Fel fordonsår hos Transportstyrelsen

Petterabborre

Medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Lund
Hoj
2x Kawasaki 500 H1 -71, KTM 525 EXC -07
Köpte i slutet på förra året en KTM 250 EXC av årsmodell 2011 som är tillverkad 2010. Den hade tidigare bara tävlats med och var endast förregistrerad (registreringsbesiktning samt typintyg skickats in). När jag köpt den så ställde jag på den och försäkrade den utan problem (Hos Bilsport MC), så då jag tänkte inte mer på det. Nu har jag precis flyttat och fick en premie som blev drygt 3ggr dyrare än tidigare så jag tänkte byta försäkringsbolag för att få ner premien och får då svaret från flertalet bolag att den i deras system står som årsmodell 2015 och att jag får en premie därefter... :va Konstigt tänker jag, så jag kollar på transportstyrelsen och där står den konstigt nog som årsmodell 2015. Ringde Transportstyrelsen nu i morse och de ser att de fått in COC-intyg osv från 2010 men inte hade någon uppgift om tillverkningsår men att första registrering skett 2015 och att de gick efter den uppgiften, och enligt Transportstyrelsen går det inte att göra något åt.

Är det någon som har varit i samma situation eller har något tips på hur/om detta går att lösa?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Nästan så man önskar att någon knyckte den så man får ut en 2015 på försäkringen...

(lite bitter på försäkringsbolag som mer ofta än inte försöker hitta något kryphål för att blåsa en eller höjer premien 100% bara för att man ställer av hojen ett par veckor när man är bortrest)
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Ring och säg att den försvann och att du nu ser fram emot en utbetalning av 2015 års premie.

För övrigt är ofta Försäkringsbolag och Transportstyrelsen som enheter gigantiska dinosaurer som ofta behöver några år extra på sig för att fatta att läget är förändrat.Och att dom tyvärr borde vara utdöda vid detta datum. :crash
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Man slutar aldrig att förvånas över i synnerhet myndigheternas tungarbetade byråkrati. :dummer
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Grattis..du får mer för den när du säljer den som en -15 ;)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag var med om detsamma när jag köpte en -08 som var importerad till Sverige 2010. Jag fick premie baserad på 2010 års modell, men efter ett samtal till försäkringsbolaget så sänkte de premien till motsvarande baserad på en -08.

Det var visserligen Svedea jag hade att göra med då och jag inser att inte alla FB är riktigt lika tillmötesgående, men det behöver inte alltid vara svårare än att man förklarar situationen och tar det därifrån.
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Jag minns inte om det var försäkringsbolaget eller transportstyrelsen som skickade ett brev till mig där det stod: Grattis, din mc fyller 25 år. Motorcykeln var av årsmodell 1998. :va
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top