FEMA/SMC stoppar förslag om effektbegränsning i EU

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Hade varit liiite jobbigt annars :hojraket

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/EU-beslut-om-framtidens-motorcyklar/

EU-beslut om framtidens motorcyklar
2012-11-21

FEMA har varit mycket aktiva under ärendets behandling liksom alla medlemsorganisationer som SMC. Det är inte helt enkelt att sammanfatta hela förordningen men här kommer några viktiga delar av innehållet:

- Från och med 2016 får inga medlemsstater i EU längre effektbegränsa maxeffekten på motorcyklar till 74 kW(100 hk).

- Nya motorcyklar över 125 kubik måste ha låsningsfria bromsar, ABS.

- Nya motorcyklar mellan 51 och 125 kubik måste ha minst kombinerade bromsar, CBS.

- Åtgärder för att förhindra trimning krävs på motorcyklar under 35 kW (vilket motsvarar körkortsklasserna A1 och A2). Medlemsorganisationerna i FEMA har därmed lyckats exkludera övriga motorcyklar från detta som länge var ett krav!

- Dessutom tillåts amatörbyggda motorcyklar genom särskilda regler vilket också varit en viktig fråga, särskild för SMC och övriga MC-organisationer i Norden.

- Det ställs skärpta krav på avgasemissioner i två steg. 2016 införs EURO 4 och 2020 EURO 5. FEMA har begärt att det ska vara hållbarhetskrav på den avgasrenande utrustningen på motorcyklar hela motorcykelns livslängd. Men, parlamentet beslutade att gränsen ska vara 3500 mil.

- För att öka konkurrensen och hjälpa små och fristående verkstäder måste tillverkarna ge dem information om service och reparationer på ett enkelt sätt, utan restriktioner.

- Dessa verkstäder ska också få information om OBD (On Board Diagnostic systems) vilket också är ett krav på motorcyklar från 2016.

*100-hästars gränsen och inga anti-trimningskrav på större motorcyklar*
Gladast av alla knuttar i EU är de franska, eftersom Frankrike som enda EU-land har en effektbegränsning på motorcyklar på 100 hk. De kommer nu att få köpa motorcyklar med originaleffekt som alla vi andra.

Att inga krav ställs på åtgärder av tillverkarna som gör det omöjligt att ändra en motorcykel utan effektbegränsning är något som SMC är mycket nöjda med liksom att vi kommer att få fortsätta att modifiera, bygga om och amatörbygga motorcyklar i Sverige.

*MC-kategorier, avgas- och hållbarhetskrav*

KategoriTyp av fordon
Restriktioner

Avgaskrav

L1e-B2-hjulig moped
max fart 45 km/h

max effekt 4 kW

Euro 3: 2014

Euro 4: 2017 (11.000km)

Euro 5: 2020 (11.000km)

L3e – (A1)Lätt MC
max 125 cm³

max 11 kW

max 0.1 kW/kg


Euro 4: 2016 (20.000km)

Euro 5: 2020 (20.000km)

L3e – (A2) Mellanklass MC
max 35 kW

max 0.2 kW/kg

Får inte ha strypts från en motor med mer än dubbla effekten (70 kW)


Euro 4: 2016 (35.000km)

Euro 5: 2020 (35.000km)


L3e – (A3)


L4e

MC utan effektbegränsning

MC med sidvagn

Inga begränsningar
Euro 4: 2016 (35.000km)

Euro 5: 2020 (35.000km)


L3e – (AxT)

x=1,2 or 3

Trial MCSärskilda krav avseende sitthöjd, markfrigång, växlar och vikt Enligt A1, A2 och A3 (5.500km)

L3e – (AxE)

x=1,2 or 3

Endurohojar Som trial Enligt A1, A2 och A3(11.000km)

En studie om miljöeffekter ska genomföras av EU-kommissionen före 2016 och undersöka lämpligheten av EURO 5. Alla fakta gäller nya modeller. Existerande modeller måste uppfylla kraven ett år senare.

Vill du läsa hela texten som godkändes av EU-parlamentet finns den här.
Läs mer på FEMA:s hemsida.
 
Last edited:

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
OT: Men asså haru läst va smc skrev om extreeemt beteende, man ska typ inte för göra nått.
Dom gör inte nått för oss ju, jag ska gå ur skiten och klagar på min facebook logg istället då får jag iaf riktiga likes.

:tungan
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
OT: Men asså haru läst va smc skrev om extreeemt beteende, man ska typ inte för göra nått.
Dom gör inte nått för oss ju, jag ska gå ur skiten och klagar på min facebook logg istället då får jag iaf riktiga likes.

:tungan

:glömdet
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Betyder inte att det kan dyka upp andra pantade saker såsom "frivillig" GPS-tracking från Försäkringsbolagen för lägre premie och minskad självrisk.

Eller omvänt formulerat för att försäkringen ska vara giltig för man inte överskrida en viss hastighet :brinnerupp

Jag har inte sett ngt konkret förslag på detta i Sverige ännu, dock.
 

El Caballo Loco

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2012
Ort
Tält
Hoj
Tidigare: CROSS: Kawa 60cc, Honda 80cc, Yamaha YZ125cc. MOPED: Yamaha DT 50 R BIKES: Yamaha TW 125cc. Yamaha Dragstar 650, Kawasaki VN900, Harley Davidson Street Bob. NUVARANDE: KTM 990 SMR 11
Får man gratulera Fransmännen :tummenupp
Och bra att det här jobbats bort av FEMA/SMC.

Alltid intressant när man ska kriga mot tekniken, för alla vet ju att det är antalet hästar som avgör hur snabbt en motorcykel går, inte gasrullen. Och det är ju farten som dödar, inte bilar som svänger vänster. Men det finns snabbare sätt som inte kräver lika mycket kontroll och pappersarbete: Lagstifta om att alla tvåhjuliga fordon ska ha en 200 kg standardiserad gråsten i släptåg. Enkelt att kontrollera och urholkar därmed inte förtroendet för lagstiftningen.

Undrar hur man "Gör det omöjligt att ändra effektbegränsning", svetsar fast kolven? Inte ens det är ju failsafe.

Nä, jag tycker man ska legalisera motorcyklar, brukarna skadar oftast bara sin egen hälsa och försöken att stoppa dom har misslyckats, med stora kostnader och tid från samhällets sida som kan läggas på viktigare saker.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
brukarna skadar oftast bara sin egen hälsa och försöken att stoppa dom har misslyckats, med stora kostnader och tid från samhällets sida som kan läggas på viktigare saker.
Fast uteblivna skatteintäkter för dödsfall/invaliditet samt sjukvårdskostnader för de som blir grönsaker är heller inga småsummor som belastar samhället :fakta :brinnerupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast uteblivna skatteintäkter för dödsfall/invaliditet samt sjukvårdskostnader för de som blir grönsaker är heller inga småsummor som belastar samhället :fakta :brinnerupp

Nu har jag väl inget emot ditt resonemang per se, men en utebliven intäkt är ingen belastning. Om det är ett problem är det en felaktig planering som är belastningen...
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Betyder inte att det kan dyka upp andra pantade saker såsom "frivillig" GPS-tracking från Försäkringsbolagen för lägre premie och minskad självrisk.
Folksam har väl redan fått godkänt av datainspektionen att GPS-övervaka bilister (frivilligt) och basera premien på det. Slår det väl ut så kommer det garanterat till MC också.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Folksam har väl redan fått godkänt av datainspektionen att GPS-övervaka bilister (frivilligt) och basera premien på det. Slår det väl ut så kommer det garanterat till MC också.

o_GPS_jammer.jpg
De kan ju inte kräva att den ska få signal jämt. :D
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
View attachment 373551
De kan ju inte kräva att den ska få signal jämt. :D
Perfekt, blir Folksams lösning allmänrådande kommer det inte att finnas en GPS-mottagare i hela landet som får in nån signal. En så där jammer har en störbubbla med ca 300m radie och stör ut alla GPS'er inom räckhåll. :fakta

Inte ens de som verkligen vill ha Folksams tjänst kommer att kunna spåras om det blir tillräckligt många såna jammers ute på vägarna. :yoparty

I USA är de redan olagliga då de haft allvarliga incidenter där mindre flygplatser har tappat GPS-stödet till flygtrafikledningen när bilar med påslagna jammers har kört på vägen utanför. Bara en tidsfråga innan det kommer nått EU-direktiv om dessa. :huvet
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Perfekt, blir Folksams lösning allmänrådande kommer det inte att finnas en GPS-mottagare i hela landet som får in nån signal. En så där jammer har en störbubbla med ca 300m radie och stör ut alla GPS'er inom räckhåll. :fakta

Inte ens de som verkligen vill ha Folksams tjänst kommer att kunna spåras om det blir tillräckligt många såna jammers ute på vägarna. :yoparty

I USA är de redan olagliga då de haft allvarliga incidenter där mindre flygplatser har tappat GPS-stödet till flygtrafikledningen när bilar med påslagna jammers har kört på vägen utanför. Bara en tidsfråga innan det kommer nått EU-direktiv om dessa. :huvet

Har för mig att de är olagliga i Sverige redan med. Det finns störsändare med olika kraft, så man kan störa ut mindre volymer än 0.1 kubikkilometer
 

El Caballo Loco

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2012
Ort
Tält
Hoj
Tidigare: CROSS: Kawa 60cc, Honda 80cc, Yamaha YZ125cc. MOPED: Yamaha DT 50 R BIKES: Yamaha TW 125cc. Yamaha Dragstar 650, Kawasaki VN900, Harley Davidson Street Bob. NUVARANDE: KTM 990 SMR 11
Visst, det med kostnaden för samhället vid skada etc etc. Men det argumentet kan man ju använda mot i princip vad som helst, och börjar man räkna på det landar man i att tex rökare får högre premier, folk med ärftliga sjukdomar får inte teckna försäkringar osv. Sen är väl tanken med skatten man betalar att den ska finansiera privilegiet att få lite akut hjärnkirurgi?

Sen angående GPS, problemet blir väl när man väl behöver använda försäkringen, ett scenario som antagligen innefattar att man inte har möjlighet att skruva av jammern = Ingen försäkring.
Och är det inte billigare att slå in GPS:en i aluminiumfolie? Alternativt lämna den hemma XD
Här är en utbildande video av en kamouflage klädd man som pratar om internetdollars och "The Government" :
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
"- Åtgärder för att förhindra trimning krävs på motorcyklar under 35 kW (vilket motsvarar körkortsklasserna A1 och A2). Medlemsorganisationerna i FEMA har därmed lyckats exkludera övriga motorcyklar från detta som länge var ett krav!"

Innebär det att det är fri trimning om det är en mc över 35kW? :)
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
FEMA/SMC stoppar förslag om effektbegränsning i EU

Jättebra. :tummenupp


- Nya motorcyklar över 125 kubik måste ha låsningsfria bromsar, ABS.
- Nya motorcyklar mellan 51 och 125 kubik måste ha minst kombinerade bromsar, CBS.

Tycker detta är lite synd. Visst, jag förstår att systemen i många fall gör nytta, men tycker ändå att man kan få ha valfriheten. Nästa gång jag köper en normal gathoj från andra halvan av 00-talet eller nyare vill jag själv ha en med ABS.

Men jag skulle även tycka att det vore kul att någon gång skaffa en Husaberg FE 450 eller motsvarande. Det är en enduro hoj. Visst kommer det fortfarande att säljas crossar och enduro hojar utan ABS även efter lagen träder i kraft. Grejen är det att det finns gatreggade enduros. Som är lagliga att köra på vilken allmän väg som helst precis som vilken annan gatreggade hoj som helst. Jag vill ha en som nöjesfordon där jag inte är begränsad till att bara köra på banor och inte som rent tävlingsfordon. Lite grann som en anorektisk offroad.

Aprilia RS 250 eller motsvarande hade också varit coolt. 2-takt, lätt och att den saknar en uppsjö bokstavsförkortningar för alla anti-system och inte ens har startmotor känns kompromisslöst och badass.
Tyvärr slutade de tillverkas på tidigt 00-tal, så det var var väl mer än bara avsaknad av ABS som stoppade dem.
Jag hade gärna sett nytillverkade Aprilia RS 250 eller motsvarande. För mycket elektronik tycker jag inte passar på en sådan hoj. Jag hade velat ha möjligheten att både köra på gata och bandagar och smc kurser med min om jag hade haft en.


Jag vet att exemplen jag tog upp är nischade. Men de har mer än 125cc. Dessutom är det väl så vitt jag vet inget lagkrav på ABS på bilar? Att det fortfarande är lagligt att nytillverka bilar utan ABS. Bara det att marknaden för bilar utan ABS är mer eller mindre icke existerande.
Tycker det skulle vara samma på motorcyklar. Att köper man en ny hoj så väljer kanske 8 av 10 en med ABS för att de är säkrare, man kan få bonus på försäkringspremierna och troligtvis får man mer för den när man säljer. Men att man låter marknaden göra det till en defactostandard istället för att stifta onödiga lagar.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top