fötterna. Tyvärr passar de inte mina fötter och kommer inte ändra sig i hur de sitter insåg jag efter två-tre år så de används inte längre.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Stövlar med Gore-Tex oavsett tillverkare = vattentät plus att dom "andas" väldigt bra när det är varmt.
Finns många som har sina egna varianter av "vattentäta" membran Alpinestars ,Dainese för nämna några. Dainese har tex D-Dry som sitt egen variant men trots det erbjuder dom (som andra) Gore-tex med i sina kläder.
Testat olika...bara Gore-tex som gäller för mig iaf.
Jag tror materialet i övrigt också har stor betydelse.

Exempel från min egen hylla:
Sidi Adventure 2 med Gore-Tex andas ganska dåligt
BMW Venture Grip med "BMW-tex" andas bra
TCX tourstövel med Gore-Tex andas jättebra
Touratech Destino med Gore-Tex andas halvskapligt

Generellt tror jag som du att Gore-Tex är det bästa membranet, men det finns såklart andra faktorer som påverkar också.
 

pjocke

Medlem
Gick med
15 Jun 2020
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia Tuareg 660 2022
Spelar ingen roll att byxorna så klart är utanpå stövlarna när vattnet rinner längs köttstyckena som är _i_ byxorna, då rinner det rätt in i stöveln... av förklarliga skäl :D
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Stövlar med Gore-Tex oavsett tillverkare = vattentät plus att dom "andas" väldigt bra när det är varmt.
Så länge membranet är helt åtminstone, det är ju inga evighetsprylar, och min erfarenhet i vanliga skor är att det ofta är membranet som ger upp först. Men det är ju oftast tygskor som det kommer in mer sand och mög i som sliter på membranet.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Då funderar ju jag på vad gör ni egentligen när ni bär stövlarna för att svettas så hemskt? Gummistövlar kan man ju ibland knalla runt i hela dagen då jag är månskensbonde utan att bli svettig om fötterna. Och motorsågsstövlar som jag också har, som är 100 procent vattentäta upp till skaftet, kostar mycket mindre än hojstövlar, sitter tight på fötterna och en bra bit upp längs benet, har nåt sorts material som gör att de är vattentäta 100% i alla väder och temperaturer, men de kostar inte så jävla mycket pengar som en mc stövel. Kan det vara så att motorcykelförare betalar mer för mindre eller samma? Mina sågkängor har jag haft i minst fem år och de är precis lika bra nu som nya. Men hojstövlar verkar inte klara sånt. Jag frågar varför. Visst, de ska skydda på annat sätt men det kan omöjligen vara så mycket dyrare att lösa det än att lösa ett skydd mot en vilt spinnande motorsågskedja.

En hojstövel ska man ju inte ens gå i. På sin höjd vicka lite för att bromsa och växla.
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Då funderar ju jag på vad gör ni egentligen när ni bär stövlarna för att svettas så hemskt? Gummistövlar kan man ju ibland knalla runt i hela dagen då jag är månskensbonde utan att bli svettig om fötterna. Och motorsågsstövlar som jag också har, som är 100 procent vattentäta upp till skaftet, kostar mycket mindre än hojstövlar, sitter tight på fötterna och en bra bit upp längs benet, har nåt sorts material som gör att de är vattentäta 100% i alla väder och temperaturer, men de kostar inte så jävla mycket pengar som en mc stövel. Kan det vara så att motorcykelförare betalar mer för mindre eller samma? Mina sågkängor har jag haft i minst fem år och de är precis lika bra nu som nya. Men hojstövlar verkar inte klara sånt. Jag frågar varför. Visst, de ska skydda på annat sätt men det kan omöjligen vara så mycket dyrare att lösa det än att lösa ett skydd mot en vilt spinnande motorsågskedja.

En hojstövel ska man ju inte ens gå i. På sin höjd vicka lite för att bromsa och växla.
Men skojar du nu eller ? En BRA mc stövel ska ju först och främst skydda dina fötter och vara gjord av material som tål en krasch! Att dom är vattentät och bekväma är ju bara ett plus.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Lägg upp en bild på dina kängor. Jag röstar för dom.

Ni har väl sätt vad ”seriösa” firmor säljer?
Mc-skor, Mc-kängor, Mc-stövlar.
(Skor - inga skaft, kängor - korta skaft, stövlar - långa skaft.)
Jag kör gärna i gympadojor när det är varmt.
I kategorin stövlar finns det ”custom-stövlar”, touring- racing- och crossstövlar.
Vissa skyddar som ett par raggsockor i ett par Foppatofflor. Men det är ju hojtypen som bestämmer vilket skydd man ska ha. Eller?

Mina sommarstövlar är så styva i skaften så de kan stå upprätt. Inte mycket till skydd.
Mina gamla Oxtar är varma, stadiga och vattentäta. Cross-stuk på dom.

Lite bilder när jag väljer kläder efter väder.

571FD17B-E71D-43DD-AE09-24282D88FCC3.jpeg
Skinnställskrav när jag bytte försäkringsbolag. Så detta är standard numera.
7A52372E-D6F7-4DA9-B490-8B01F20D9BE7.jpeg
E0EB1074-6480-465A-844D-A57587AB5A4D.jpeg
Oxtar

E91E3E06-4F06-4563-9274-2DD21DEE148C.jpeg
Cyklade på bakhjulet. Nytt pb.
Foten vek sig vid landningen och benpipan gick genom huden. Cyklar ändå inte i crosstövlar.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top