Fick fingret?

DimmanZX6R

Mr Z har bara en 1000
Gick med
12 Feb 2007
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZZR1400 -14 & Triumph Cafe
Liten fundering kring mc åkandet.
Var som vanligt ute och tog en sväng på kvällskvisten efter att barnen blivit nattade och följande hände:

Åker ut från mitt idylliska villaområde i Västerås, lungt och stilla för att inte störa grannarna eller de sovande barnen.
Kommer ut på huvudled där det alltid råder en livlig trafik dagtid och konstaterat att det inte är några bilar ute alls denna kväll.
Som vanligt åker man och slingrar lite med hojen för att känna på maskinen.
Japp alla bitar på plats!
Känns bra!
Efter ca 2 km känns det som man kan rasta maskinen lite och vrider på rullen.
När jag når strax över laglig fart ser jag en joggare på cykelbanan som ligger 50 m från vägen ser jag killen ge mig fingret rakt utsträckt mot mig.
Den självklara reaktionen blir då att lyfta handen och ge svar.

Instinktivt tittar jag på mätaren och ser: Strax över laglig fart.

Nu till grubblerierna:
-Vad har jag gjort honom?
-Har jag riskerat hans eller någon annans liv?
-Har jag varit olaglig i min framfart?
-Aha jag kanske har bullrat? (orginal ljuddämpare och den är godkänd)

Vad frambringar denna agressivitet?
Inte åker jag ut och pekar finger till honom när han är ute och fiskar. (om han nu gör det?)
-Idiot du kan ju inte fiska med en sååååå stor wobbler!

/Dimman
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Minst sagt svårt att säga varför. men du skulle nog ha stannat och frågat helt enkelt. Han kanske bara hade bestämt sig för att hata hojåkare. :gnissla
 

Ado

Galen - helt jävla väck i bollen
Gick med
23 Sep 2005
Ort
Ge fan i mig så ger jag fan i dig
Hoj
2021 Triumph Tiger 1200 - kan man köra sportigt?
Du har förmodligen (enligt honom) gjort en stor sak....
Iom att du satte dig på hojen så lämnade du ditt vanliga liv och blev en tokkörande fartdåre som kör snäppet över 200 på 30 väg...

Ja...det var min synpunkt för ju fler man snackar med om hojar (som inte själva kör) desto tydligare blir deras syn på oss...
Att gaspådraget alltid är fullt och broms är för mesar - likaså laglig körning...

Vet inte, kanske vi gjort oss skylidiga till?
 

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
Man misstänker att han förväxlade dig med någon annan som brukar komma snabbt, eller så är strax över laglig fart för dig ganska mycket över :D

Men vissa (som inte har kört MC alt. bara glidare) verkar ju tro att det går mycket fortare bara för att man håller högre varv än de flesta bilar..

/C
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
Man kan ju inte åka i laglig fart som MC, då skall alla bilar bara köra om och då tycker man är vägen och viftar o har sig...

Så vad vill dom egentligen?
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
Jo, det kan man.

Jo det kan man och det gör man, men det jag menar är att så fort man åker laglig fart så kör alla bilar om (fort för de ligger inte i laglig fart heller) och blir irriterad för att man kör sakta(lagligt)

Den uppfattningen får jag ganska ofta när jag kör lagligt. t ex en 30 sträcka här innan jag kommer till jobbet, bilarna lackar när man kör 30....
 

DimmanZX6R

Mr Z har bara en 1000
Gick med
12 Feb 2007
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZZR1400 -14 & Triumph Cafe
Du har förmodligen (enligt honom) gjort en stor sak....
Iom att du satte dig på hojen så lämnade du ditt vanliga liv och blev en tokkörande fartdåre som kör snäppet över 200 på 30 väg...

Ja...det var min synpunkt för ju fler man snackar med om hojar (som inte själva kör) desto tydligare blir deras syn på oss...
Att gaspådraget alltid är fullt och broms är för mesar - likaså laglig körning...

Vet inte, kanske vi gjort oss skylidiga till?

Jo man lämnar vardagens slit och släp men jag kör ju inte som en GRider utan som man får göra.
Ingen stans står det i lagtext hur fort man får utföra o-70 km/h, inte heller hur fort den får gå från 70-0.
Kör man en raket godkänd av Svensk Bilprovning så får den framföras i trafik förutsatt att den är skattad och försäkrad.
Summa sumarum fullt urdrag och tvärnit är ok så länge jag inte orsakar fara för annan. (Notera detta är inte min körstil!!)

/Dimman
 

Jk=SWE=

Raider of the lost fultjack.
Gick med
6 Jan 2007
Ort
Mullsjö.
Hoj
HD Bobber -06
Han var säkert bara avundsjuk på din fina hoj..han får inte köpa en för sin fru. :tummenupp
 

Hans R1100S

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2006
Ort
Gnesta
Hoj
BMW R1200S
blåser det?

Han ville nog bara ta reda på vilket håll vinden blåste.
Det finns ju ingen anledning att någon skulle hysa agg till någon motorcyklist.
Vi är ju kända för att vara vänliga och hjälpsamma mot alla i trafiken.
Miljöivrare på olika sätt är vi ju också.
Jag tror att alla tycker synd om motorcyklisterna i synnerhet de som
aldrig såg utan bara hörde smällen av det som körde om.

Det är inte dig personligen det gäller Du är en representant för hela MC-kollektivet när du är ute och kör .:gnissla





Liten fundering kring mc åkandet.
Var som vanligt ute och tog en sväng på kvällskvisten efter att barnen blivit nattade och följande hände:

Åker ut från mitt idylliska villaområde i Västerås, lungt och stilla för att inte störa grannarna eller de sovande barnen.
Kommer ut på huvudled där det alltid råder en livlig trafik dagtid och konstaterat att det inte är några bilar ute alls denna kväll.
Som vanligt åker man och slingrar lite med hojen för att känna på maskinen.
Japp alla bitar på plats!
Känns bra!
Efter ca 2 km känns det som man kan rasta maskinen lite och vrider på rullen.
När jag når strax över laglig fart ser jag en joggare på cykelbanan som ligger 50 m från vägen ser jag killen ge mig fingret rakt utsträckt mot mig.
Den självklara reaktionen blir då att lyfta handen och ge svar.

Instinktivt tittar jag på mätaren och ser: Strax över laglig fart.

Nu till grubblerierna:
-Vad har jag gjort honom?
-Har jag riskerat hans eller någon annans liv?
-Har jag varit olaglig i min framfart?
-Aha jag kanske har bullrat? (orginal ljuddämpare och den är godkänd)

Vad frambringar denna agressivitet?
Inte åker jag ut och pekar finger till honom när han är ute och fiskar. (om han nu gör det?)
-Idiot du kan ju inte fiska med en sååååå stor wobbler!

/Dimman
 

trosell

Medlem
Gick med
5 Sep 2004
Ort
LJUSDAL
Hoj
1 Liter
Med fuck-you-burnout tråden i huvudet och en snabb sökning på vår kära fredrika på nätet så ser man att hon gillar att springa. så det måste vart "det" människan du mötte . haha
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol

Vad frambringar denna agressivitet?
Inte åker jag ut och pekar finger till honom när han är ute och fiskar. (om han nu gör det?)
-Idiot du kan ju inte fiska med en sååååå stor wobbler!

/Dimman



Alla vet ju att ju bättre man är på att fiska, ju större wobbler har man.
(det trodde jag iaf när jag gick i fyran. Gjorde en wobbler som säkert var 30 cm stor och vägde väl ungefär lika mycket som en genomsnittlig godsvagn. Spöt gick av på premiärkastet)

Killen själv kanske är nybliven farsa, och så fort de fått knodden att sova kanske han vaknat pga av hojar?!
Finns många tänkbara anledningar.
Lägg det bakom dig och njut av det fina vädret istället.
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Minst sagt svårt att säga varför. men du skulle nog ha stannat och frågat helt enkelt. Han kanske bara hade bestämt sig för att hata hojåkare. :gnissla

Man får ju hoppas att han misstog trådskaparen för att vara någon annan.

Likväl trist, och jag tror dessvärre att denne joggare inte är den enda som bestämt sig för att hata motorcyklister.

Man hoppas ju att "hatarna" inte är - eller blir - i majoritet, samt att vi själva kanske kan göra något för att minska ett eventuellt hat.

Jo det kan man och det gör man, men det jag menar är att så fort man åker laglig fart så kör alla bilar om (fort för de ligger inte i laglig fart heller) och blir irriterad för att man kör sakta(lagligt)

Den uppfattningen får jag ganska ofta när jag kör lagligt. t ex en 30 sträcka här innan jag kommer till jobbet, bilarna lackar när man kör 30....

Samma här. Jag har under senaste tiden konsekvent kört både båge och bil konsekvent efter hastighetsbegränsningen överallt.

Och jag måste säga att motorcyklister är ju dom som tar det hela med ro. Vi kör om snabbt och säkert vid någon liten raka. Vi håller även avståndet till den som håller hastighetsbegränsningen.

Bilisterna är hemska. Det är dom som gör helidiotiska omkörningar, ligger 10 cm bakom och nästan hytter med näven för att man kör lagligt, och dessutom tvärsvänger in framför en så man får bromsa.

Bussar är värst !
 
Last edited:

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Du skulle vinkat litet glatt tillbaka, i stället för att ge honom samma svar på tal. Nu blev han säkert bara nöjd för att du reagerade som förväntat.
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top