Felkodsdisco på Z750

bombay136

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen för tillfället
Tjenare, köpte en Kawasaki z750 2010 årsm för 2 veckor sedan, när jag testkörde den på plats så har jag starkt för mig att ingen fel kods lampa lös!

Dagen efter så testkörde jag lite (samma där, tror ingen felkod lös) sen tänkte jag att LED i positionsljusen skulle vara nice, sagt o gjort så bytte jag. Nu började eländet med fel kods discot. Lampan lyser endast på låga varv samt under 50 km/h ca, den lyser inte när hojen är kall heller, först runt 55grader sätter skiten igång!

Felkoden är nummer 62 = Sekundär spjällets ventil ställdon ledningar öppet/kort. Det sitter en Akra slipon på = vajrarna är ju borttagna och som någon smart själ i z750 tråden så bör ju sekundär spjället ha med just ljuddämparen att göra?

Någon som har någon idé om varför detta just kom när jag bytte till led lampor i strålkastaren? Det bör väl ha lyst redan när jag testkörde hojen? Och hur satans blir jag av med det :huvet

Kan tillägga att jag har testat koppla ur batteriet under ca 5 min men samma grej kommer upp igen!

Tack på förhand /Alexander
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du får sätta dit et motstånd istället för sekundärspjällsmotorn.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har du lust att utveckla det där lite, i stil med att en 5 åring skulle montera det :3freak

Sen, varför tror du inte fel koden dök upp för ens jag pilla med positionsljuset?

Nej felkoden dök inte upp pga att du pillade med positionsljuset.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Felkod 62 är : "Subthrottle valve actuator malfunction, wiring open or short". Alltså inte servomotorn till avgasspjället. Sekundära spjällen sitter i spjällhuset och är de spjäll närmast luftburken. Kolla kontakterna till den servomotorn att dom sitter som de sak.

Annars får du försöka se spjällen om de rör sig när du vrider på tändningen, om inte så får du mäta motståndet på motorn. Skruva ej isär servomotorn till dessa spjäll då det är fabriksinställdt!
 

bombay136

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen för tillfället
Felkod 62 är : "Subthrottle valve actuator malfunction, wiring open or short". Alltså inte servomotorn till avgasspjället. Sekundära spjällen sitter i spjällhuset och är de spjäll närmast luftburken. Kolla kontakterna till den servomotorn att dom sitter som de sak.

Annars får du försöka se spjällen om de rör sig när du vrider på tändningen, om inte så får du mäta motståndet på motorn. Skruva ej isär servomotorn till dessa spjäll då det är fabriksinställdt!

Så det har alltså inget med ljuddämparen o göra? Röv, jag som trodde det var så lätt! Får göra det, ingen som har en sprängskiss till z750 eller? Men gör de spjällen bara någon nytta på låga varv = därför lampan bara lyser då? Eller kan de vara något el fel alt glapp i någon kontakt/kabel som är klämd, det skulle väl kunna vara förklaringen till varför lampan började blinka efter byte till LED i positionsljus?

Hade de varit fel kod 62 på riktigt så hade väl lampan lyst hela tiden?

Tack för hjälpen hittils, känns så jävla surt o köpa en hoj med felkod vars förra ägare åkt till afghanistan för o kriga :fyllisar
 

bombay136

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen för tillfället
Har testat dra ur kontakterna nu osv, kan inte se att spjällen rör sig men om jag håller på "kontakten" medan jag vrider på tändningen så hör jag o känner att de rör på sig? Någon annan ide?
Felkod 62 är : "Subthrottle valve actuator malfunction, wiring open or short". Alltså inte servomotorn till avgasspjället. Sekundära spjällen sitter i spjällhuset och är de spjäll närmast luftburken. Kolla kontakterna till den servomotorn att dom sitter som de sak.

Annars får du försöka se spjällen om de rör sig när du vrider på tändningen, om inte så får du mäta motståndet på motorn. Skruva ej isär servomotorn till dessa spjäll då det är fabriksinställdt!
 

CBR_fluffy

smoke that tyre!
Gick med
15 Jul 2005
Ort
Östersund
Hoj
ninja stunt, drz stunt
jag har samma problem. spjällen vrider sig, öppnar helt och hackar lite i öppet läge. sedan stänger dom helt för att sedan ställa sig i startläge som är ca 2mm öppet. dock så lyser FI lampan. har felkod 62. och motorn varvar inte mer än 9000 sen orkar den inget. så den blir troligen strypt utav att den inte öppnar helt..
hur löste sig problemet för dig?
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top