Film: Osynliga mannen på sin osynliga MC del 2

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
[YOUTUBE-ID]<object width="1300" height="765"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/0hWt6_QI9uo&hl=sv_SE&fs=1&color1=0x006699&color2=0x54abd6&hd=1&border=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/0hWt6_QI9uo&hl=sv_SE&fs=1&color1=0x006699&color2=0x54abd6&hd=1&border=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="1300" height="765"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
 

Stuntman

Stunt Edition
Gick med
25 Nov 2006
Ort
Stuntholm
Hoj
SECRET STUNT EDITION(S)
Var är del ett?:yoparty:Bugar

Hände mig förra sommaren, kör på en tvåfilig väg vid Bromma. Kör ifatt en ny Volvo xc90 i jämn takt då hon plötsligt byter fil med mig vid förardörren:näsblod Blir träffad, vinglar otroligt mycket vid räcket, får tillbaka kontrollen på hojen. Ser att hon inte bryr/såg mig och kör vidare.

Nu ligger min puls på varvstopp!:mad: Kör ifatt henne, söker ögonkontakt och hon ignorerar mig, kör lite närmare och bankar allt jag kan på bilen... hon ignorerar mig forfarande:va Kör framför henne och saktar in. När vi har stannat e hon sur och jag ger henne världens utskällning så att hon får panik och tårögd. Blir nöjd, sätter mig på hojen och kör vidare... darrande.

Kan tilläggas att det blev rätt så fina märken på hennes nya Volvo:)
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Var är del ett?:yoparty:Bugar

[YOUTUBE-ID]<object width="980" height="765"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/85a6mpf-Glk&hl=sv_SE&fs=1&color1=0x234900&color2=0x4e9e00&hd=1&border=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/85a6mpf-Glk&hl=sv_SE&fs=1&color1=0x234900&color2=0x4e9e00&hd=1&border=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="980" height="765"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
 

FullThrottle

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2010
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha
Det är inte så att du är osynlig på något sätt. Många bilförare i Stockholm skiter helt enkelt i andra medtrafikanter.
 

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Ort
close to Globen
Hoj
eldstorm
Ska jag skratta eller gråta?

Jag tänker bestämt hävda att inget av detta va nära ögat. Utan jag förstår bilisterna att dom tränger dig när du bromsar in istället för att du bibehåller eller ökar din fart så dom enkelt kan kan byta körfält efter du passerat.
Men nej, då ska du sakta in och testa varvstoppet istället:huvet
 

Micha

No one fights the naked guy
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 560smr -06
Ska jag skratta eller gråta?

Jag tänker bestämt hävda att inget av detta va nära ögat. Utan jag förstår bilisterna att dom tränger dig när du bromsar in istället för att du bibehåller eller ökar din fart så dom enkelt kan kan byta körfält efter du passerat.
Men nej, då ska du sakta in och testa varvstoppet istället:huvet


kanske inte upplevs som nära så här i efterhand men för TS kanse de va de.. oavsett om du sitter i bil lr MC så gäller fortfarande väjningsplikten för de medverkande bilarna!

Och att TS drar upp hojen till varvstopp e väl ingen dum idè om tutan inte hörs???

Jag bor själv på söder o blir helt j**la galen på dessa idioter som inte ska ha körkort
 

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falun
Hoj
Gixxer 750 K8
Ska jag skratta eller gråta?

Jag tänker bestämt hävda att inget av detta va nära ögat. Utan jag förstår bilisterna att dom tränger dig när du bromsar in istället för att du bibehåller eller ökar din fart så dom enkelt kan kan byta körfält efter du passerat.
Men nej, då ska du sakta in och testa varvstoppet istället:huvet

Hur tänkte du nu? Ska han fortsätta om han tror att bilisten inte ser eller bryr sig om honom? Och riskera blir trängd/påkörd?
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Ska jag skratta eller gråta?

Jag tänker bestämt hävda att inget av detta va nära ögat. Utan jag förstår bilisterna att dom tränger dig när du bromsar in istället för att du bibehåller eller ökar din fart så dom enkelt kan kan byta körfält efter du passerat.
Men nej, då ska du sakta in och testa varvstoppet istället:huvet
:huvet
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Ska jag skratta eller gråta?

Jag tänker bestämt hävda att inget av detta va nära ögat. Utan jag förstår bilisterna att dom tränger dig när du bromsar in istället för att du bibehåller eller ökar din fart så dom enkelt kan kan byta körfält efter du passerat.
Men nej, då ska du sakta in och testa varvstoppet istället:huvet

Jag har haft körkort sedan 1988 och brukar kunna avgöra när det är läge att stå på sig eller när det är läge att backa av för att slippa stå och rita händelseförlopp till försäkringsbolaget... Det är inte nära ögat alls för jag sätter inte gärna hårt mot hårt när jag sitter på hojen, gubben som for mellan filerna såg jag på långt håll att han inte hade någon koll. Hade jag däremot inte flyttat mig så hade det smällt.
 

FullThrottle

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2010
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha
Ska jag skratta eller gråta?

Jag tänker bestämt hävda att inget av detta va nära ögat. Utan jag förstår bilisterna att dom tränger dig när du bromsar in istället för att du bibehåller eller ökar din fart så dom enkelt kan kan byta körfält efter du passerat.

Verkar dumt att börja brottas med en bil på 1500kg.

kanske inte upplevs som nära så här i efterhand men för TS kanse de va de.. oavsett om du sitter i bil lr MC så gäller fortfarande väjningsplikten för de medverkande bilarna!

Sedan när har bilisterna i Stockholm börjat att bry sig om väjningsregeln ?
Jag kör nästa dagligen i den staden och har inte märkt av det i alla fall.
 
Last edited:

Busapilot

Busapilot
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Kgl. Hufvudstaden
Hoj
Rytande Busa, Husaberg TE 300 -12
Det enda som gäller, vart man än kör hoj, är att utgå ifrån att omgivningen inte ser dig, men är det väl så att dom gör det så försöker dom köra på dig!


Alltså, både livrem och hängslen på!

Har klarat mig bra på det hittills.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Du har definitivt en poäng med dina filmer.

Jag brukar tuta lååångt och hytta med knuten näve. Det är liksom inget snack om vad man menar då. Och det kan kanske stämma till viss eftertanke hos syndaren...

Att varva upp kan kanske tolkas som provocerande, att man vill "tuffa sig", medan en knuten näve säger mer (dvs att man är arg och livrädd för att mosas av en klant utan vare sig backspeglar eller omdöme).
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Sådär är min vardag, kör 3-400 mil i tjänsten per månad, runt om i mälardalen. Man lär sig utveckla ett sjätte sinne för när det är något blindstyre på G, man lär sig läsa beteenden i trafiken.
Man har nytta av det på hojen, man får som alla vet, köra åt alla andra med.

Men skall det behöva vara så här? Det är dagligen man får väja för nötter som utan att se sig för kör in i rondeller, inte förstår konceptet högerregel, etc.

Det sura är att bete sig som ett arsel i trafiken är mer eller mindre riskfritt, kör 5 km/h för fort, då blir det batongen. Man blir förbannad.
 

Peepoo

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Företagets Yamaha XT660R/XT660Z, suktar efter en egen motard...
Passaten som svänger in rakt framför dig är såna man riktigt får akta sig för, livsfarligt och handlar enbart om att personen inte haft uppsikt.

Att taxin som låg i vänsterfilen inte flyttade på sig kan jag dock förstå då det såg ut som att du låg så långt bakom för att du valt att hänga på i hans tempo... fast jag vet ju inte hur snabbt det gick heller. Sen är det väl tyvärr så att om man kör defensivt så kommer folk smita in framför i t ex rondeller, i stan har alla bråttom! :)
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top