Film: Osynliga mannen på sin osynliga MC del 2

ForCa

Bodybuilder
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM smc-r
Jävligt bra videos måste jag säga. Ungefär 50% av de som har körkort (B) idag bör inte ha det. Folk kör som skit å man får verkligen passa sig ute på vägarna, inte minst i centrala Stockholm.

Ser gärna fler liknande klipp.:)
 

DanskenJr

Livet är en fest, vet inte vad man får!
Gick med
20 Jun 2010
Ort
Malmö
Hoj
nohojyet
Haha inte för att det är roligt i sig men, när du blir "arg" så skriker du me gasen!

Men världen är full av folk som inte bryr sig!
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
enligt riskettan är de vårt ansvar att göra oss synliga,
vilkte scenario de var vet jag inte men där det var bilens fel helt och hållet enligt mig att de blev en kollision.
Men enligt körskoleläraren var de motorcykelns fel för den inte var synlig :va
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
enligt riskettan är de vårt ansvar att göra oss synliga,
vilkte scenario de var vet jag inte men där det var bilens fel helt och hållet enligt mig att de blev en kollision.
Men enligt körskoleläraren var de motorcykelns fel för den inte var synlig :va

Ja det är ju så man måste tänka när man kör hoj. Placera sig så att man syns och har tillgång till utrymme för undanmanöver...jag har själv varit nära att klämma en hoj i stan när jag bytte fil med bilen, såg i sista sekunden att det inte alls var tomt i filen brevid. Alla gör misstag i trafiken, och det är vi på hoj som det gör ont på när vi inte hinner undan.

Det läskiga är alla bilister som inte har någon som helst aning om hur man kollar döda vinkeln vid filbyten utan bara slänger en blick i backspegel och sedan viker över. Sväng-blinka-titta-förarna...

Borde vara obligatoriskt med en årlig körlektion när man haft körkort ett tag, precis som man besiktar bilen varje år för att den inte skall vara trafikfarlig så borde körkortsinnehavarna också besiktas...
 

Weberg

Super retard
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Garaget!
Hoj
Ktm 660 SMC
tokvarva mer i del 3, utan ljudämpare så du skjuter motorn så kanske dom reagerar :)

Annars instellera ett tut system från hornblasters.com :banana
 

Lee.friedlander

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2010
Ort
saxtorp
Hoj
ducati superbike 848 KTM 625smc
nu har jag inte läst allt bla.bla, men jag skulle lätt kunna få ihop minst tre insidenter varje dag där det e medtrafikanters fel, visst begår jag fel, men bilar e det värsta som finns, ingen koll alls, tur man kör med öppen blick och kan förutse olykor, annars hade man vä suttit i en bilsida
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
nu har jag inte läst allt bla.bla, men jag skulle lätt kunna få ihop minst tre insidenter varje dag där det e medtrafikanters fel, visst begår jag fel, men bilar e det värsta som finns, ingen koll alls, tur man kör med öppen blick och kan förutse olykor, annars hade man vä suttit i en bilsida

Alltså, ett allvarligt och seriöst förslag för er som bor i storstaden. Sätt på kameror och filma, klipp ihop en lång film där incidenterna avlöser varandra hela tiden. Skicka den filmen till Jesper "Galne Dansken" Christensen på SMC:s kansli. Han sitter i möten med försäkringsbolag, vägverket, transportstyrelsen och VTI nästan varje dag och försvarar motorcykelns existens mot tröga byråkrater, som hävdar att det är motorcyklisternas fel att det blir olyckor. En incidentfilm av den här typen skulle ge honom ganska mycket ammunitionen mot byråkraterna...
 

jetson

Guest
Vill inte vara den som e den men du kör fan sjukligt defensivt, bilisten tror att du vill att han ska köra före om du bromsar in ner till 15-20 km/h. Dom andra två situationerna är väl inget att bli sur över, det är vanlig trafikrytm och du ser ju 10 sekunder innan vad bilen ska göra= du väljer att släppa bilen före.

Sånt här märker man av både när man kör bil och mc om man kör defensivt (dvs man "säger" till medtrafikanterna att dom kan köra före)
 
Last edited:

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund, SWE
Hoj
GSX1300BK -08
Jag hade använt tutan...

Vad är det för kamera du har? Filmar du alltid till o från jobbet?
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Önskar jag hade haft kamera idag, då hade ni nog fått se vad nära är :D
Två smarta bilister med ett par minuters mellanrum tyckte det var smart att köra om i varsin skymd kurva på gamla Södertäljevägen i höjd med Salem.

Första bilen var så nära att jag fick bromsa så hojen reste sig på framhjulet och höll på att fara i diket.:gnissla
Han såg minst sagt panikslagen ut och höll dessutom på att klippa vänsterflygeln på bilen han körde om för att unvika att träffa mig.
Blev inte riktigt förbannad förrens en stund senare när chocken hade lagt sig, annars hade man nog fan vänt och kört efter och slitit fanskapet ur bilen.

Nummer två ett par kilometer senare hade jag den första i färskt minne och faktiskt anade att det finns fler idioter, och mycket riktigt, det var tydligen brådis till midsommarsnapsen här med!:fyllisar
Hann sakta ner och svänga ut i väggrenen enkelt, men ack så förbannad! :mad:

Blir till att införskaffa en HD kamera tror jag....
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Ja det är ju så man måste tänka när man kör hoj. Placera sig så att man syns och har tillgång till utrymme för undanmanöver...jag har själv varit nära att klämma en hoj i stan när jag bytte fil med bilen, såg i sista sekunden att det inte alls var tomt i filen brevid. Alla gör misstag i trafiken, och det är vi på hoj som det gör ont på när vi inte hinner undan.

Det läskiga är alla bilister som inte har någon som helst aning om hur man kollar döda vinkeln vid filbyten utan bara slänger en blick i backspegel och sedan viker över. Sväng-blinka-titta-förarna...

Borde vara obligatoriskt med en årlig körlektion när man haft körkort ett tag, precis som man besiktar bilen varje år för att den inte skall vara trafikfarlig så borde körkortsinnehavarna också besiktas...

kunde inte sagt de bättre själv!

däremot de med årlig körlektion är ren utav omöjligt inom den närmsta tiden..
man har ju sett hur folk reagera på riskutbildningar till mc kort

riskettan: helt klart värt de, man lär sig så mycket som man trodde var fel och man får massa med statistik
risktvåan: vad jag vet, fullständigt onödigt, det är som en mindre uppkörning innan uppkörningen som inte kunde spelat mindre roll för man kan få underkänt och att göra igen kostar mer än uppkörning,
men har ej gjort den ännu men de e vad ja har hört
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
i korningar måste man ju ha hur mkt uppsikt som helst, så har det ju alltid varit tyvärr...
men rondeller blir mer och mer bekymmer...

folk vet inte hur de skall köra i rondeller, eller signalera...
det blir vanligare och vanligare att man om man skall rakt fram i en 2-filig rondell:
in i rondellen: blinkar höger
i rondellen: blinkar vänster
innan utfart ur rondellen blinkar höger (som man skall)
mitt under utfart i rondellen BYTER FIL !!

eller gör någorlunda rätt och sen bara byter fil ut ut rondellen utan att ha uppsikt....

blir förfan mörkrädd flera gånger om dagen.... både på hoj och i bilen...
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Är det bara jag som tycker att det inte finns mycket att reagera på i dessa filmer? De visar bara en helt vanlig dag i trafiken. Inte ens aftonbladet skulle bry sig.

Filmskaparen hade tur som överlevde när han körde om på höger sida på motorväg, en sån vansinnesmanöver kan få vem som helst att skita på sig... :rolleyes:
 
Last edited:

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
i korningar måste man ju ha hur mkt uppsikt som helst, så har det ju alltid varit tyvärr...
men rondeller blir mer och mer bekymmer...

folk vet inte hur de skall köra i rondeller, eller signalera...
det blir vanligare och vanligare att man om man skall rakt fram i en 2-filig rondell:
in i rondellen: blinkar höger
i rondellen: blinkar vänster
innan utfart ur rondellen blinkar höger (som man skall)
mitt under utfart i rondellen BYTER FIL !!

eller gör någorlunda rätt och sen bara byter fil ut ut rondellen utan att ha uppsikt....

blir förfan mörkrädd flera gånger om dagen.... både på hoj och i bilen...

Eller Malmöklassikern:
* Högerfil in mot tvåfilig rondell, blinkar inte.
* Genar in i vänstra filen, utan vare sig blink eller uppsikt.
* Går ur rondellen i högerfil rak fram, utan blink eller uppsikt.

Dvs skär så mycket det bara går.

Senast i onsdags em höll jag på att bli inträngd i grönsakslandet i mitten av en sån fåne i Olleborondellen. :huvet
 

Kneedrag

Guest
Bra filmer , vill se mer.

TS kör som jag gör defensivt villket man måste om man vill överleva.
 

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Ort
close to Globen
Hoj
eldstorm
Vill inte vara den som e den men du kör fan sjukligt defensivt, bilisten tror att du vill att han ska köra före om du bromsar in ner till 15-20 km/h. Dom andra två situationerna är väl inget att bli sur över, det är vanlig trafikrytm och du ser ju 10 sekunder innan vad bilen ska göra= du väljer att släppa bilen före.

Sånt här märker man av både när man kör bil och mc om man kör defensivt (dvs man "säger" till medtrafikanterna att dom kan köra före)

Det här är precis det jag menar. Tur att du kunde uttrycka dig bättre än mig :D
 

Hasse302

No skill, Just ballz
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawa er6-n -11
Min rieketta va rena skämtet, vi satt 16grabbar/män i ett rum och snackade hojåkning i 3timmar sen visade han lite bilder. Slut och hemgång. Plus att de va tvungen till att ha den i Härnösand på halkbanana istället för i S-vall konstigt att de inte va nån från Härnösand där och jag/vi ska åka 5mil enkel.
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Det är inte bra att köra för defensivt heller.
Om man håller igen hela tiden och velar fram och tillbaka så ökar man på risken för olyckor/incidenter pga missförstånd.

Går bra att köra defensivt och ändå vara tydlig med vad man avser att ta sig för :)
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Ska jag skratta eller gråta?

Jag tänker bestämt hävda att inget av detta va nära ögat. Utan jag förstår bilisterna att dom tränger dig när du bromsar in istället för att du bibehåller eller ökar din fart så dom enkelt kan kan byta körfält efter du passerat.
Men nej, då ska du sakta in och testa varvstoppet istället:huvet

Va:va
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top