Fem topp fem om Norge, vägar och vyer

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Härliga filmer!
Förutom grusfilmen (där jag inte kört någon av sträckorna, tyvärr) och den arktiska filmen (där jag bara har kört 2 av 5) så har jag kört nästan alla sträckor som rekommenderas! Inte riktigt alla, men bra nära. Väl scoutat av MatthewNorway.

Känns ändå lite märkligt. Är det så att jag varit i Norge för många gånger! Nä, så kan det väl inte vara, väl? :) Ser fram emot en ny tur 2023!
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
En annan film om ett gäng gamla gubbar på HD och några japanska plus en Guzzi. Inget tältande såklart. Snyggt foto, bra redigerat och matchande gubbmusik. Fina vägar och vyer. Asbra helt enkelt.



Som en bonus får ni videon till musiken när gubbarna åker skidor:

 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
En annan film om ett gäng gamla gubbar på HD och några japanska plus en Guzzi. Inget tältande såklart. Snyggt foto, bra redigerat och matchande gubbmusik. Fina vägar och vyer. Asbra helt enkelt.



Som en bonus får ni videon till musiken när gubbarna åker skidor:

Nu har jag lagt in deras rutt i mitt kartprogram. Och gjort några förändringar - tagit bort ett par tunnlar och ersatt med "omvägar". Se mycket bra ut! Blir kanske något i den vägen till försommaren?

Lite synd att de inte dokumenterade även hemvägen (från Stryn). Kanske tröttnade videoredigeraren? Jaja, det får man lösa själv! :) Fin rutt är det i vilket fall!

Såg också ett kartklipp som inte verkade stämma, kanske har "videomannnen" rört till det lite? De skriver att de kör till Gjövik, men på videon visas vägen från till Gövik-Stryn. Jaja, sån't händer när det är sent på kvällen och man är trött.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Norge får fan bli nästa lite större mc-resa. Bränna upp på E6 till Oslo från GBG och svänga väster. Norge har samma regler för tältning som Sverige vilket är najs.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Norge får fan bli nästa lite större mc-resa. Bränna upp på E6 till Oslo från GBG och svänga väster. Norge har samma regler för tältning som Sverige vilket är najs.

Dvs inga regler…




Förutom det självklara ”inte störa, inte förstöra”.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det är några regler till.


Det finns också tusentals rastplatser med toaletter, bänkar och bord. De ser lite olika ut såklart men man får tälta där.
Jag har iofs bara sett några få och där ville jag inte tälta. På tuben har jag sett några som var helt ok.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Norge får fan bli nästa lite större mc-resa. Bränna upp på E6 till Oslo från GBG och svänga väster. Norge har samma regler för tältning som Sverige vilket är najs.
E6 + E18/Oslo är inte så kul. Mest rakt fram och det tar några timmar från Varberg till efter Oslo innan det blir "skôj". Men visst, det är effektivt.

- Du skulle kunna ta färjan från Strömstad->Sandefjord. Då slipper du transporten via Oslo och det kan dessutom vara ett bra avbrott efter de första 25 milen. Lite käk och en (lång) bensträckare. Efter Sandefjord är det inte så långt innan det blir roliga vägar.

- Eller färjan Moss-Horten. Samma där, man slipper E6/E18 förbi Oslo och man kommer nästan direkt ut på "skrynkliga" vägar ute på landet - om man väljer de minsta småvägarna från Horten.

- Eller tar tunneln vid Dröbak. Slipper Oslo... osv! Men du behöver passera Kongsberg innan det blir lite kuligare. T ex 37 mot Rjukan eller 40 mot Geilo.

- Eller kanske även skippar E6:an i Sverige och kör inlandet norröver. Tar förstås mycket längre tid men är betydligt roligare.

... några tankar bara!

*typ ett 10-tal resor till Norge - minns inte exakt*
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
E6 + E18/Oslo är inte så kul. Mest rakt fram och det tar några timmar från Varberg till efter Oslo innan det blir "skôj". Men visst, det är effektivt.

- Du skulle kunna ta färjan från Strömstad->Sandefjord. Då slipper du transporten via Oslo och det kan dessutom vara ett bra avbrott efter de första 25 milen. Lite käk och en (lång) bensträckare. Efter Sandefjord är det inte så långt innan det blir roliga vägar.

- Eller färjan Moss-Horten. Samma där, man slipper E6/E18 förbi Oslo och man kommer nästan direkt ut på "skrynkliga" vägar ute på landet - om man väljer de minsta småvägarna från Horten.

- Eller tar tunneln vid Dröbak. Slipper Oslo... osv! Men du behöver passera Kongsberg innan det blir lite kuligare. T ex 37 mot Rjukan eller 40 mot Geilo.

- Eller kanske även skippar E6:an i Sverige och kör inlandet norröver. Tar förstås mycket längre tid men är betydligt roligare.

... några tankar bara!

*typ ett 10-tal resor till Norge - minns inte exakt*
Se där. Jag sökte på färjelinjer men hittade bara Fredrikshavn - Oslo som inte passar. En färja är ju perfekt som du säger att både vila upp sig på och glo lite på naturen.

E6 är ju aptråkig men tänker att man får offra ett par/ tre timmar på motorväg för att få det gottiga sen.

Kollar igenom filmerna nu och fattar inte ens hur det är möjligt att man inte dragit till Norge tidigare.

Ändå som verkar jobbigt är alla biljetter till småfärjor etc men går säkert att lösa rel smidigt med någon app eller liknande.

Jag ska försöka planera en tredagars, längre än så blir svårt att vara borta från familjen.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Se där. Jag sökte på färjelinjer men hittade bara Fredrikshavn - Oslo som inte passar. En färja är ju perfekt som du säger att både vila upp sig på och glo lite på naturen.
- Strömstad-Sandefjord, c:a 2,5 timma. Men den går rätt sällan. Kolla Colorline.
- Moss-Horten, 30 minuter. Man hinner precis gå på muggen och ta en snabb kopp. Inte mer. Den färjan går ofta.
E6 är ju aptråkig men tänker att man får offra ett par/ tre timmar på motorväg för att få det gottiga sen.
Yes, har du bara 3 dagar så är det kanske läge att pumpa E6 en bit, typ till Strömstad eller Moss.
Kollar igenom filmerna nu och fattar inte ens hur det är möjligt att man inte dragit till Norge tidigare.
He-he, du är inte ensam om den insikten. Men ta regnkläder! Det är ofta dassigt väder, värre än i Sverige. Inte sol som i videon...
Ändå som verkar jobbigt är alla biljetter till småfärjor etc men går säkert att lösa rel smidigt med någon app eller liknande.
De har visst någon ny app (har inte testat ännu). Annars är det betalning med kort överallt. Funkar smidigt.
Jag ska försöka planera en tredagars, längre än så blir svårt att vara borta från familjen.
Kör man rätt på över på norska sidan, t ex mot Rjukan (ev. köra vägen via Gaustatoppen, typ 1200 m ö h) eller Geilo, så är du i fjällen innan dagen är över. Beroende på hur dags du startar förstås.

Har du bara 3 dagar så kanske du skall hålla dig i söder och ta sådant som Geiranger, Trollstigen, Atlanterhavsvägen en annan gång - när du har lite mer tid på dig. Det finns massa godis även i södra halvan. Videon hade bra förslag och massa fina vägar.

Drar du i stället du västerut efter Röldal (där videogänget övernattade natt ett) har du en fjällövergång på väg 520 (kalas!) eller längs kusten söderut på väg 13 (kalas!) ned mot Lysefjorden, sedan väg 450 till Lysebotn och därefter hemåt igen rakt österut över fjället mot väg 9 och sedan 450 mot Dalen. ...osv! Jäkligt fin körning. Googla "Suleskarsvegen", "Dalen, "Lysbotn". Som exempel, bara. Norge är proppfullt av bra körning.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
@TMax500 Stort tack för all info, uppskattas!
Det verkar som det finns många bra möjligheter för en riktigt lyckad tripp. :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hmmm allt det där Atlanterhavsveien/Geiranger/Trollstigen LIGGER ju i södra halvan... ;)

Jag slår ett slag för fjällvägarna, dvs de äldre vägar som går uppe i bergen, ofta grus men funkar bra med väghoj också.

Gamla Strynvägen, Aursjövägen osv
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Ändå som verkar jobbigt är alla biljetter till småfärjor etc men går säkert att lösa rel smidigt med någon app eller liknande.
Om du reggar dig på Ferrypay ( tror jag det är ) innan resan behöver du inte göra något alls på alla vägfärjor i Norge. Bara att köra på. En del läser av ditt regnr med kamera automatiskt och där det inte finns går dom runt och skriver in regnr på en handterminal när du står på färjan. Bara att köra på. Kommer räkning hem senare.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Om du reggar dig på Ferrypay ( tror jag det är ) innan resan behöver du inte göra något alls på alla vägfärjor i Norge. Bara att köra på. En del läser av ditt regnr med kamera automatiskt och där det inte finns går dom runt och skriver in regnr på en handterminal när du står på färjan. Bara att köra på. Kommer räkning hem senare.
Najs!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hmmm allt det där Atlanterhavsveien/Geiranger/Trollstigen LIGGER ju i södra halvan... ;)
Hehe... Det är förstås en fråga om perspektiv och i sak har du rätt. Vad tycks om ordvalet "sydligaste" delen av Norge då? Funkar det? :)
Jag slår ett slag för fjällvägarna, dvs de äldre vägar som går uppe i bergen, ofta grus men funkar bra med väghoj också.

Gamla Strynvägen, Aursjövägen osv
Yep, bra inspel. Gänget i videon gjorde ju några sådana svängar, t ex Strynvägen. Men missade någon om jag minns videon rätt.

Om man aktivt strävar efter att undvika de värsta (längsta) tunnlarna så får man ofta belöning för den ansträngningen om man i stället hittar den gamla snirkliga vägen över fjället. Då blir det mycket roligare.

Det är lätt gjort att låta sig luras av vad gps:en tycker är bäst. Jag har själv haft allvarliga samtal med min gps när Fru TomTom påstår saker som inte stämmer.
Gps: "Här finns ingen väg"
Jag: "Jodå, den fanns här förra året, så jag skulle tro att den finns i år också, din korkade maskin!"
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bifogas en fin tripp som vi gjorde 2017.

Jag tror att jag lade in rutten ur minnet efter att vi åkte den, vi kör oftast "ny dag, nya beslut"...

 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Om du reggar dig på Ferrypay ( tror jag det är ) innan resan behöver du inte göra något alls på alla vägfärjor i Norge. Bara att köra på. En del läser av ditt regnr med kamera automatiskt och där det inte finns går dom runt och skriver in regnr på en handterminal när du står på färjan. Bara att köra på. Kommer räkning hem senare.
Och är du inte reggad kommer räkningen på posten ett halvår senare.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bifogas en fin tripp som vi gjorde 2017.

Jag tror att jag lade in rutten ur minnet efter att vi åkte den, vi kör oftast "ny dag, nya beslut"...

Vi åkte ju 2016 också kom jag på... fast då åkte vi västvart, dvs kusten ut till Runde.

aursjo1.JPGaursjo2.JPGfjelle1.JPGmolde1.JPGstryn1.JPGstryn2.JPGtorghatten1.JPGtorghatten2.JPGtrollstigen1.JPG
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top