Felsöka ryckig koppling?

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Tjena forumet.

Hur skulle ni gå vidare att felsöka en ryckig koppling?
Rycken känns så fort kopplingen slirar vid körning från stillastående samt växlingar.
Gäller en Mv Agusta 2017 ca 1800mil.

Skulle ni gå vidare och byta olja/ lameller direkt? (låg kostnad samt relativt enkelt ingrepp?)


1661507055482.png
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad har du kollat hittills?
Det är ganska lätt att byta lameller generellt på MC, men kan kräva lite verktyg.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kan varit överhettad, nya skivor och lameller då.

Har nyligen oljan bytts till något annat än vad som var innan kan ju det med vara anledningen, inte nödvändigtvis att nya oljan är dålig för lamellerna utan kan även vara "mixen" av oljorna.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Hur är den körd av tidigare ägare. Med lite tur så är det bara lameller, med lite mindre tur så är det hack i kopplingskorgen. Öppna och titta så blir du klokare.
 

Escape Artist

Medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Gullspång
Hoj
GSX-R 1000 K1, Bandit 1200, CBR 1000F(såld), ZZ-R 600(såld), Jawa 638 m. sidovagn
Om kopplingen gått riktigt varm nån gång kan det hända att en eller flera stålskivor mellan lamellerna slår sig.
Då kan det hugga rejält (i synnerherhet när man gör snabba starter) när man slirar på kopplingen.

Det typ slirar och sedan är det som att dumpa kopplingen för att sedan övergå till att slira igen, helt utan att man justerat nått i handtaget i dragläge.

För min del har det funkat med att endast byta de stålskivor som slagit sig(kollat planhet mot glasbord)
Lameller har varit bra.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Byt olja.
Är det luft i systemet?
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
off topic... vad är det för skillnad på lamellerna märkta 28-29-30 i sprängskissen???.
jag har aldrig haft en mc koppling isär, men trodde dock att alla lameller var likadana i en kopplingskorg på mc.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
28 troligen ett par 10 delar bredare än resterande 29.
30 har en extra centreringsring som förhindrar ingrepp på innre hubben.

Ser ut likadant på många yammor.
 

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Stort tack för alla svar. Detta är på en väns hoj jag funderar på att ta över. Ingen felsökning är gjord.

Enligt Mv-forum ska man kunna vända på 7 (eller om det var 8e) lamellen för den är "felvänd" från fabrik. Har ni hört något liknande? Jag ska försöka hitta källan på den infon.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Jag tror det är ring 32 eller 33 som kan vara felvänd. Jag märkte av det på provkörning av min 2014 F4R så jag dammsuger internet efter en lösning just nu.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vilket oljemärke och beteckning har oljan som är i? Om han inte vet det så skulle jag börja med oljebyte innan jag rev lös skiten. De går byta lammeller utan att hälla ur oljan de är bara lägga omkull den med 25-45 graders slagsida så rinner de inte ut.
Motul 7100 15w-50 har jag kört i många år på min Ktm sm 990 den oljan ger lättväxlad låda och absolut inge ryck.
Gamla ok/q8 sbk racing va också bra men nu är den uppdaterad så nu vet jag inte hur den funkar.
Om du ändå river så leta hack i korgen där lammellernas drivklackar ligger. Om de är vågigt hackigt där kan man slipa till det med en vanlig plattfil.
Stålskivorna kollar du visuellt efter blonering och ser du spår av hetta så byt. Om de ser bra ut lägg den på glasskiva och kolla skevhet.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top